پرستاران یا پزشکان؟ پاسخ وزیر به این سوال را همه می‌دانند!

    کد خبر :210129

به رغم آنکه طرح تحول نظام سلامت چندسالی است اجرایی شده و حتی زمزمه‌های ورشکستگی و پیرو آن، برچیدنش نیز به گوش می‌رسد، کماکان سهم پرستاران از تحول «تقریبا هیچ» است.

به گزارش تابناک، اگر تصویر ارائه شده از دکتر قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در افکار عمومی، تصویر فردی است که تحول نظام سلامت را رقم زده، برای پرستاران تصویر فردی است که تنها به پزشکان خدمت کرده و در نتیجه کارهایش، تبعیض و اختلاف درآمدی میان پزشکان و پرستاران از یک شکاف به دره‌ای بزرگ و غیرقابل جبران تبدیل شده است.

نتیجه اجرای طرحی که پرستاران از ابتدای مطرح شدنش، مخالف اجرایش بودند و حالا در توضیح نتایج آن از یکسو بر افزایش درآمدهایشان در نتیجه افزایش تعرفه‌های درمانی اذعان دارند و از سوی دیگر، برایش دو زیان بزرگ بر می‌شمارند؛ نخست اینکه با اجرای طرح میزان دستور پزشکان برای بستری شدن بیماران افزایش یافت و این موضوع موجب افزایش شدید کار پرستاران شد و از بعد اینکه اختلاف درآمدی دو بازوی درمانی یعنی پزشکان و پرستاران را به میزان بسیار بسیار زیادی افزایش داد.

اشکالاتی که هر بار مطرح شد، مسئولان از جمله وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اتخاذ تدابیری برای رفعش خبر دادند، اما در عمل اتفاقی را در راستای آن رقم نزدند. تدابیر از جنس طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری که قرار بود در بطن طرح تحول نظام سلامت اجرایی شود و از منافع آن، هم بیماران و هم پرستاران منتفع شوند، اما این گونه نشد.

طرحی که البته عمر طراحی و ارائه آن خیلی بیشتر از طرح تحول نظام سلامت است، اما برخی بر آن باورند که می‌توانست اجرای همزمانش با طرح تحول نظام سلامت، بر محاسن آن بیافزاید و حتی احتمال شکستش را کاهش دهد، اما با تشخیص وزیر بهداشت و همکارانش در مسیر اجرا قرار نگرفت. شاید از این رو که طرحی در راستای حمایت از پزشکان نبود که اگر بود، احتمالا تاکنون اجرایی شده بود.

این انتقادی ست که پرستاران با تمام وجود به آن صحه می‌گذارند و بهترین شاهد و مثال را بی توجهی وزارت به طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری می‌دانند. طرحی که بر اساس آن قرار است خدمات پرستاران بر مبنای تعرفه‌های مشخص با دریافت هزینه همراه شود. اتفاقی که اگر رخ دهد، میزان پرداختی به پرستاران افزایش خواهد یافت، سهم بیماران در پرداختی‌هایی که اکنون با تعرفه‌های پزشکی محاسبه می‌شوند، کاهش خواهد یافت و البته دریافتی پزشکان هم کاسته می‌شود.

یعنی نفع بزرگ اجرای این طرح به پرستاران و مردم می‌رسد و البته از سهم دریافتی پزشکان (ا دسته از پزشکانی که در بیمارستان فعالیت می‌کنند و نه همه پزشکان و نه همه دریافتی‌های ایشان) خواهد کاست. از سهم دریافتی افرادی که با طرح تحول، دریافتی شان به شکل تصاعدی افزایش یافته و فاصله چشمگیری با نزدیک‌ترین همکارانشان یعنی پرستاران پیدا کرده است.

اتفاقی که موجب شده برخی بر این باور باشند طرح تحول نظام سلامت تنها به نفع پزشکان و امثال وزیر بهداشت تمام شده و اگر غیر از این بود، هرگز اجرایی نمی‌شد. طرحی که مجری آن کسی است که خودش و همکارانش بیشترین نفع را می‌برند؛ فردی که اگر از او بپرسیم پزشکان یا گزینه دیگری، بعید است گزینه اش از خودش و همکارانش ذره‌ای دور شود!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید