پوشش بیمه‌ای خدمات درمانی بیماران دیستروفی عضلانی

    کد خبر :642975

مدیرکل دفتر مدیریت خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت گفت: خدمات شایع در درمان بیماران دیستروفی عضلانی، غالبا تحت پوشش بیمه سازمان قرار دارد.

 

حنان حاج محمودی درخصوص خدمات توانبخشی برای بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی که در تعهد سازمان بیمه سلامت است، گفت: فیزیوتراپی قفسه سینه و اندام‌ها، به کارگیری روش‌ها و اعمال درمانی روتین فیزیوتراپی، طب فیزیکی و توانبخشی شامل کمپرس‌های گرم یا سرد، کشش مکانیکی، تحریک الکتریکی با دست یا دستگاه، ابزار وازوپنوماتیک، میکروویو، مادون قرمز و ماوراء بنفش ازجمله اقداماتی است که در تعهد سازمان بیمه سلامت است.

 

وی افزود: همچنین یونتوفورزیس، حمام پارافین، اولتراسوند، بازآموزی عصبی عضلانی حرکت، تعادل، حس کینتیک، وضعیت بدن، حس موقعیت فضایی، آموزش راه رفتن، آموزش برای ADL، آموزش حرکت با ویلچر و سایر اعمال یا روش‌های مرتبط، دیاترمی، انجام ارزیابی و به کارگیری روش‌ها و یا اعمال درمانی فیزیوتراپی، طب فیزیکی و توانبخشی مانند حمام کنتراست یا آب درمانی یا مخزن هوبارد و یا گردش چرخشی آب، ماساژ یا تکنیک‌های درمانی دستی شامل حرکت دادن، دستکاری، درناژ و کشش دستی برای لنف ادما نیز از دیگر اقداماتی است که در سازمان بیمه سلامت برای بیماران دیستروفی عضلانی مورد توجه است.

 

حاج محمودی تاکید کرد: داروهای جدیدی مانند Idebenone، Eteplirsen، ataluren نیز از سوی برخی شرکت‌های دارویی در سطح جهان در درمان این بیماران تولید و عرضه شده است که در فهرست رسمی داروهای کشور قرار ندارند.

 

وی افزود: آزمایشات تشخیص ژنتیکی پیش از تولد یا PND دیستروفی‌های عضلانی دوشن و بکر یا DMD ونیز دیستروفی میوتونیک در تعهد بیمه است. البته دیستروفی دوشن شایع ترین دیستروفی ژنتیکی را تشکیل می‌دهد که مبتلایان به آن افراد مذکر هستند. برای جنین‌های مبتلا به هر کدام از این دیستروفی‌ها مجوز سقط قانونی صادر می‌شود.

 

مدیرکل دفتر مدیریت خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: نظر به این که جهت تشخیص پیش از تولد بیماری های فوق در مراحل اولیه جهت فرد بیمار و والد ناقل یا بیمار، آزمایش ژنتیک انجام می‌شود، لذا شناسایی افراد بیمار و یا ناقل ژن بیماری از طریق آزمایشات ژنتیک در تعهد بیمه است. همچنین این بیماران می‌توانند از پوشش بیمه‌ای سایر آزمایشات تشخیصی موجود در فهرست تعهدات بیمه‌های پایه حسب نیاز بهره‌مند شوند.

 

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، حاج محمودی اظهارداشت: کلیه خدمات تصویربرداری شامل رادیولوژی، سونوگرافی، CT-SCAN، MRI و پزشکی هسته‌ای در صورت تجویز برای این گروه از بیماران طبق تعرفه های موجود در کتاب ارزش نسبی خدمات قابل محاسبه و پرداخت است.

 

وی گفت: سایر خدمات تشخیصی از جمله معاینات الکترودیاگنوز تا چهار اندام و سایر عضلات از جمله حنجره، دیافراگم و عضلات پارااسپینال و غیره نیز در تعهد بیمه است.

 

مدیرکل دفتر مدیریت خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت افزود: این بیماری‌ها درمان قطعی ندارند و تنها می‌توان عوارض آن را تا حدی درمان کرد، تمامی خدمات توانبخشی بدون ستاره در کتاب ارزش نسبی در تعهد سازمان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید