پامپئو: فروش اضطراری تسلیحات به کشورهای عربی برای مقابله با ایران است

    کد خبر :544646

وزیر خارجه آمریکا دلیل فروش عجولانه تسلیحات و بدون تایید کنگره به کشورهای عربی را مقابله با نفوذ ایران در منطقه اعلام کرد.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده بامداد شنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن تایید فروش اضطراری تسلیحات به کشورهای عربستان سعودی، امارات عربی متحده و اردن اعلام کرد که هدف از این کار بازداشتن ایران از ستیزه‌جویی است.

پامپئو در این بیانیه با اشاره به ارزش ۸.۱ میلیارد دلاری این فروش عجولانه سلاح به کشورهای عربی مذکور، گفت:‌«تا عامل بازدارنده‌ای در برابر ستیزه‌جویی ایران باشد و ظرفیت‌های دفاع از خود برای شرکای ما ایجاد کند. این فروش‌ها از متحدان ما حمایت کرده، ثبات را در منطقه تقویت نموده و به این ملت‌ها کمک می‌کند که ضمن دفاع از خودشان در برابر جمهوری اسلامی ایران، آن را عقب برانند».

وی با بیان اینکه تاخیر در ارسال این محموله‌های تسلیحات می‌توانست باعث از دور خارج شدن سیستم‌های دفاعی کشورهای مذکور و ناتوانی آنها در زمان افزایش تنش‌ها در منطقه شود، گفت: «این نگرانی‌های امنیت ملی درپی چندین ماه تاخیر کنگره در تصویب این قراردادها وخامت یافته بود».

وزیر خارجه آمریکا سپس توضیح داد که تسلیحات ارسالی برای ریاض، ابوظبی و امان شامل قطعات یدکی جنگنده‌ها، ابزارهای شناسایی و اطلاعاتی، مهمات و دیگر تجهیزات نظامی است.

پامپئو با تاکید بر اینکه چنین اقدامی فقط همین یک بار انجام گرفته و تکرار نخواهد شد، افزود: «این کار به‌سرعت شرکای ما را قادر می‌سازد تا ضمن دفاع از خود، از تغییرات در موضع آمریکا در منطقه برای بازداشتن ایران حمایت کنند».

رسانه‌های آمریکایی شامگاه جمعه گزارش داده بودند که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد رسماً جمعه به بهانه «تشدید تنش‌ها با ایران» قوانین کنگره را دور زده و روند فروش چندین میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی و سایر کشورها را تسریع کند. (جزئیات بیشتر)

گزارش‌ها حاکی است رئیس‌جمهور آمریکا در صورت اعلام وضعیت اضطرار ملی می‌تواند مفاد مندرج در قوانین کنترل تسلیحاتی را نادیده گرفته و بدون مجوز کنگره سلاح بفروشد.

ترامپ بارها از معامله فروش تسلیحات به عربستان سعودی حمایت کرده است. او روز ۲۸ فروردین‌ماه مصوبه‌ای از کنگره آمریکا که خواستار قطع حمایت نظامی این کشور از ائتلاف تحت رهبری سعودی در جنگ علیه یمن بود را وتو کرد.

آمریکا از زمان آغاز جنگ علیه یمن با ارائه کمک‌های اطلاعاتی و فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات از ائتلاف متجاوز به یمن حمایت کرده است.

حملات ائتلاف سعودی در یمن به نابودی زیرساخت‌های یمن و شیوع فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید