پهپاد خاص تایلندی آماده انجام ماموریت در آسمان است

    کد خبر :879478

اگرچه پهپادهای بال ثابت می‌توانند دورتر و سریع‌تر از مولتی‌کوپترها پرواز کنند، اما معمولا برای بلند شدن و فرود آمدن به باند فرودگاه نیاز دارند. پهپاد بال‌پرنده وتال (Vetal) با طراحی نسبتا چشمگیر «دم نشین» این معضل را مرتفع کرده است.

اول از همه، در حال حاضر تعداد زیادی پهپاد VTOL (برخاست و فرود عمودی) وجود دارد که از چندین ملخ افقی برای بلند شدن مانند یک بالگرد استفاده می‌کنند که سپس به یک یا چند پایه عمودی و مجموعه‌ای از بال‌ها برای پرواز رو به جلو تغییر می‌کنند. در حالی که این روش قطعا کار می‌کند، می‌تواند از نظر مکانیکی هم پیچیده باشد؛ به‌علاوه پایه‌های افقی فقط در اطراف قرار می‌گیرند و باعث ایجاد کشش و اضافه کردن وزن در هنگام عدم استفاده می‌شوند.

پهپادهای «دم نشین» رویکرد متفاوتی دارند. همانطور که از نام آنها پیداست، هنگام برخاستن و فرود آمدن، در انتهای عقب خود می‌ایستند. برای وارد شدن به حالت پرواز رو به جلو، آنها به سادگی در هوا به جلو خم می‌شوند. همان ملخ‌هایی که آنها را از زمین بالا می‌کشیدند، اکنون این پهپادها را به جلو می‌کشند.

پهپاد دوقلو وتال که توسط شرکت تایلندی اچ جی روباتیکس (HG Robotics) ساخته شده، یکی از جدیدترین پهپادهایی محسوب می‌شود که وارد بازار شده است.

این پرنده که برای کارهایی مانند نقشه‌برداری کشاورزی و نظارت عمومی طراحی شده است، دارای طول بال ۱۳۰۰ میلی متری و بدنه فوم هسته‌ای/فیبر کربنی است که طبق گزارش‌ها، کل هواپیما فقط ۳.۸ کیلوگرم وزن دارد. دو موتور آن توسط یک باتری لیتیوم پلیمری ۱۲ آمپر ساعتی با قابلیت تعویض سریع تغذیه می‌شوند که طبق گزارش‌ها، یک بار شارژ آن برای مدت زمان پرواز تا ۶۰ دقیقه خوب است.

در پرواز رو به جلو، این پهپاد حداکثر سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت و سرعت کروز ۵۴ کیلومتر در ساعت دارد. این پرنده قادر به حمل محموله‌ای تا ۸۰۰ گرم است که می‌تواند از انواع مختلفی از سنسورها و/یا دوربین‌ها تشکیل شده باشد – همه اینها را می‌توان از طریق مکانیزم آزادسازی سریع نصب و جدا کرد.

با استفاده از یک ماژول ۴G یا ۵G، وتال می‌تواند تا فاصله ۷ کیلومتری با اپراتور خود در تماس باقی بماند و همانطور که در مورد بیشتر پهپادهای صنعتی این موضوع وجود دارد، می‌توان آن را از راه دور در زمان واقعی هدایت کرد یا برنامه‌ریزی کرد تا یک مسیر پروازی از پیش تعیین شده را دنبال کند. برای دومی، با استفاده از ترکیبی از GPS و GNSS (سیستم جهانی ناوبری ماهواره‌ای) این کار صورت می‌گیرد.

به گزارش همشهری آنلاین، قیمت پهپاد وتال از ۲۳ هزار دلار شروع می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید