پاشنه آشیل بایدن در انتخابات 2020؛ نقشه های ترامپ برای ترور آرا انتخاباتی مهمترین رقیبش

    کد خبر :695542

معاون رئیس جمهور سابق آمریکا، فعلا روزهای خوبی را سپری می کند! پیروزی جو بایدن در انتخابات موسوم به سه شنبه بزرگ و حمایت نمایندگان ویژه حزب دموکرات از او، تا حدود زیادی خیال بایدن را در خصوص پیروزی در رقابتهای درون حزبی راحت ساخته است. با این حال، در صورتی که بایدن به دور نهایی رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 راه پیدا کند، با دو پرونده بزرگ دست و پنچه نرم خواهد کرد! دو پرونده ای که یکی از آنها “اوکراین گیت” و ” دیگری “جنگ عراق” نام دارند! در حالي که بايدن مدعي ذکاوت و تسلط خود در حوزه سياست خارجي آمريکاست، وي يکي از راي دهندگان دموکرات به جنگ عراق بوده است! به عبارت بهتر، بايدن از جمله سناتورهايي بوده است که از جنگ عراق در دوران رياست جمهوري جرج واکر بوش حمايت کرده بود!جو بايدن در تجمع انتخاباتي هواداران خود در ايالت نيوهمپشاير مدعي شد که وي فريب جرج بوش رئيس جمهور اسبق آمريکا و اطرافيانش را در جريان جنگ عراق خورده است!
طي روزهاي اخير، رسانه هاي آمريکايي تمرکز مستقيمي بر حمايت بايدن از جنگ عراق کرده اند. صورت ماجرا از اين قرار است که در سال ۲۰۰۲ زماني که سناي آمريکا براي صدور مجوز حمله به عراق رأي‌گيري کرد، بايدن يکي از ۲۹ عضو دموکرات سنا بود که به اين قطعنامه رأي مثبت دادند. کمتر از يک‌سال بعد، جرج بوش با استناد به همين آرا، جنگ خانمانسوزي را در عراق آغاز کرد که تا به امروز، شاهد عواقب و آثار آن هستيم.هم اکنون در سال 2020 ميلادي قرار داريم. اگرچه 18 سال از راي مثبت بايدن به جنگ عراق سپري شده است، اما مخالفان جنگ عراق معتقدند ۲۹ سناتور دموکراتي که به راه اندازي اين جنگ در کنگره راي مثبت داده اند، صلاحيت حضور در راس معادلات اجرايي آمريکا را ندارند.بايدن نگران تاثيرگذاري مباحث مطرح شده در خصوص حمايتش از جنگ عراق، بر ميزان محبوبيت او در آمريکاست. اين در حالي‌است که پس از برگزاري مناظره هاي انتخاباتي در ميان نامزدهاي حزب دموکرات، محبوبيت بايدن حدود ۱۰ درصد سقوط کرده و به ۲۲ درصد رسيده است. در مقابل، محبوبيت کامالا هريس سناتور دموکرات از هشت درصد به ۱۷ درصد رسيده و زنگ خطر را براي بايدن به صدا در آورده است.
نبايد فراموش کرد که علاوه بر بايدن، هيلاري کلينتون نيز از جنگ عراق حمايت کرده بود. اين مسئله نشان دهنده روحيه جنگ طلبي دموکرات‌هاست.از طرف ديگر، بايدن اصلي ترين باني طرح تجزيه عراق بوده است. “تجزيه عراق” همچنان به هدف مبنايي ايالات متحده آمريکا در منطقه تبديل شده است. اين هدف خطرناک، توسط دو حزب اصلي آمريکا يعني جمهوري‌خواه و دموکرات مورد توجه قرار داشته و دو رئيس جمهور فعلي وسابق آمريکا نسبت به تحقق آن اقدامات وقيحانه اي صورت داده اند. نکته قابل تامل اينکه واضع نظريه تجزيه عراق، جو بايدن معاون رئيس جمهور سابق ايالات متحده آمريکاست.
نکته قابل تامل اينکه باراک اوباما همواره در سخنان خود ادعا کرده بود که ايالات متحده از عراق خارج شده است اما شاهد تلاش تيم اوباما براي تجزيه رسمي عراق بوديم. بايدن همواره اعلام کرده است که ايجاد سه اقليم شيعي – سني و کردي راه حل بحران فعلي عراق است!بر اين اساس جو بايدن در ژوئن سال ۲۰۱۳ خواستار برپايي اقليم شيعي، سني و کردي شده بود و راهکار بحران عراق را تبديل آن به سه اقليم دانسته بود.در اين ميان، کنگره ايالات متحده آمريکا در صدد است به هر نحو ممکن روند تجزيه عراق را تسريع کند. در اين ميان دو حزب اصلي آمريکا خطوط کلان و مياني و حتي کوتاه مدت مشترکي دارند. همين مسئله سبب شده است تا سناتورهاي آمريکايي با همکاري بيشتري اين پروسه خطرناک را پيگيري کنند.
پرونده دیگری که طرح آن برای بایدن دردسرساز می باشد، اوکراین گیت است! اگرچه دونالد ترامپ دردسر زیادی بابت این پرونده کشید و حتی کار وی به استیضاح در سنا رسید اما قطعا رئیس جمهور آمریکا از این پرونده در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 به ضرر بایدن استفاده خواهد کرد. در پرونده اوکراین گیت موضوع اصلی «هانتر بایدن» پسر جو بایدن است، وی به عضویت هیئت مدیره یک شرکت حفاری گاز طبیعی در اوکراین به نام «بوریسما» درآمده بود. شرکتی که پسر جو بایدن در سال ۲۰۱۴ در هیئت مدیره آن قرار داشت پس از چندی، تحت تحقیق و تفحص یکی از دادستان‌های ارشد اوکراینی قرار گرفت. این دادستان ارشد اما از نظر چند نهاد بین‌المللی نظیر بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، خود به عنوان «عاملی فاسد» دیده می‌شد و با فشار آنها و چند قدرت غربی از کار برکنار شد. به نوشته رسانه‌ها، «جو بایدن» نیز برای برکناری این دادستان، به مقام‌های اوکراینی زنگ زده و آنها را تحت فشار گذاشته ‌است. بایدن گفته بود: «اگر دادستان برکنار نشود، آمریکا وام یک میلیارد دلاری خود به کیف را متوقف خواهد کرد».
در مکالمه تلفنی فاش شده رئیس‌جمهور آمریکا از همتای اوکراینی خود خواسته، پرونده قضایی علیه هلدینگ «بریسما» را که «هانتر بایدن» عضو هیئت مدیره آن است را پیش ببرد، تا شاید بتواند ترامپ تا از طریق مفسد نشان دادن فرزند بایدن، شخص بایدن را هم بی‌اعتبار کرده و شانس او برای پیروزی در انتخابات را کاهش دهد.در هر حال، اوکراین گیت تنها پاشنه آشیل ترامپ در انتخابات آتی محسوب نمی شود! قطعا جو بایدن نیز بابت این پرونده باید به افکار عمومی آمریکا پاسخگو باشد. اساسا یکی از دلایلی که محبوبیت بایدن طی ماههای گذشته در میان دموکراتها حالت نزولی پیدا کرد، همین ماجرای اوکراین گیت بود. این کاهش محبوبیت به اندازه ای جدی بود که منجر به شکست سنگین بایدن در رقابتهای انتخابات درون حزبی اولیه دموکراتها در ایالات آیووا، نیوهمپشایر و نوادا شد.
در نهایت اینکه ترامپ سعی دارد به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، دو موضوع رای مثبت بایدن به جنگ عراق در دوران ریاست جمهوری بوش پسر و ماجرای اوکراین گیت را در فضای رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 مطرح کند. البته باید مشاهده کرد که جو بایدن در صورت پیروزی در رقابتهای درون حزبی دموکراتها و راهیابی به دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری 2020، چه واکنشی در برابر این هجمه های احتمالی ترامپ و همراهانش صورت خواهد داد!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید