مشکل صدور شناسنامه برای هیچ ایرانی نداریم

پاسخ ثبت احوال به افرادی که ادعای ایرانی‌ بودن دارند، اما فاقد شناسنامه‌اند

    کد خبر :123745

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: ثبت احوال برای هیچ ایرانی مشکل صدور شناسنامه ندارد و چنانچه افراد فاقد شناسنامه ادعای ایرانی دارند باید مراحل تشخیص هویت و تابعیت را طی کنند.

سیف‌الله ابوترابی در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: در قالب طرح‌های “ده گردشی” در روستاها، افراد فاقد شناسنامه که دارای پدر و مادر ایرانی هستند شناسایی و شناسنامه داده می‌شوند. اما در مواردی که زنان ایرانی با مردان اتباع ازدواج‌ کنند شامل شرایط قانونی خاص است و گواهی ولادت اتباع خارجی صادر می‌شود و فرزند متولد شده بعد از 18 سال سکونت در ایران و در صورت عدم خروج از ایران، تابع دولت ایران خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به قانون ثبت ازدواج گفت: کسی که ازدواج شرعی بدون ثبت انجام دهد یعنی یک زن ایرانی با یک مرد ایرانی ازدواج کند و ازدواجشان ثبت نشده باشد؛ بعد از تولد فرزندشان با مراجعه به ثبت احوال و شناسنامه می‌توانند شناسنامه دریافت کنند، اما برای اتباع بیگانه نمی توان این کار را انجام داد و این موضوع تابع قانون مدنی کشور است. در حقیقت اخذ تابعیت ایران مربوط به وزارت خارجه است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور همچنین در مورد افرادی که ادعای ایرانی بودن دارند، اما شناسنامه ندارند نیز اضافه کرد: افرادی که ادعای ایرانی بودن دارند اما فاقد شناسنامه هستند می‌توانند برای تشکیل پرونده به فرمانداری مراجعه کنند و پس از معرفی به نیروی انتظامی برای بررسی هویت و تأیید هویت توسط نیروی انتظامی، پرونده‌ای برای تعیین تابعیت تشکیل و به شورای تأمین استان برده می‌شود که در نهایت اگر شورای تأمین تابعیت و هویت فرد را تأیید کرد، ثبت احوال نیز شناسنامه صادر می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید