پاسخ یمن در صورت شکست توافق سوئد درباره الحدیده چه خواهد بود؟

    کد خبر :508778
شکست توافق سوئد

یک وبگاه خبری یمنی نوشت که نهاد نظامی یمن غافلگیری‌های بزرگ‌تری برای ائتلاف سعودی آمریکا دارد اگر توافق سوئد به شکست برسد.

به گزارش بازتاب، وبگاه خبری «النجم الثاقب» در یادداشتی با عنوان «در صورت شکست توافق استکهلم در الحدیده، پاسخ یمن این گونه خواهد بود» نوشت: سوال‌های بسیاری درباره بزرگی و نوع سناریوهای مربوط به پاسخ نظامی و راهبردی یمن به احتمال شکست توافق سوئد و از سر گرفته شدن عملیات نظامی ائتلاف سعودی-اماراتی در الحدیده مطرح است.

این وبگاه خبری نوشت: کارشناسان و تحلیلگران درصدد مطالعه ابعاد و تحولات مربوط به بازگشت نبرد الحدیده هستند؛ نبردی که به دلیل وخامت پیامدهای اقتصادی و امنیتی آن در کانون توجهات سیاسی و راهبردی منطقه قرار داشت و حوادث نظامی در آن به قدری برای ائتلاف ریاض و ابوظبی پیچیده بود که پس از تحمل خسارات جانی و مالی فاجعه بار وادار به کنار گذاشتن گزینه نظامی و رفتن به سوئد برای نشستن پای میز مذاکرات شدند.

النجم الثاقب گفت: عبدالملک بدر الدین الحوثی، رهبر انقلاب یمن در سخنرانی اخیر خود ائتلاف سعودی را تهدید کرد و گفت که مسئولیت کامل شکست توافق سوئد و بازگشت به نبرد الحدیده بر عهده ائتلاف سعودی است و به طور ضمنی وعده داد که گزینه‌های بازدارندگی راهبردی نهاد نظامی یمن برای پاسخ به شکست توافق الحدیده آماده و منتظر دستور اجراست.

این وبگاه خبری تاکید کرد: بی تردید گزینه‌های مربوط به پاسخ یمنی‌ها به شکست توافق سوئد در حد و اندازه قدرت و توان نظامی آنها موجود است و ائتلاف سعودی- اماراتی قادر به دفع یا ممانعت از عملی شدن آن نیست و وعده‌های رهبر انقلاب یمن و توصیه آن بخصوص به کشور کوچک امارات بازتاب واقعیت روی میز بودن این گزینه‌هاست و در هر زمان و تحت هر شرایطی قابل اجراست.

النجم الثاقب گفت: امارات و پایتخت آن ابوظبی نخستین اهداف خصمانه‌ای خواهد بود که مورد پاسخ و خشم یمنی‌ها قرار می‌گیرد چرا که امارات است که نبرد الحدیده و عملیات نظامی آن را مدیریت و فرماندهی می‌کند.

به نوشته این وبگاه یمنی، موضوع لازم به ذکر این است که واقعیت و توانمندی که نهاد نظامی یمن به آن رسیده در حال حاضر آن را قادر می‌سازد در سطوح متعددی بخصوص در دریا یا با موشک‌های بالستیک یا نیروی پهپادی به دشمن خود پاسخ بدهد و اهداف حیاتی و حساسی را در عمق امارات یا عربستان با کارایی تخریب بسیار بالا بمباران کند، همان گونه که در مقاطع گذشته عملیات‌هایی از این دست را انجام داده بود.

النجم الثاقب افزود: موشک‌هایی که در اختیار یگان موشکی یمن است یکی از گزینه‌های محوری مطرح برای پاسخ به ائتلاف سعودی است، چرا که موشک‌های مختلف و متنوعی در اختیار دارد که از جمله آن موشک‌های راهبردی کروز است که با آن نیروگاه اتمی «براکه» در ابوظبی امارات را بمباران کرد و مانع از این شد که امارات بتواند تا به امروز کار تاسیس آن را تکمیل کند؛ این سامانه موشکی ویژگی‌های منحصر به فردی دارد از جمله برد عملیاتی آن که به یک هزار و پانصد کیلومتر می‌رسد و دقت هدف‌گیری بالای آن با حاشیه خطایی که از دو متر تجاوز نمی‌کند کما اینکه قادر به حمل کلاهک جنگی سنتی و غیرسنتی با وزن 450 کیلوگرم است.

به نوشته این وبگاه خبری، اما دومین محور پاسخ یمن در قدرت پهپادی به عنوان گزینه بسیار مهم جایگزین موشک‌ها در عملیات بمباران اهدافی در امارات و عربستان است، چرا که پیش از این هم فرودگاه‌های بین المللی امارات در ابوظبی و دبی هم با یک هواپیمای شناسایی موسوم به «صماد 3» هدف قرار گرفته است؛ پهپادی که نقشی محوری در ناامنی و بی‌ثباتی کشور کوچک امارات و تبدیل آن به محیط خطرناک برای سرمایه‌گذاری‌های تجاری شرکت‌های خارجی کرده است.

النجم الثاقب نوشت: در پایان باید گفت پاسخ یمن آماده است و سناریوهای نظامی آن متنوع و چند قطبی است که از طریق آن واقعیت ژئوپلتیک دیگری تحمیل خواهد شد و صورت نقشه درگیری‌های کنونی علیه ائتلاف ریاض و ابوظبی را عوض می‌کند، کما اینکه موازنه‌های قدرت را با توانمندی نظامی پیشرفته‌تر و قوی‌تر از قبل دگرگون خواهد کرد.

این وبگاه خبری افزود: نهاد نظامی یمن غیرمنتظره‌های بزرگ‌تری را هم برای زمان و مکان مناسب تدارک دیده که دوست را قبل دشمن گیج و مبهوت می‌کند و همه را در حالت سردرگمی و وحشت قرار می‌دهد و باید گفت، سال 2019 سال قدرت پهپادی است و بی تردید فرماندهی ارتش و کمیته‌های مردمی در زمانی که مناسب ببیند از سامانه‌های جدید و بسیار پیشرفته‌ای از این هواپیماهای شناسایی رونمایی خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید