وقتی آقای بازیگر، کارگر می شود

    کد خبر :96811

مدتی است که چرخ تولید آثار نمایشی در تلویزیون دوباره به حرکت درآمده و مسیری پرشتاب‌تر از گذشته را در پیش گرفته است. کارگردانان شناخته شده دوباره به مهد اولشان که همان تلویزیون است، بازگشته‌اند و مجموعه‌های تلویزیونی مختلف‌، با حضور بازیگران محبوب و داستان‌های متفاوت یک‌به‌یک روی آنتن می‌رود. «سایه‌بان» نام یکی از این مجموعه‌های تلویزیونی است که این روزها مراحل تولید خود را می‌گذراند.

سریال سایه‌بان را برادران محمودی تولید می‌کنند. نوید و جمشید محمودی دو برادری هستند که نامشان برای مخاطبان جدی سینما آشناست و تاکنون آثار سینمایی‌شان بارها در جشنواره‌های گوناگون داخلی و خارجی مورد تقدیر قرار گرفته است. «چند متر مکعب عشق» و «رفتن» نام ساخته‌های پیشین این دو برادر در عالم سینماست. محمودی‌ها حالا در اولین تجربه سریال‌سازی خود، مشغول ساخت «سایه‌بان» برای پخش از شبکه دوی سیما هستند و نمایش این مجموعه قطعا باعث شناخته شدن نامشان برای مخاطبان دنیای تلویزیون هم خواهد شد.

نوید محمودی درخصوص ایده اولیه ساختن مجموعه‌شان در شبکه دو توضیح داد: حدود چهار سال پیش بود که من و برادرم بعد از ساخت فیلم چند متر مکعب عشق، درخصوص ایده ساخت این مجموعه تلویزیونی با مدیران شبکه گفت‌وگو کردیم. در ادامه اما برای مدتی درگیر فعالیت‌های سینمایی دیگر شدیم و طبیعتا برای مدتی در کار وقفه افتاد. بعد از ساخت فیلم بعدی‌مان (رفتن) در سال 94، به‌طور جدی مشغول نوشتن فیلمنامه سایه‌بان شدیم.

محمودی تاکید کرد: ایده اصلی قصه‌مان از ابتدا همین بود، تنها برخی جزئیاتش در طول این مدت تغییر کرده و بازنویسی شده است.

روایت طبقه کارگر

فیلمنامه مجموعه سایه‌بان با تکیه بر زندگی قشر کارگر، روابط، بیم‌ها و امیدهایشان طراحی شده است. در خلاصه داستان این مجموعه که توسط سازندگان در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، آمده است: «سایه‌بان قصه زندگی امروز ما و شماست. دو رفیق که در منطقه‌ای کارگرنشین بزرگ شده‌اند، تا پای جان تلاش می‌کنند با امید چراغ خانه‌هایشان را روشن نگه دارند. ایستاده‌اند در مواجهه با سرنوشت سرکش. عشق و ایمان، خون می‌دود در رگ‌هایشان تا از پا نیفتند و دلخوش بمانند به رحمت خدا و فرداهای بهتر؛ اما زخمی در راه است؛ زخمی که سنگ محکی است برای رفاقت دیرینه‌شان…» فیلمنامه اولیه این مجموعه توسط نوید و جمشید محمودی به نگارش درآمده و توسط سعید دولت‌خانی بازنویسی شده است.

محمودی اضافه کرد: سایه‌بان زندگی واقعی قشر زحمتکش جامعه را که همان کارگران هستند روایت می‌کند و دغدغه‌ها، امیدها، گرفتاری‌ها و شادی‌هایشان محور اصلی قصه را تشکیل می‌دهد. در ضمن این داستان، ما عشقی را روایت می‌کنیم که میان دو جوان با نام‌های سارا و آرمان به وجود می‌آید و آدم‌های پیرامون این عشق، هرکدامشان واکنش‌هایی را به این رابطه نشان می‌دهند که در طول مجموعه می‌بینیم.

به گفته محمودی، امین تارخ (در نقش مهران)، محمدرضا غفاری (آرمان پسر مهران)، رویا تیموریان (نیره مادر قربان)، بهزاد فرهانی (خسرو دایی آرمان)، علی اوسیوند (صباحی رئیس کارخانه مبل‌سازی)، پریوش نظریه (رعنا مادر سهراب)، مجتبی پیرزاده (سهراب)، هستی مهدوی‌فر (نسترن زن سعید)، محمد ولی‌زادگان (سعید)، کاوه خداشناس (قربان)، افسانه کمالی (سارا) و عرفان ابراهیمی (بابک برادر سهراب) از جمله بازیگران اصلی مجموعه سایه‌بان هستند. او درخصوص گزینش این تیم حرفه‌ای گفت: ما درصدد در کنار هم قرار دادن تیمی حرفه‌ای بودیم؛ به دوستان این پیشنهاد را دادیم، صادقانه قصه را در میان گذاشتیم و آنها پذیرفتند در مجموعه‌مان ایفای نقش کنند.

پخش در نیمه دوم سال

مجموعه سایه‌بان از نیمه دوم تیر کلید خورده و تدوین همزمان آن توسط نیما جعفری جوزانی صورت می‌گیرد. بخش عمده لوکیشن‌های مجموعه در شهر تهران فیلمبرداری می‌شود و قرار است یکی از لوکیشن‌های کار در یکی از کشورهای خارجی ضبط شود که مقصد آن هنوز انتخاب نشده است. سایه‌بان 50 قسمتی است و از اواخر پاییز یا ابتدای زمستان از شبکه دوی سیما روی آنتن خواهد رفت.

همبازی‌ با جوانان

بهزاد فراهانی، بازیگر شناخته شده عرصه تلویزیون، تئاتر و سینما از بازیگران اصلی مجموعه سایه‌بان است. وی در توضیح نقشی که در این مجموعه ایفا می‌کند به جام‌جم گفت: من ایفاگر نقش دایی خسروی مجموعه سایه‌بان هستم. این مرد کسی است که دخترش مورد علاقه شخصیت اصلی داستان (با بازی آرمان) است، اما به دلایل گوناگون و بویژه عدم تمایل همسرش، این وصلت سر نگرفته و حالا هم آرمان دل‌بسته فرد دیگری شده است.

فراهانی درخصوص دلیل انتخاب این نقش معتقد است: فیلمنامه سایه‌بان در دل خود تغییرات مختلفی را تجربه می‌کند و پیچیدگی‌های زیادی دارد که اصلی‌ترین دلیلم برای بازی در این مجموعه بود.

بازیگر مجموعه‌هایی چون «خانه پدری» و «زیر پای مادر» در این مجموعه تازه با بازیگران مختلفی هم‌بازی است. فراهانی در این خصوص توضیح داد: سایه‌بان بازیگران متعددی از نسل بازیگران مطرح و شناخته شده تا جوانان دارد؛ با این حال من بیشتر با جوانان مجموعه هم‌بازی هستم.

وی درخصوص ارزیابی‌اش از موفقیت این مجموعه تصریح می‌کند: من تازه مقابل دوربین سایه‌بان رفته‌‌ام؛ اما با مشاهده شرایط پشت صحنه می‌توانم بگویم کار خوبی در حال ساخته شدن است و احتمالا توجه مخاطبان را هم به خود جلب خواهد کرد.

نهادینه کردن فرهنگ سازندگی

محمدرضا جعفری جلوه، مدیر شبکه دوی سیما در بازدید اخیر خود از پشت ‌صحنه مجموعه تلویزیونی سایه‌بان اظهار کرد: سایه‌بان بر محور یک کارگاه درودگری و مبل‌سازی، انسان‌هایی فارغ از روزمرگی را به تصویر می‌کشد که اهل تلاش و غیرت و سختکوشی‌ هستند. تولید چنین مجموعه‌هایی با داستان‌هایی جذاب و تاثیرگذار، می‌تواند فرهنگ سازندگی و تولید و سختکوشی را در جامعه نهادینه کند. وی سایه‌بان را روایت یک قصه گرم از زندگی ذکر کرد که لبریز از غم‌ها و شادی‌هاست و با کار، تلاش، جوانمردی و همت شکل می‌گیرد و گفت: این مجموعه با کشش و جذابیت داستانی موجود و واقعگرایی ملموس و نهفته‌اش، مورد توجه گسترده مخاطبان قرار خواهد گرفت.

استاد و تکرار مسیر موفقیت

تردیدی نیست که در عرصه رنگارنگ و گسترده بازی و بازیگری، امین تارخ از معدود بازیگرانی است که بحق شایسته عنوان استادی است. بازیگری که در سال‌های مختلف حضورش در عالم تلویزیون، تئاتر و سینما در قامت نقش‌های گوناگونش همواره خوش درخشیده و نقش‌های مختلف را با ظرافت تمام ایفا کرده است.

مجموعه‌هایی چون «سربداران»، «بوعلی سینا»، «سفر سبز»، «معصومیت از دست رفته»، «اغما» و «جراحت» فقط نمونه‌هایی از مجموعه‌های تلویزیونی شناخته شده‌ای هستند که تارخ در آنها به ایفای نقش پرداخته و در ذهن مخاطبان مانده است.

تجربه و نگاه به کارنامه کاری این بازیگر، خود گواه این نکته است که تارخ در انتخاب نقش‌های خود همواره خاص عمل کرده و سراغ پروژه‌هایی بی‌حاشیه، اما تحسین شده و پرمخاطب رفته است و حال بازی او در مجموعه «سایه‌بان» ساخته برادران محمودی هم می‌تواند تکراری بر این مسیر موفق باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید