پهپادهای قاتل؛ پیشگامان تسلیحات نظامی آینده

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ۱۶:۱۸
    کد خبر :1052314
پهپادهای قاتل تسلیحات نظامی آینده

پهپادهای قاتل که در اوکراین نقش مهمی در روند جنگ بازی کرده‌اند، پیشگامان تسلیحات نظامی آینده به شمار می‌آیند- و در واقع می‌توان آن‌ها را تسلیحات آینده نامید! این نشریه اضافه کرده که این پهپادها شکل جدیدی به توازن بین نقش انسان و تکنولوژی در جنگ داده‌اند.

تسلیحات هدایت‌شونده دقیق به شکل مدرن خود برای اولین بار کمی بیش از ۵۰ سال پیش در جنگ ویتنام مورد استفاده قرار گرفتند. از آن‌جایی که نیروهای مسلح از آن زمان به بعد در راستای افزایش دقت و قدرت تخریب انواع تسلیحات تلاش کرده‌اند، هزینه چنین سلاح‌هایی به طور مداوم افزایش یافته است. هر بار استفاده از گلوله‌های توپخانه‌ای آمریکا که توسط جی.پی.اس هدایت می‌شوند، ۱۰۰ هزار دلار هزینه دارد. هم‌چنین گران بودن سلاح‌های هوشمند موجب کمیابی آن‌ها نیز شده است. به همین دلیل هم هست که کشورهای اروپایی در سال ۲۰۱۱ در لیبی دچار کمبود این نوع تسلیحات شدند. همین هم باعث شده اسرائیل که بیشتر مشتاق حفظ ذخایر خود است تا جلوگیری از آسیب‌های جانبی، در جنگ غزه استفاده فراوانی از بمب‌های غیرهوشمند و گنگ کرده است. اما چگونه می‌توان دقت و فراوانی را با هم ترکیب کرد؟

برای اولین بار در تاریخ جنگ، این سوال در جبهه‌های اوکراین پاسخ داده شد. گزارش هفته گذشته اکونومیست نشان از این داشت که چگونه پهپادهای دید اول شخص در خط مقدم با رشد قارچ‌گونه مواجه شده‌اند. این پهپادها هواپیماهای کوچک و ارزانی مملو از مواد منفجره هستند که زندگی را برای سربازان خطرناک‌تر از همیشه می‌کنند. این پهپادها داخل برجک تانک‌ها یا گودال‌ها و شکاف‌ها می‌لغزند، در جاهای مختلف پرسه می‌زنند و قبل از کشتن، شکار خود را تعقیب می‌کنند. برای همین هم تلفات سنگینی به پیاده‌نظام و قوای زرهی دشمن وارد می‌کنند.

جنگ هم‌چنین باعث می‌شود هواپیماهای بدون سرنشین و پسرعموهای دریایی آن‌ها در همه جا حاضر شوند. در جنگ اوکراین تنها در ماه ژانویه شاهد ۳۰۰۰ حمله تاییدشده توسط هواپیمای بدون سرنشین بوده‌ایم. هفته گذشته هم ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین نیروی سیستم‌های بدون سرنشین را ایجاد کرد- که به جنگ هواپیماهای بدون سرنشین اختصاص خواهد داشت. اوکراین در سال ۲۰۲۴ در مسیر ساخت پهپادهای ۱ تا ۲ متری نیز قرار خواهد گرفت- که به طرز شگفت‌انگیزی با کاهش کمک‌ها و حمایت‌های آمریکا در اثر مخالفت جمهوری‌خواهان کنگره مطابقت دارد.

به گزارش شفقنا  به نقل از نشریه اکونومیست؛ پهپاد یک سلاح شگفت‌انگیز نیست- و اصلأ چیزی تحت عنوان سلاح شگفت‌انگیز وجود ندارد. اهمیت این موضوع به این خاطر است که نشان از تغییراتی بزرگ در روند جنگ‌های جهان دارد- که چیزی نیست مگر تغییر جهت ارتش‌ها و جنگ‌ها به سمت سلاح‌های کوچک ارزان و یک‌بارمصرف؛ افزایش استفاده از فن‌آوری مصرف‌کننده؛ و حرکت به سمت اتوماسیون و درگیری خودکار در نبرد. به دلیل این روندها، فن‌آوری هواپیماهای بدون سرنشین به سرعت از ارتش‌ها به شبه‌نظامیان، تروریست‌ها و حتی جنایتکاران گسترش می‌یابد و این روند ادامه خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید