پیام های آغاز غنی سازی 60 درصدی ایران در تاسیسات فردو چیست؟

    کد خبر :954938
غنی سازی 60 درصد ایران

پُرهزینه شدن تحرکات ضدایرانی برای طرف های غربی، تشدید تنش ها میان ایران و قدرت های غربی با محوریت معادله اتمی کشورمان، و در نهایت، ارسال پیام قدرت از سوی ایران به غربی ها در بحبوحه تحولات اخیر کشورمان، 3 پیام عمده ای هستند که همزمان با اقدام اخیر ایران در آغاز غنی سازی 60 درصدی در تاسیسات اتمی فردو بایستی به آن ها توجه داشت.

بازتابکشورهای عضو تروئیکای اروپایی (آلمان، فرانسه، انگلستان) به تازگی در جریان نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، پیش نویس قطعنامه ای را علیه ایران به دلیل آنچه عدم همکاری تهران با آژانس عنوان شد، ارائه کردند. قطعنامه ای که در نشست شورای حکام نیز به تصویب رسید. این قطعنامه از ایران درخواست می‌کند که هر چه سریع تر به همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی بپردازد و توضیحات فنی معتبر و موجهی را در مورد آنچه سه سایت اتمی اعلام نشده این کشور عنوان می شود، ارائه کند.

در قطعنامه مذکور همچنین به این نکته هم اشاره شده که عدم همکاری تهران می تواند راه را برای انجام اقدامات گسترده تر علیه این کشور باز کند. با این حال، ایران که پیش از تصویب قطعنامه مذکور هشدارهای جدی را به طرف های غربی داده بود، به تازگی در اقدامی، از آغاز غنی‌سازی 60 درصدی در تاسیسات اتمی فردو، خبر داده است. مساله ای که به تایید “محمد اسلامی”، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز رسیده است. البته که در این رابطه اخبار مختلف دیگری نیز دال بر این مساله منتشر شده که ایران اقدامات دیگری را هم در زمینه تقویت توانمندی های اتمی خود در تاسیسات هسته ای اش انجام داده است.

بیشتر بخوانید:

آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران در فردو

اقداماتی که همه و همه در واکنش به تحرکات اخیر کشورهای غربی علیه کشورمان در قالب تسهیل روند صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارند. از این رو، اینطور به نظر می رسد که مجموعِ این معادله، حامل سه پیام و پیامد عمده است که توجه به آن ها ضروری به نظر می رسد.

 

پرهزینه شدن تحرکات ضدایرانی علیه برنامه اتمی کشورمان

یکی از اصلی ترین پیام های اقدام اخیر ایران در آغاز غنی سازی 60 درصدی در تاسیسات اتمی فردو و همچنین آغاز برخی فعالیت های دیگر هسته ای در تاسیسات مذکور، ارسال این سیگنال به قدرت های غربی است که ایران همچون روندی که از سال 2019 و پس از نقض برجام توسط دولت ترامپ اتخاذ کرده، هر اقدام غیرسازنده و مخرب طرف های غربی علیه منافع ملی و برنامه اتمی خود را با حرکتی متناسب و درخور پاسخ می دهد.

مساله ای که البته نمودهای عینی خود را پیشتر و زمانی که شاهد ترور دانشمندان هسته ای و خرابکاری در تاسیسات اتمی کشورمان بودیم، در قالب موارد مختلفی نظیر آغاز غنی سازی 60 درصدی در تاسیسات هسته ای نطنز نشان داده بود. با این حال، آغاز غنی سازی 60 درصدی اورانیوم در تاسیسات به شدت حفاظت شده فردو، مساله ای است که کاملا برای طرف های غربی موضوعی ناگوار است و از این مساله حکایت دارد که اقدامات آن‌ها علیه کشورمان برایشان به هیچ عنوان بی هزینه نخواهد بود. مساله ای که می تواند آن ها را در برداشتن گام های بعدی با محاسبات جدی تری رو به رو کند.

 

تشدید تقابل ایران و غرب با محوریت معادله اتمی کشورمان

دومین پیام و پیامد اقدام اخیر ایران در آغاز غنی سازی 60 درصدی در تاسیسات اتمی فردو (در واکنش به تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی)، اوج گیری روند تنش ها میان ایران و غرب با محوریت معادله اتمی تهران است. در واقع، روند تنش ها که به طور خاص از ماه های اخیر  همزمان با به بن‌بست رسیدن مذاکرات اتمی وین میان ایران و غرب، بار دیگر اوج گرفته بود، با تحولات جاری بیش از از پیش افزایش پیدا خواهد کرد و انتظار می رود که همچنان دو طرف با اقدامات مختلف خود، روندی مملو از بحران و تنش را تجربه کنند.

مساله ای که حتی می تواند نمودهایی از خود را در چهارچوب معادلات منطقه خاورمیانه و تقابل ایران و محور مقاومت با کشورهای غربی و متحدان منطقه ای آن ها نشان دهد. از این منظر، در فضای بدونِ توافق برجام و اساسا در فضایی که مذاکرات اتمی و تعامل سازنده وجود ندارد، تنش و بحران امری کاملا طبیعی است.

ایران و ارسال سیگنال در بحبوحه تحولات اخیر این کشور

در نهایت باید گفت که ایران با اقدام اخیر خود مبنی بر آغاز غنی سازی 60 درصدی در تاسیسات اتمی فردو این پیام را به کشورهای غربی و متحدان منطقه ای آن ها رساند که این تصور که در بحبوحه تحولات اخیر ایران، تهران در موضع ضعف قرار گرفته و به شدت آسیب پذیر شده است، به هیچ عنوان تصور و گزاره ای صحیح نیست و این کشور آمادگی کاملی جهت پاسخ دادن به رویه ها و اقدامات خصمانه خارجی علیه خود در سطوح متناسب دارد.

از این رو، اقدام اخیر ایران در انجام غنی سازی 60 درصدی در تاسیسات اتمی فردو، پیامِ قدرت به کنشگران غربی مبنی بر این بود که بهتر است در چهارچوب معادلات مربوط با این کشور، به فشارحداکثری و استفاده از گزینه‌های قهری و سخت فکر نکنند زیرا اگر بنا باشد این راه را طی کنند، خودِ آن ها به بزرگترین بازندگان و البته بزرگترین مسببان پیشرفت های اتمی ایران تبدیل خواهند شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید