پای بانک‌ها به معاملات نفت خام باز می‌شود

    کد خبر :694376

منابع شرکت ملی نفت ایران به دلیل کاهش صادرات نفت با محدودیت رو به رو است و حالا سر رسید مطالبات ارزی بانک ها نیز یکی یکی از راه می رسد.
برای حل این مشکل در بودجه سال ۹۹ این امکان در نظر گرفته شده تا شرکت ملی نفت ایران برای تسویه این مطالبات نفت خام را با قیمت صادراتی به بانک های ملت و سپه تحویل دهد.
بر اساس بودجه سال ۹۹، به شرکت ملی نفت ایران اجازه داده می شود در صورت درخواست بانک های ملت و سپه، در سقفمطالبات ارزی سررسید شده انها از شرکت ملی نفت و خارج از سقف منابع مندج در قانون بودجه به تحویل نفت خام به قیمت روز صادراتی اقدام کند.
البته این اقدام باید با شرط تامین سهم ۲۰ درصدی صندوق توسعه ملی و کسر سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت ملی نفت ایرلن انجام شود.
آیین نامه اجرایی این بخش از بودجه سال ۹۹، توسط وزارت نفت با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.
به گزارش ایرنا، لایحه بودجه سال ۹۹ پس از تصویب در کمیسیون تلفیق به صحن مجلس فرستاده شد اما نمایندگان مجلس به کلیت آن رای منفی داده و لایحه را به کمیسیون بازگرداندند.
در این حال رییس مجلس شورای اسلامی با استفاده از اصل ۸۵ قانون اساسی و حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب، بودجه تصویب شده در کمیسیون تلفیق را برای تایید به شورای نگهبان ارسال کرد.
این در شرایطی است که جلسات علنی مجلس به دلیل شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید