پیامدهای تایید اقدامات عربستان علیه قطر توسط ترامپ چیست؟/ اگر میانجیگری کویت برای حل بحران شکست بخورد چه اتفاقی می افتد؟

    کد خبر :32005

ترامپ که بهای این موضع گیری تایید کننده عربستان و تصمیم هایش را با نیم تریلیون دلار(460 میلیارد دلار) به شکل قراردادهای سلاح و سرمایه گذاری در زیر ساخت های آمریکا دریافت کرد، یک کلام گفت:«کشورهای سه گانه حاشیه خلیج فارس گفتند که رویکرد قاطعی علیه حمایت مالی از افراطگرایی را دنبال می کنند و همه نشانه اشاره به قطر دارد».

«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی به تنش میان عربستان و متحدانش با قطر و حمایت آمریکا از ریاض پرداخت و نوشت:  زمانی که صف های طولانی مشتری ها در برابر فروشگاه ها و سوپرمارکت ها در بازارهای قطر تشکیل می شود و خودروهای خود را پر از مواد غذایی اساسی مانند برنج ، قوطی های شیر ، مرغ ، گوشت و بطری های آب می کنند این نشانه ها حکایت از نگرانی از احتمال وقوع زودهنگام جنگ و تشدید تحریمی است که سه کشور حاشیه خلیج فارس دو روز پیش به رهبری عربستان سعودی علیه دوحه اعلام کردند.

این حق شهروندان قطری و همراه آنها یک میلیون خارجی از هندی و پاکستانی گرفته تا عرب در سایه افزایش اختلاف های قطر با چهار کشور عربی که عبارتند از عربستان، مصر، امارات و بحرین به ویژه پس از تصمیم ها برای بستن مرزهای زمینی،دریایی و هوایی و توقف پروازها، نگران شوند.

هر کسی توییت های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در توییتر را دنبال کرده باشد که در آنها تاییدش از این اقدامات تنش زای چهار کشور عربی اعلام کرد و آن را «آغاز پایان تروریسم»دانست این تصور قاطع برایش به وجود می آید که این اقدامات با چراغ سبز آمریکا صورت گرفت است تا قطر تحت«قیمومیت» این  چهار کشور و دیکته های آن قرار گیرند.

ترامپ که بهای این موضع گیری تایید کننده عربستان و تصمیم هایش را با نیم تریلیون دلار(460 میلیارد دلار) به شکل قراردادهای سلاح و سرمایه گذاری در زیر ساخت های آمریکا دریافت کرد، یک کلام گفت:«کشورهای سه گانه حاشیه خلیج فارس گفتند که رویکرد قاطعی علیه حمایت مالی از افراطگرایی را دنبال می کنند و همه نشانه اشاره به قطر دارد».

درست است که شیخ «خلیفه بن جاسم آل ثانی» رئیس اتاق بازرگانی قطر به شکل غیر مستقیم به حالت «وحشت» که بر شهروندان قطری و افراد مقیم در این کشور اذعان کرد زمانی که تأکید کرد کشورش انباری استراتژیک از مواد غذایی که به مدت یک سال نیازهای این کشور را تامین می کند در اختیار دارد و درست است که ایران حریم هوایی خود را به روی قطر باز کرد و سه بندر دریایی خود را در اختیار واردات قطر قرار داد  لیکن این وجود بحران واقعی را نفی نمی کند و در نهایت خطرات این بحران را کم نمی کند. بیش از 40 درصد از واردات غذایی قطر از  تنها گذرگاه مرزی با عربستان وارد این کشور می شود.

شیخ«صباح الاحمد الجابر»امیر کویت که فتیله بحرانی که خطراتش کمتر از این بود را در سال 2014 بین چهار کشور با قطر را خاموش کرد به حکم تجربه  و مهارتش درک کرد که احتمال جنگ زیاد شده است و از شیخ«تمیم بن حمد» امیر قطر خواست که خویشتنداری کرده و سخنرانی آتشین خود را که قرار بود ایراد کند و در آن دیکته کردن های عربستان سعودی و مصر را رد کند به تأخیر بیندازد و به شهر«جده» سفر کرد تا با ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان دیدار کند برای آن که بحران را محدود کند.

فرصت های این میانجی گری پس از توییت های تایید کننده و حامی جنگ توسط ترامپ به نظر محدود است به ویژه پس از ان که روزنامه «فایننشال تایمز» انگلیس فاش کرد که قطر یک میلیارد دلار به برخی گروه های مسلح در عراق و سوریه داد که نصف آن به «حزب الله» عراق رفت تا 26 گروگان قطری که در سفری در عراق بودند و نیمی از آنها از اعضای خاندان حاکم بودند آزاد شوند، علاوه بر دادن 200 تا 300 میلیون دلار به گروه «فتح الشام» شاخه سوری گروه «لقاعده» و 120 تا 140 میلیون دلار به گروه «احرار الشام» داده است و بیشتر این گروه ها اگر نگوییم همه آنها در فهرست گروه های تروریستی آمریکا و عربستان قرار دارند. اینها رقم هایی است که مستند است و 500 میلیون دلار نقد که دولت قطر با یک هواپیمای قطری به عراق فرستاد توسط دولت عراق مصادره شد و همچنان در اختیار بغداد است.

جنگ میان قطر و دشمنانش به رهبری عربستان از بیست سال پیش تا کنون شعله ور است و چهار مرحله را طی کرد و می کند:

اول: رسانه ای که دو شبکه العربیه و الجزیره نقش بارزی در آن بازی کردند.

دوم:خارج کردن سفرا مانند رخدادی که سال 2014 رخ داد و این اقدام محدود و حل شد اما بحران را حل نکرد.

سوم:محاصره اقتصادی و بستن مرزها و بنادر و حریم های هوایی و توقف همکاری های بانکی با قطر که اکنون در حال رخ دادن است.

چهارم: رویارویی نظامی که عنوان هفته ها یا ماه های آینده خواهد در صورتی که میانجی گری دوم یا کنونی کویت که از روز شه شنبه با سفر شیخ صباح الاحمد به عربستان آغاز شد، شکست بخورد.

قطر در یک روز سه میلیارد دلار خسارت دید زمانی که ارزش سهام اش در بورس در حدود 7 درصد کاهش یافت و اگر محاصره شدید شود و افزایش یابد این ضررها بیشتر می شود. و این احتمال زیاد است که در این صورت ضررها دو برابر می شود. این علاوه بر افزایش بهای بارنامه ها و بیمه و بهای حمل و نقل و ضررهای شرکت های هواپیمایی و افزایش بهای واردات و کاهش صادرات است و اینها چیزهایی است که قابل پیش بینی است.

خلاصه و مفید اینکه می گوییم موفقیت میانجی گری کویت یعنی قبول شروط عربستان و امارات و مصر و آمریکا توسط قطر یعنی قبول دیکته کردن ها و قیمومیت کامل است و پذیرش نیروهای سعودی و اماراتی به شیوه های مختلف یا همانطور که در بحرین رخ می دهد، است.

مطلوب این است که قطر به زانو در آید و قدرت نظامی، سیاسی و رسانه ای اش از آن گرفته شود،کشوری بدون «الجزیره» بدون «دیدگاه … و دیدگاه دیگری»و تمام شاخه های این برنامه و گویندگان زن و مرد و قطری بدون شبکه ها و روزنامه ها و پایگاه اینترنتی است.البته این حداقل در حال حاضر است و باقی آن به خیال شما واگذار می شود که قطعا پخته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید