پارک ملی «بوجاق» گیلان با ساحلی دست نخورده

    کد خبر :289487

پارک ملی «بوجاق» در مصب سفیدرود در استان گیلان نیز ساحل دست نخورده‌ای دارد.

به گزارش ایسنا، «فداکار»، مدیر دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست به مقایسه وضعیت ساحل خزر در ایران با دیگر کشورهای حاشیه آن اشاره کرد و گفت: در سواحل خزر نیز ایران نسبت به دیگر کشورهای حاشیه آن بیشترین دخل و تصرف را داشته است، البته شاید دلیل آن ویژگی‌های خط ساحلی خزر در ایران نسبت به کشورهای همسایه بوده که از نظر تنوع و تراکم اکوسیستم‌ها بسیار مناسب‌تر و زیباتر اما در مقابل، مدیریت آن نیز بسیار بد بوده است.

وی افزود: خط ساحلی ایران در حاشیه دریای خزر به‌علت نزدیک بودن به جنگل از زیبایی خاصی برخوردار است اما مدیریت بسیار ضعیفی داریم، هیچ عرصه آزادی باقی نگذاشتیم در حالی که ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و جمهوری آذربایجان این موارد را بیشتر رعایت کرده و سواحل آزاد زیادی دارند که به خوبی مدیریت می‌شود.

وی افزود: 80 تا 85 درصد خط ساحلی در شمال کشور توسط مردم، دستگاه‌ها، نهادهای دولتی و شرکت‌ها تصرف شده است.

فداکار ادامه داد: براساس قانون، نحوه مدیریت خط ساحلی و حتی حریم‌های مختلف این عرصه‌ها و چگونگی فعالیت در آن‌ها مشخص شده است، وقتی حریم 60 متری تعیین می‌شود یعنی این‌که نباید در این حریم هیچ فعالیتی صورت گیرد مگر این‌که مورد نیاز باشد و برای اخذ مجوز آن نیز باید مراحل قانونی خاصی طی شود.

وی گفت: در 30 تا 40 سال اخیر خط ساحلی دریای خزر به‌طور کامل اشغال شده و فقط بخش‌هایی از آن آزاد و شرایط طبیعی خود را حفظ کرده است، این بخش در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

این مقام مسئول افزود: به‌عنوان نمونه سواحل میانکاله در استان گلستان تنها بخش دست نخورده خزر است که می‌توان اکوسیستم‌های بکر خزری را در آنجا دید، در هیچ جای دیگر چنین ساحل آزادی را نخواهید دید، هم‌چنین پارک ملی بوجاق در مصب سفید رود در استان گیلان نیز ساحل دست نخورده‌ای دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید