پشت پرده ائتلافها در عراق؛ آیا العبادی و صدر متحد می شوند؟

    کد خبر :351784

وضعیت چانه زنی ها در عراق شکل جدیدی به خود گرفته است. گروههای اصلی انتخابات تلاش می کنند هر چه سریعتر به نتیجه برسند اما فضای شکننده بین آنها رفع نشده است.

بیش از سه ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق می گذرد و نهایتا هم نتایج با تایید دادگاه فدرال هم رسید، اما تاکنون جنگ سیاسی برای تشکیل ائتلاف پارلمانی ادامه دارد. از این رو همچنان زمان برگزاری نخستین جلسه پارلمان جدید و به دنبال آن، اعلام رسمی بزرگ ترین فراکسیون پارلمانی، انتخاب نخست وزیر و دیگر اعضای کابینه دولت آینده نامشخص است.

به گزارش نامه نیوز، يكشنبه شب در هتل بابل بغداد رفت و آمدهاي متعددي صورت گرفت. بزرگان و افراد برجسته سياسي عراق در اين هتل جمع شدند تا بتوانند به طور رسمي تشكيل يك ائتلاف بزرگ را اعلام كنند. محور اصلي اين نشست هم دو نفر بودند، مقتدي صدر و حيدر العبادي؛ رهبران دو جريان سياسي كه در انتخابات سراسري در جايگاه اول و سوم قرار گرفتند. مقتدي صدر رهبري ائتلاف سائرون را برعهده دارد كه با كسب ٥٤ كرسي توانسته پيروز انتخابات سراسري در عراق شود. اما واقعيت آن است به دليل اينكه هيچ يك از احزاب نتوانستند اكثريت نسبي را در مجلس به دست آوردند بايد يك ائتلاف بزرگ در اين شرايط شكل بگيرد. هر بلوك انتخاباتي كه قصد دارد تشكيل دولت دهد حداقل نيازمند ١٦٥ كرسي از مجموع ٣٢٩ كرسي مجلس است. در سويي مقتدي صدر با حيدرالعبادي وارد ائتلاف شده كه رهبري ائتلاف نصر را در اختيار دارد. عبادي نيز كه رهبري ليست نصر را بر عهده داشت، توانسته ٤٢ كرسي را كسب كند و در جايگاه سوم اين انتخابات قرار بگيرد. حالا اين دو بنا دارند هسته اصلي يك اتحاد بزرگ را براي تشكيل دولت ايجاد كنند و در اين زمينه عمار حكيم و اياد علاوي را نيز با خود همراه كردند.

از سوی دیگر دفتر نوری المالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون اعلام کرد که گفت و گوهای میان آنها با ائتلاف فتح، به رهبری هادی عامری هم در جریان است. از این رو در این جبهه نیز نشانه هایی از شکل گیری فراکسیون اکثریت، آن هم با ادعای 200 کرسی در سایه ائتلاف فتح و دولت قانون به همراه دو حزب اصلی اقلیم کردستان و شماری از احزاب کوچک اهل تسنن دیده می شود. در حالی که تا به اکنون که خبر قطعی و نهایی از شکل گیری این فراکسیون وجود ندارد و حتی خبرهایی از به نتیجه نرسیدن نشست آنها مخابره شده است.

ليست مورد‌حمايت مالكي توانسته ٢٥ كرسي در اين انتخابات كسب كند كه در مجموع ٧٢ كرسي را در اختيار خواهند داشت و از شانس كمتري نسبت به ائتلاف صدر و عبادي برخوردار هستند، هرچند آنها اميدوار هستند با شكست در تشكيل دولت از سوي ائتلاف بزرگ‌تر بتوانند آلترناتيوي براي تشكيل دولت باشند.

اگرچه صدر، در رتبه اول انتخابات سراسري عراق قرار گرفته اما اتحاد او با عبادي و ديگران تاكنون او را به ٥٠ درصد كرسي‌ها (١٦٥ كرسي) نرسانده است تا بتواند بلوك اكثريت را در پارلمان تشكيل دهد. در يك حساب سرانگشتي ائتلاف صدر ٥٤، اتحاد نصر ٤٢، علاوي ٢١ و حكيم ١٩ كرسي را به دست آوردند كه در مجموع ١٣٧ كرسي مي‌شود و هنوز ٢٨ كرسي تا تشكيل اكثريت در پارلمان كم دارند.

اگرچه اين ائتلاف هنوز تا مرز نهايي رسيدن به اكثريت راه زيادي دارد، اما درجهت دستيابي به حمايت ساير گروه‌هاي براي تشكيل دولت از شانس بسيار بالايي برخوردار هستند. وي مي‌افزايد: اين بلوك اكنون ديدگاه‌هاي مشتركي دارند كه از جمله آن رويكرد ضد‌فرقه‌گرايي و تمايل به برقراري روابط قوي با تمام قدرت‌هاي منطقه‌اي دارند. وي افزود كه احتمال دارد كه آنها بتوانند بزرگ‌ترين بلوك را تشكيل دهند و در نهايت دولت جديد از همين بلوك انتخاب خواهد شد. وي معتقد است كه اگر اين گروه متحد باقي بماند احتمالا آن را مي‌توان ائتلافي ميان ايران و امريكا دانست و نخست‌وزير هم فردي با همين رويكرد خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید