پیامدهای شبیه‌سازی حمله به شهری اسرائیلی در ایران/ جروزالم پست: تهدیدات تهاجمی ایران سطح جدیدی یافته است

    کد خبر :874009
شبیه سازی حمله به دیمونا

شبیه‌سازی حمله به دیمونا در رزمایش نظامی ایران مورد توجه رسانه‌های اسرائیلی قرار گرفته است. علاوه بر موضوعات نظامی به نظر می‌رسد پیامدهای بالقوه سیاسی این عملیات از اهمیت بسزایی برخوردار است.

«بازتاب»؛ آرش صفار- نیروهای نظامی ایران در جریان رزمایش «پیامبر اعظم 17»، حمله به تأسیسات هسته‌ای اسرائیل، موسوم به «دیمونا» را شبیه‌سازی کردند؛ این عملیات با استفاده از 16 موشک بالستیک و 5 فروند پهپاد انتحاری «شاهد 136» با موفقیت به انجام رسید.

«جروزالم پست»، در یادداشتی این عملیات رزمایشی را نشانه‌ای از سطح جدیدی از تهدیدات تهاجمی ایران توصیف کرده است.

این یادداشت، انتشار فیلم‌های شبیه‌سازی عملیات علیه دیمونا توسط رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران را تلاشی هدفمند برای تهدید اسرائیل معرفی کرده است.

نویسنده بدون اشاره به تهدیدات هر روزه اسرائیل در خصوص حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران در صورت آنچه تل‌آویو شکست مذاکرات وین می‌داند، به این موضوع اشاره می‌کند که تهدیدات ایران علیه اسرائیل، موضوع جدیدی نیست؛ با این حال رونمایی از این سطح توانمندی تهاجمی توسط ایران را بی‌سابقه دانسته است.

این روزنامه اسرائیلی مدعی است پهپادهای انتحاری شاهد 136 در عملیات علیه تأسیسات نفتی آرامکو توسط انصارالله مورد استفاده قرار گرفته است.

بر اساس ادعای نویسنده، با استفاده از پهپاد شاهد 136 در رزمایش اخیر، تهران در پی تأیید استقرار این پهپادها (یا نسخه‌ای نزدیک از آن) در یمن بوده است؛ نکته اینکه شاهد 136 با برد 2 هزار کیلومتر، می‌تواند از یمن، جنوب اسرائیل را هدف قرار دهد.

یادداشت مدعی است که ایران فناوری هواپیماهای بدون سرنشین را در اختیار متحدان منطقه‌ای خود در لبنان، غزه، یمن و عراق قرار داده است.

در شبکه‌های اجتماعی، سیستم هدف‌گیری مورد استفاده در پهپادهای شاهد 136، توجه پژوهشگران ایرانی در حوزه تکنولوژی‌های نظامی را به خود جلب کرده‌ است.

در اسرائیل نیز گمانه‌زنی‌ها در مورد پلتفرم مورد استفاده و شیوه ارتباطی این پهپادها میان کارشناسان ادامه دارد؛ هر چند به این نکته اشاره می‌شود که ایده پرتاب چندین پهپاد از یک لانچر موضوع جدید نیست، با این حال نفس برخورداری ایران از این سیستم، سبب نگرانی کارشناسان اسرائیلی شده است.

فارغ از موضوعات نظامی، در رزمایش پیامبر اعظم 17، ایران قصد ارسال پیامی آشکار را به اسرائیل داشته است؛ پیامی که با توجه به مباحث رسانه‌های اسرائیلی، به خوبی دریافت شده است.

شبیه‌سازی حمله به دیمونا، در میانه تهدیدهای هر روزه اسرائیل و چندین حمله به تأسیسات استراتژیک ایران، بالقوه می‌تواند اختلاف دیدگاه‌ها در اسرائیل در خصوص شیوه برخورد با ایران را افزایش دهد.

هر چند هم‌زمان با بالا گرفتن تهدیدات مقام‌های رسمی اسرائیل علیه ایران در ماه‌های اخیر، کارشناسان و تحلیل‌گران اسرائیلی بر پرهزینه، دشوار و حتی غیرممکن بودن حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران تأکید کرده‌اند، این تأکیدات بیش‌تر بر فقدان توانمندی‌های لازم در اسرائیل، واکنش متحدان ایران و توانمندی‌های پدافندی ایران تکیه داشتند.

رزمایش اخیر سپاه پاسدارن، از این نظر که علاوه بر مورد بالا، نشان‌دهنده توانایی ایران برای عملیات تلافی‌جویانه است، اهمیت دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید