پرافتخارترین مربی ایران کیست؟

  • ورزشی
  • یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ ۱۰:۰۷
    کد خبر :670112

برای جمع‌بندی افتخارات و جام‌های هر مربی به هرکدام از رقابت‌ها با توجه به اهمیت و اعتبار آن امتیازی در نظر گرفته شده است.

 

تیم‌های ایرانی در رقابت‌های داخلی، در دو رقابت لیگ و جام حذفی شرکت کرده‌اند، به‌جز این، چند دوره‌ای سوپرجام برگزار شده است. در سطح بین‌المللی نیز تیم‌های ایرانی درحال‌حاضر در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند و قبل از آن این رقابت‌ها به صورت دو جام مجزا (جام باشگاه‌های آسیا و جام‌درجام آسیا) برگزار می‌شد.

 

به گزارش وب‌سایت نود، برای جمع‌بندی افتخارات و جام‌های هر مربی به هرکدام از رقابت‌ها با توجه به اهمیت و اعتبار آن امتیازی در نظر گرفته شده است. با صرف‌نظرکردن از رقابت‌های بین‌قاره‌ای که تیم‌های ایرانی حضور معدودی در آن داشته‌اند، بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا معتبرترین آوردگاه بین‌المللی برای نمایندگان ایران است که برای این بازی‌ها بیشترین امتیاز در نظر گرفته شده، البته هنوز هیچ تیم ایرانی‌ای موفق به قهرمانی در آن نشده است. پس از لیگ قهرمانان آسیا، به‌ترتیب جام باشگاه‌های آسیا، جام‌درجام باشگاه‌های آسیا، لیگ سراسری کشور، جام حذفی و سوپرجام دارای امتیاز هستند. پس از جمع‌بندی افتخارات مربیان ایرانی با این مکانیسم، پنج مربی برتر تاریخ فوتبال ایران به قرار زیر هستند.

 

۵- فیروز کریمی: فیروز کریمی از جمله مربیانی است که سابقه زیادی در فوتبال ایران دارد و تیم‌های متعددی را سرمربیگری کرده، ولی اوج کار این مربی در پاس و در اوایل دهه ۷۰ بود که به همراه این تیم دو دوره متوالی قهرمان لیگ شد و همچنین توانست آخرین تیم ایرانی‌ای باشد که در جام باشگاه‌های آسیا به قهرمانی رسیده است. او پس از آن در بهمن هم قهرمان جام حذفی شد تا با ۲۶ امتیاز پنجمین مربی برتر تاریخ ایران شود.

 

۴- برانکو ایوانکوویچ: برانکو در بین مربیان پرافتخار، کمترین حضور را در فوتبال ایران تجربه کرد. این مربی در چهار سال حضور خود در ایران، عملکرد خارق‌العاده‌ای داشت و سه‌بار قهرمان لیگ، سه‌بار فاتح سوپرجام و یک‌مرتبه قهرمان جام حذفی شد و درمجموع ۲۸ امتیازی شد و در رده چهارم بهترین مربیان خارجی ایران قرار گرفت. او بهترین مربی خارجی است که در فوتبال باشگاهی ایران حضور داشته، البته او با تیم ملی هم به قهرمانی آسیا رسیده که در این آمار منظور نشده است.

 

۳- منصور پورحیدری: منصور پورحیدری یکی از موفق‌ترین مربیان تاریخ فوتبال ایران است و استقلال، بسیاری از جام‌های خود را مدیون پدر خود است. او به همراه استقلال قهرمان جام باشگاه‌های آسیا شد. دوبار لیگ و دوبار هم قهرمان جام حذفی را به دست آورد تا تالار افتخارات این مربی بسیار باشکوه شود. پورحیدری با ۳۰ امتیاز در رده سوم برترین مربیان تاریخ ایران است. این مربی به همراه تیم ملی، قهرمان بازی‌های آسیایی شده که در این رده‌بندی لحاظ نشده است.

 

۱ و ۲: علی پروین و امیر قلعه‌نویی: رتبه نخست بهترین مربیان ایران در اختیار دو مربی موفق سرخابی است. علی پروین که پرسپولیسی‌ها به او لقب سلطان داده‌اند، سه قهرمانی در لیگ دارد و با سه قهرمانی در جام حذفی رکورددار قهرمانی این مسابقات است. مهم‌ترین افتخار بین‌المللی قرمز‌ها هم با هدایت این مربی با قهرمانی جام‌درجام آسیا به دست آمد تا این مربی با ۳۸ امتیاز بهترین مربی ایران باشد. امیر قلعه‌نویی با پنج قهرمانی در لیگ (سه‌بار با استقلال و دوبار با سپاهان) رکورددار بیشترین قهرمانی در این مسابقات است. ژنرال دوبار هم در جام حذفی به قهرمانی رسیده و این مربی هم با ۳۸ امتیاز بهترین مربی ایران است.

 

هرچند که این مربی هفت سال است که موفق به کسب جامی نشده، ولی می‌تواند در ادامه دوران مربیگری خود به تنهایی این عنوان را از آن خود کند. البته علی پروین از نظر عملکرد این برتری را نسبت به امیر قلعه‌نویی دارد که پنج دوره پیاپی قهرمان جام باشگاه‌های تهران شده است که در آن مقطع معتبرترین بازی‌های کشور بود، ولی از آنجایی که در این بررسی تنها مسابقات در سطح کشور در نظر گرفته شده، فتح این جام‌ها در امتیازات پروین محاسبه نشده است.

 

پس از این مربیان، رایکوف، دایی و ذوالفقارنسب در رده ششم تا هشتم هستند. رتبه نهم تا چهاردهم به طور مشترک به شش مربی تعلق دارد؛ آلن راجرز، حسن حبیبی، استانکو، فرکی، جلالی و صالح‌نیا مربیان ۱۲ امتیازی رده‌بندی هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید