پاستوکووک دوز سوم سایر واکسن‌ها می‌شود

    کد خبر :883330
پاستوکووک دوز سوم سایر واکسن‌ها می‌شود

علیرضا بیگلری به سوالاتی درباره تولید واکسن پاستوکووک پاسخ داد.

با توجه به پلت فرم توترکیب پاستوکووک، می‌توان از این واکسن برای دوز سوم سایر واکسن‌ها استفاده کرد؟

بیگلری:

واکسن پاستوکووک پلاس به عنوان دز سوم تمام واکسن‌ها مجوز مصرف دارد، ولی با توجه به آنکه بیش از ۸۰ درصد جمعیت کشور با واکسن‌های غیر فعال شده مانند سینوفارم واکسینه شده اند، مطالعه‌ای طراحی شده است که کارآیی و بی خطری واکسن پاستوکووک نیز برای دز سوم واکسن سینوفارم بررسی شود و متعاقب آن بتوان علاوه بر واکسن پاستوکووک پلاس، واکسن پاستوکووک را هم به عنوان دز سوم واکسن سینوفارم مورد استفاده قرار داد.

چند میلیون دوز واکسن پاستوکووک تولید شده است؟ چه میزان برای مصرف کودکان است؟

بیگلری:

برنامه ریزی شده بود، حدود ۱۰ میلیون از ۱۵ میلیون دز تولیدی برای واکسیناسیون ۵ میلیون کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال استفاده شود، از ۵ میلیون دز باقی مانده، حدود ۳ میلیون دز واکسن پاستوکووک و حدود ۲ میلیون واکسن پاستوکووک پلاس تولید شد که این ۲ میلیون دز واکسن پاستوکووک پلاس، برای دز سوم افراد بزرگسالی که دو دز واکسن پاستوکووک را دریافت می‌کردند و عده محدودی از افرادی که سایر واکسن‌ها را دریافت می‌کردند، از جمله برای کادر درمان که اغلب واکسن‌های اسپوتنیک و آسترازنیکا دریافت کرده بودند، پیش بینی شده بود.

با وجودی که واکسن پاستوکووک پلاس تنها واکسن کووید۱۹ دنیاست که به عنوان دز بوستر یا یادآور طراحی و تولید شده و مجوز مصرف به عنوان دز سوم و یادآور تمام واکسن‌های تزریقی کشور را دارد، ولی از ابتدا قرار نبود این واکسن در حدی تولید شود که بتواند به عنوان دز سوم تمام واکسن‌ها و در حد بسیار زیاد و آن هم در زمانی کوتاه مورد استفاده قرار بگیرد.

انستیتو پاستور ایران به تعهدات خود در تولید سری اول واکسن‌های خود عمل کرده است و اگر در حال حاضر درخواست وزارت بهداشت، تولید بیشتر واکسن پاستوکووک پلاس باشد، آمادگی تولید آن در این مجموعه وجود دارد.

استقبال عمومی از واکسن یادآور کووید ۱۹ پاستور یعنی پاستوکووک پلاس، نشانگر اعتماد بی نهایت ارزشمند مردم به اعتبار یکصد و یک ساله انستیتو پاستور ایران و نیز کیفیت قابل توجه این فراورده است.

ظرفیت تولید ماهانه واکسن‌ در حال حاضر در انستیتو پاستور ایران در حدود ۴ میلیون دز بوده که بر اساس درخواست وزارت بهداشت از هر دو نوع پاستوکووک و پاستوکووک پلاس قابل تولید است .

باشگاه خبرنگاران جوان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید