پاسخ وزارت امور خارجه به دخالت ایران در تصمیمات حماس

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ ۱۹:۰۸
    کد خبر :1029221
کنعانی

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد: برخی از کشورها در ارتباط با کمک برای آزادی شهروندان خود در غزه با ما صحبت کردند و ما در این رابطه با حماس گفتگو کردیم.

ناصر کنعانی؛ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه “فرانس ۲۴”، در رابطه با اینکه آیا کشورهایی از ایران برای کمک به آزادی شهروندانشان در غزه پیامی ارسال کرده‌اند، توضیح داد: کشورهایی در این رابطه با جمهوری اسلامی ایران گفتگو کردند. برخی از کشورها در ارتباط با کمک برای آزادی شهروندان با ما صحبت کردند. ما در این رابطه با حماس گفتگو کردیم. این  تماس و گفتگو هم در لبنان و هم قطر انجام شد.

وی ادامه داد: حماس اعلام کرده که من آمادگی دارم این اقدام را انجام دهم. کما اینکه تاکنون در دو مورد تعدادی را آزاد کرده است اما صحبت رهبران حماس این است که ما در شرایطی می‌توانیم این کار را انجام دهیم که آرامشی ایجاد شود تا بتوانیم شهروندان و اتباع غیرنظامی را از نظامیان تفکیک کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که حماس آماده است در صورت توقف بمباران اسرا را آزاد کند، گفت: در شرایطی که رژیم اسرائیل به طور مستمر به بمباران خود علیه غزه ادامه می‌دهد، امکان اجرای چنین عملیاتی وجود ندارد. در عین حال ما در این رابطه با حماس گفتگو کردیم. حماس هم اعلام کرد که آمادگی دارد این کار را انجام بدهد. ما پیام برخی از کشورهایی را که در غزه شهروندانی دارند به حماس منتقل کردیم و پاسخ مثبتی دریافت کردیم اما حماس هم می‌گوید که این شرایط موجود امکان اجرای این را فراهم نمی‌کند و نیازمند اجرای آرامش هستیم.

کنعانی در پاسخ به این سوال که برخی‌ها معتقدند حماس بدون اجازه ایران کاری انجام نمی‌دهد، تصریح کرد: نخیر اینگونه نیست. ما قبلا هم اعلام کردیم. ما بجای متحدانمان در منطقه تصمیم نمی‌گیریم و مسئول اقدامات آن‌ها نیستیم. آن‌ها مستقلانه فکر می‌کنند، تصمیم می‌گیرند و اجرا می‌کنند. اما ما پنهان نمی‌کنیم و با دوستانمان ارتباط داریم.

وی همچنین در خصوص اینکه چه کسی برای مذاکره پیش قدم می‌شود، تاکید کرد: کسی که در حال حمله است. مذاکره در حال جنگ و زیر آتش به نظر من امکان پذیر نیست. اگر رژیم صهیونیستی انتظار دارد درباره افراد و بازداشت شدگان اقدامی انجام شود، این انتظار متقابل وجود دارد.

تسنیم/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید