رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان خبر داد

پوشش ۱۰۰ درصدی طرح شهاب در پایه چهارم برای سال تحصیلی جدید

    کد خبر :582822

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان گفت: امسال طرح شهاب که از سال ۹۳ شروع شد به پوشش ۱۰۰ درصدی در پایه چهارم خواهد رسید.

فاطمه مهاجرانی در نشست خبری با موضوع «باز طراحی برنامه‌های مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» که پیش از ظهر امروز برگزار شد، گفت: توجه به هسته‌های نخبگانی که جزء سیاست کلان کشور است، نمی‌تواند فقط در حوزه دانشگاهی دنبال شود، بلکه باید در دوره دانش آموزی نیز مورد توجه قرار بگیرد.

وی در ادامه از ۹ برنامه در راستای سند تحول برای سال ۹۸ در این مرکز خبر داد و بیان کرد: مجری مستقیم این برنامه ها مرکز سمپاد است که این برنامه ها در قالب چهار دسته مدارس، طرح شهاب، المپیادهای علمی و جشنواره خوارزمی دسته بندی می‌شود. تدوین برنامه برای تربیت افراد مرجع و کارشناسان مجرب و حضور در مجامع بین المللی نیز از سوی باشگاه دانش پژوهان دنبال می‌شود.

مهاجرانی در ادامه بااشاره به دریافت جایگاه ششمی ایران در المپیاد شیمی و رشد ۱۳ رتبه ای نسبت به دوره گذشته، در تکمیل اعلام برنامه های این مرکز گفت: امسال طرح شهاب که از سال ۹۳ شروع شد به پوشش ۱۰۰ درصدی در پایه چهارم خواهد رسید و مدرسه‌ای نداریم که در این دوره طرح شهاب در آن اجرا نشود. با توجه به ضرورت هدایت دانش آموزان به سمت رشته‌های علوم انسانی، این امر به صورت ویژه در دستورکار ما قرارگرفته و سمپاد مهارتی هم کلید خورده و امسال برای اولین بار ۲۶۰ دانش آموز را در این حوزه پذیرا خواهیم بود.

مهاجرانی درباره آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد اظهار کرد: روش گزینش دانش آموزان برای ورود به مدارس سمپاد باید اصلاح شود. یک راهکار این است که تعدادی از دانش آموزان همه ساله به عنوان دانش آموزان سرآمد از سوی معاونت آموزش ابتدایی به ما معرفی شوند تا ما بتوانیم از آنها آزمون‌های تکمیلی را بگیریم. امید است شاهد تربیت معلمان تیزهوشان در دانشگاه فرهنگیان در آینده نزدیک باشیم.حتی یک استعداد نباید هدر برود. در این طرح شورای دبیران مدرسه افراد سرآمد در متوسطه اول و دوم را به ما معرفی می‌کنند و اگر نمره لازم را در تست‌های هوش کسب کنند امکان استفاده از کتب تکمیلی، شرکت در نشست‌های علمی برای آنها فراهم می شود.

وی ادامه داد: ۱۰ استان کشور از جمله البرز، اصفهان، خراسان رضوی و شمالی،لرستان، سمنان، خوزستان، ایلام، شهرستان‌های تهران به عنوان پایلوت قرار است پیشگام در استقرار سندتحول باشند. کردستان و شهر تهران نیز به زودی وارد برنامه می‌شوند و امید است تا پایان سال ۲۰ استان را تحت پوشش ببریم و آموزش های لازم به آنها داده شود.

به گزارش مهر، وی با بیان اینکه آزمون تکمیل ظرفیت پایه هفتم و هشتم برگزار می‌شود عنوان کرد: با توجه به وجود تعدادی صندلی خالی که در برخی مناطق قابل توجه بود، هشتم شهریور آزمون تکمیلی برگزار می‌شود و از ۱۲ تا ۱۷ مرداد سامانه مربوط برای ثبت نام دانش آموزان باز خواهد بود.

به گفته وی تا نیمه مرداد نتایج آزمون پایه هفتم و دهم اعلام خواهد شد.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در ادامه درباره برخی المپیادها گفت: المپیادهای علوم انسانی رو به گسترش است. امسال المپیاد جغرافیا برگزار شد و بیش از ۵ هزار نفر نفر در آن شرکت کردند. المپیاد اقتصاد و حقوق برای سال آینده را مدنظر داریم و برای جهانی کردن المپیاد ادبیات تلاش می‌کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید