ون محبوب فولکس واگن با چهره جدید معرفی شد

  • خودرو
  • پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ ۱۳:۲۰
    کد خبر :894324

پس از انتشار تیزرهای مختلف، فولکس‌واگن رسماً ون الکتریکی ID.Buzz را در دو نسخهٔ مسافری و باری (Cargo) معرفی کرده است. این خودروی روی پلت‌فرم ماژولار MEB فولکس‌واگن ساخته شده که در دیگر مدل‌های سری ID هم به کار رفته است.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_ID.Buzz در ابتدا در اروپا فقط در یک نسخه با فاصلهٔ محوری استاندارد و پنج صندلی در دو ردیف عرضه می‌شود اما بعداً یک نسخهٔ شش‌نفره با سه صندلی در دو ردیف هم روی همین فاصله محوری استاندارد ارائه خواهد شد.

علاوه بر این، سال آینده نسخهٔ فاصله محوری کشیده به‌صورت هفت‌نفره با سه ردیف صندلی راهی بازار اروپا خواهد شد. نسخهٔ Cargo نیز به‌صورت سه‌نفره شامل صندلی راننده به همراه یک صندلی نیمکتی برای دو نفر و یا با دو صندلی مجزا قابل خریداری خواهد بود. هردو مدل باری و مسافری این ون الکتریکی ۱,۹۸۲ میلی‌متر عرض و ۴,۷۱۲ میلی‌متر طول دارند که یعنی ۱۹۲ میلی‌متر از ون ترنسپورتر T6 کوتاه‌تر هستند. فاصلهٔ محوری ۲,۹۸۸ میلی‌متری ID.Buzz اما با T6 برابر است. نسخهٔ مسافری این ون الکتریکی ۱,۹۳۷ میلی‌متر ارتفاع دارد اما نسخهٔ باری آن به دلیل تفاوت در شاسی ۱ میلی‌متر بلندتر است.

ID.Buzz فعلاً فقط در یک مدل معرفی شده که به یک موتور الکتریکی با ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور در عقب مجهز است و محرک عقب خواهد بود. این موتور توسط یک پکیج باطری ۸۲ کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود. سال آینده طیف گسترده‌ای از باطری‌ها و خروجی‌های قدرت هم ارائه خواهد شد اما فعلاً فولکس‌واگن هیچ مشخصاتی از آن‌ها اعلام نکرده است. با این حال، کسانی که خواهان سرعت هستند ممکن است مجبور شوند منتظر عرضهٔ نسخه‌های بعدی بمانند زیرا حداکثر سرعت این نسخهٔ اولیه صرفاً ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت است. ID.Buzz قابلیت شارژ با برق ۱۱ کیلوواتی AC یا شارژ سریع ۱۷۰ کیلوواتی DC را دارد که امکان شارژ از ۵ تا ۸۰ درصد از باطری‌ها را ظرف ۳۰ دقیقه فراهم می‌کند.

ID.Buzz در ظاهر با عناصر طراحی رترو و اوورهنگ‌های کوتاه، قصد زنده کردن یاد ون کلاسیک T1 میکروباس را دارد. طراحان با استفاده از لوگوی بزرگ فولکس‌واگن و کاپوت V شکل تمام تلاش خود را کرده‌اند تا خاطرات مدل قدیمی را تداعی کنند هرچند که جلوپنجرهٔ پایینی و چراغ‌های LED ماتریکس سفارشی نشان از آینده دارند. برای بدنهٔ این ون جدید هفت رنگ تکی و همینطور چهار طرح دورنگ قابل انتخاب خواهد بود. نسخهٔ باری و همینطور تیپ‌های پایهٔ نسخهٔ مسافری ID.Buzz با رینگ‌های فولادی ۱۸ اینچی ارائه می‌شوند اما تیپ‌های بالاتر نسخهٔ مسافری به رینگ‌های آلومینیومی آلیاژی با اندازه‌ای از ۱۸ تا ۲۱ اینچی مجهز خواهند شد.

در داخل ID.Buzz شاهد یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰ اینچی به همراه یک نمایشگر ۱۰ اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هستیم که امکان ارتقاء آن به ۱۲ اینچی به‌صورت سفارشی هم وجود دارد. در اینجا شارژر بی‌سیم گوشی‌های هوشمند به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود و برای کنترل سیستم تهویه هم دکمه‌های لمسی در نظر گرفته شده است درحالیکه بسته به تیپ خودروها چندین پورت USB-C هم وجود خواهد داشت. در بالاترین تیپ‌ها نیز خریداران از تنظیم برقی صندلی‌ها با حافظه و ماساژور بهره‌مند می‌شوند.

فولکس‌واگن در داخل ID.Buzz از متریال سازگار با محیط‌زیست استفاده کرده است که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به مواد مصنوعی بجای چرم، روکش فرمان از پلی اورتان با نمای مشابه چرم و مواد بازیافتی در برخی قسمت‌ها اشاره کرد. علاوه بر این، در روکش صندلی‌ها، کف‌پوش‌ها و آستر سقف از نخ سیکوئال استفاده شده که ۱۰ درصد آن از پلاستیک‌های جمع‌آوری‌شده از اقیانوس‌ها و ۹۰ درصد از بطری‌های بازیافتی تشکیل شده است.

ازآنجایی‌که ID.Buzz یک ون است، قطعاً روی کارایی داخلی تمرکز دارد. بدین منظور، برای هردو طرف خودرو درهای کشویی در نظر گرفته شده و صندلی نیمکتی عقب را هم برای افزایش فضای صندوق بار که در حالت عادی ۱۱۲۰ لیتر است می‌توان به سمت جلو کشید. این صندلی‌ها امکان خواباندن با نسبت ۴۰ به ۶۰ را هم دارند. همچنین برای این ون یک کنسول مرکزی قابل جابجایی هم قابل سفارش خواهد بود. این یک جعبهٔ چندمنظوره است که شامل محفظه‌های اشیاء، جا لیوانی، یک محفظهٔ ۱.۴ لیتری برای بطری آب و یک کشوی ۵ لیتری برای قرار دادن تبلت یا لپ‌تاپ می‌شود.

هرچند در داخل نسخهٔ مسافری ID.Buzz از رنگ‌های روشن استفاده شده اما نسخهٔ باری رویکرد جدی‌تری دارد. در این نسخه یک پارتیشن قسمت بار را از سرنشینان جدا می‌کند که برای این پارتیشن یک پنجره و دریچه برای دسترسی به قسمت بار قابل سفارش خواهد بود. در خود فضای بار نیز قلاب‌ها و حلقه‌هایی برای ثابت نگه داشتن بارها تعبیه شده است. در این نسخه اما درب کشویی دوم حذف شده است ولی برای کسانی که نیاز دارند امکان سفارش آن در قالب آپشن وجود خواهد داشت.

ID.Buzz توسط بخش تجاری فولکس‌واگن در کارخانهٔ اصلی آن در هانوفر تولید خواهد شد. تولید هردو نسخهٔ باری و مسافری این ون در نیمهٔ اول سال جاری آغاز می‌شود و از سه‌ماههٔ سوم امسال راهی بازار اروپا خواهد شد. آمریکایی‌ها اما برای خرید ون الکتریکی فولکس‌واگن باید تا سال ۲۰۲۴ صبر کنند. در این کشور فقط نسخهٔ کشیدهٔ ID.Buzz عرضه خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید