ویدئویی کوتاه از کابینه دولت دوازدهم با یک دنیا حرف نگفته/ کاش برای خطای رخ داده، مصداقی در دیگر حوزه ها نداشته باشیم

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ ۱۳:۱۰
    کد خبر :794206

صبح روز چهارشنبه و در آخرین جلسه مشترک اعضای کابینه دولت دوازدهم در سال جاری، اتفاق عجیبی رخ داد که حواشی فراوانی را به وجود آورد. در سخنرانی آغازین این نشست که توسط رئیس جمهور و در فضای باز انجام می شد، بارش شدیدی آغاز شد، اما اعضای کابینه علاقه ای به تغییر برنامه از خود نشان ندادند؛ دقایق قابل تأملی که برخی از آن به عنوان شمای کلی دولت فعلی یاد کردند.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست– در مراسم آغازین نشست روز چهارشنبه و هنگامی که حسن روحانی – رئیس جمهور کشورمان در فضای باز محوطه پاستور به سخنرانی مشغول بود، بارش نسبتاً شدیدی در شهر تهران و این منطقه آغاز شد؛ اتفاقی که بر اساس تصاویر و ویدئوهای منتشر شده منجر به خیس شدن اعضای کابینه دولت دوازدهم شد.

در این مراسم آغازین آنچه بیش از همه جالب توجه بود، اصرار رئیس جمهور و سایر اعضای کابینه بر ماندن زیر باران و ادامه سخنرانی حسن روحانی بود.

علی رغم تشدید بارش باران و خیس شدن وزرا و رئیس جمهور تقریباً در آن دقایق مورد اشاره حرکت و یا عزمی از سوی این افراد برای تغییر شرایط دیده نشد.

 

پس از پایان سخنرانی کوتاه رئیس جمهور و انتشار گسترده تصاویر و ویدئوهای مورد اشاره در فضای مجازی، موجی از انتقاد علیه دولت دوازدهم به راه افتاد که جالب توجه بود.

برخی منتقدان متولیان و برنامه ریزان این نشست را بخاطر عدم بررسی پیش بینی های هواشناسی و لحاظ کردن وضعیت آب و هوایی در این مراسم مورد نقد قرار دادند و اینگونه نتیجه گرفتند که از مسئولانی که برای کوچک ترین امور و برنامه های خود هم آینده نگری نمی کنند، نمی توان انتظار داشت برای برنامه های کلان و ملی خود آینده نگری کرده باشند.

همچنین برخی دیگر نسبت به چرایی تحمل این شرایط توسط وزرا انتقاد داشتند و اینگونه نتیجه گرفتند که وقتی وزرا در زیر باران و غیر منطقی ترین شرایط نیز حاضر به اعتراض کردن و تغییر برنامه بر خلاف رأی و نظر رئیس جمهور نیستند، تبعاً در شرایط دیگر و تصمیم گیری های کلان و حساس نیز اینچنین عمل می کنند!

در همین راستا کاربری در توئیتر نوشت: این نماد عینی تصمیم گیری در ایران است. بدون اندک دوراندیشی تصمیم گیری می شود. فاجعه رخ می دهد، اما حاضر به تغییر تصمیم شان حتی برای حفظ حیثیت خودشان نیستند. توقع حفظ مصالح عمومی از کسی که عزت نفس ندارد و در این وضعیت بلند نمی شود و برود داخل، غیر عقلانی است.

فارغ از واکنش های مجازی و بعضاً تند و تیزی که در این باره مطرح شده است، نکته مهم دیگری که نمی توان از نظر دور داشت، زبان بدن وزرایی است که زیر باران خودنمایی می کرد. بر اساس شیوه و نوع نشستن وزرا کاملاً مشخص است که آنها تمایلی به ماندن در زیر باران و استمرار این شرایط ندارند، اما مشخص نیست چه نیروی ناپیدایی آنها را به تحمل شرایط موجود وادار کرده است!؟

واقعیتی که احتمالاً در سایر عرصه ها و تصمیم گیری های اجرایی کشور نیز مصادیقی دارد و این افراد علی رغم جایگاه حقوقی مهمی که دارند، قدرت مخالفت با تصمیم و مسیرهای اشتباه ندارند.

البته این همه نکات قابل نقد نشست روز چهارشنبه نیست و چه بسا از همه آنها مهم تر عدم حضور زنان در تصویر است که به خوبی نشان می دهد کابینه دولت دوازدهم تا چه میزان نسبت به انتخاب مدیر ارشد زن بدبین بوده در این باره با چه نقص بزرگی رو به رو است.

به هر صورت اتفاقی که روز چهارشنبه آخر سال در پاستور افتاد، تحت هیچ شرایطی قابل پذیرش و توجیه نیست. تنها می توان این امید را داشت که خطای مورد اشاره به همین نشست محدود باشد و  حدس و گمان ها در مورد وجود مصادیقی دیگر برای این اتفاق در دیگر حوزه ها به ویژه عرصه های اجرایی و حساس صحت نداشته باشد. 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید