پیام ایران به آمریکا: دخالت نکنید وگرنه تاوان می‌دهید

    کد خبر :1061443
پیام ایران به آمریکا

سه مقام آمریکایی در گفتگو با آکسیوس مدعی سدند که ایران اوایل این هفته از طریق چندین کشور عربی به دولت بایدن پیام داد: اگر ایالات متحده در جنگ بین اسرائیل و ایران دخالت کند، نیروهای آمریکایی در منطقه مورد حمله قرار خواهند گرفت.

ایالات متحده و اسرائیل در حال آماده شدن برای تلافی ایران علیه اسرائیل به دلیل حمله هوایی هفته گذشته به کنسولگری دمشق هستند.

ایران اسرائیل را تهدید به “مجازات” کرده است، اما از طریق کانال‌های خصوصی اعلام کرده است که این مجازات محدود خواهد بود.

اسرائیل و ایالات متحده فکر می‌کنند حمله ایران شامل پرتاب موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و پهپادهای تهاجمی از ایران به اسرائیل است.

مقامات ایالات متحده می گویند که دولت بایدن از اسرائیل خواسته است تا قبل از تصمیم گیری در مورد هرگونه اقدام تلافی جویانه از سوی اسرائیل، به ایالات متحده اطلاع دهد و ایالات متحده نیز نظری داشته باشد.

سه مقام آمریکایی گفتند که در روزهای اخیر ایرانی‌ها به چندین دولت عربی گفته‌اند که با وجود تلاش‌های آمریکا برای فاصله گرفتن از حمله، آمریکا را مسئول حمله اسرائیل می‌دانند که منجر به کشته شدن ژنرال ایرانی در دمشق شد.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که ایالات متحده مدعی است که در این حمله دخالتی نداشته است.

پیام ایران این بود که اگر آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل درگیر شود، پایگاه‌های آمریکا در منطقه مورد حمله قرار خواهند گرفت.

یکی از مقامات آمریکایی گفت: «پیام ایران این بود که ما به نیروهایی که به ما حمله می‌کنند حمله خواهیم کرد، پس با ما کاری نداشته باشید و ما با شما کاری نداریم.»

بایدن و دیگر مقامات آمریکایی علناً گفته اند که ایالات متحده به اسرائیل کمک می کند تا از خود در برابر حملات ایران دفاع کند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز پنجشنبه در تماسی به یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، گفت که اسرائیل «می‌تواند برای دفاع از خود در برابر حملات ایران، روی حمایت کامل ایالات متحده حساب کند.»

گالانت به آستین گفت: «حمله مستقیم ایران مستلزم پاسخ اسرائیل علیه ایران است».

یک مقام آمریکایی به آکسیوس گفت که از پیام دریافتی از طریق چندین کشور عربی مشخص نیست که آیا ایرانی‌ها تهدید می‌کنند که در صورت کمک به اسرائیل در رهگیری موشک‌های ایران، به نیروهای آمریکایی حمله می‌کنند یا فقط در صورت مشارکت در اقدام تلافی جویانه اسرائیل.»

به گفته این مقام آمریکایی، ارزیابی کلی جامعه اطلاعاتی ایالات متحده این است که ایرانی‌ها تنها در صورتی می‌خواهند به نیروهای آمریکایی حمله کنند که ایالات متحده در یک حمله متقابل به اسرائیل بپیوندد.

ایران از طریق کانال‌های ارتباطی دیگر، از جمله تماس وزرای خارجه بریتانیا، استرالیا و آلمان با همتای ایرانی خود در روز پنجشنبه، پیام متفاوتی را ارسال می کند.

دو مقام آمریکایی ادعا کردند که پیام ایران در این تماس‌ها ظریف‌تر است و نشان می‌دهد که هدف ایرانی‌ها پاسخی محدود است که منجر به تشدید تنش منطقه‌ای نخواهد شد.

یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت که ایالات متحده مستقیماً از طریق کانال رسمی ارتباطی سوئیس با ایران در ارتباط است و ایران تهدیدی را از این کانال اعلام نکرده است.

یک مقام آمریکایی گفت که مقامات آمریکایی با شرکای منطقه‌ای در تماس بوده‌اند تا درباره تلاش‌ها برای ارسال پیام به ایران مبنی بر تشدید نکردن اوضاع گفتگو کنند.

این مقام افزود: آمریکایی‌ها همچنین با اسرائیل در تماس بوده اند تا اطمینان حاصل کنند که می‌توانند از خود دفاع کنند و در عین حال از تشدید تنش‌ها جلوگیری کنند.» مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفتند که ژنرال مایکل “اریک” کوریلا، فرمانده سنتکام ایالات متحده در اسرائیل است تا تلاش‌های دفاعی ایالات متحده و اسرائیل را قبل از هرگونه حمله احتمالی ایران هماهنگ کند.

این مقامات تاکید کردند که دولت بایدن در روزهای اخیر از اسرائیل خواسته است که پیش از هرگونه اقدام تلافی جویانه اسرائیل علیه ایران، آمریکا را مطلع و با آنها مشورت کند.

دولت بایدن می‌گوید که اسرائیل قبل از حمله به دمشق با آن مشورت نشده و اطلاع مناسبی به آن داده نشده، در حالی که چنین حمله‌ای می‌توانست پیامدهایی برای نیروهای آمریکایی در منطقه داشته باشد.

به گزارش اکوایران، واشنگتن پست گزارش داد که آستین در تماسی در 3 آوریل به گالانت در مورد ندادن اطلاع کافی از سوی اسرائیل شکایت کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید