وعده تکراری دولت به متقاضیان وام/ وقتی توپ کوتاهی بانک مرکزی به زمین مردم می افتد

    کد خبر :1019886
دولت متقاضیان وام

نزدیک به 20 ماه از اولین اظهار نظرهای مقامات دولتی در مورد پرداخت وام 100 میلیونی به متقاضیان می‌گذرد. سیاستی که تبدیل به مصوبه قانونی شده است؛ ولی اجرا نمی‌شود. با این حال سخنگوی دولت دوباره از این وعده تکراری سخن به میان آورده است. بهادری جهرمی اعلام کرده است: متقاضیان وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون نیاز به ضامن ندارد.

اواخر بهمن ماه سال 1400 بود که علی صالح آبادی رئیس‌کل ‎وقت بانک مرکزی، خبر اعطای ‎تسهیلات بدون ضامن را برای متقاضیان خرد مطرح می‌کند.

او همان زمان برای متقاعد کردن روسای بانک‌های عامل گفت: با ‎اعتبارسنجی مناسب و تعیین رتبه اعتباری متقاضیان، ریسک بانک‌ها بالا نمی‌رود و با مشکل نقدینگی مواجه نمی‌شوند، بنابراین اعطای ‎تسهیلات بدون ضامن در این چارچوب اجرا می‌شود.

در نهایت سیاست اعطای تسهیلات بدون ضامن در سال 1401 تبدیل به مصوبه قانونی شد. اما به گفته متقاضیان هیچ وقت این سیاست اجرای نشد و متقاضیان موظف به معرفی ضامن بودند. اوایل مطرح شده بود که بانک‌های ابلاغیه اعطای وام با شرایط جدید را دریافت نکردند. برخی نیز اعلام کردند، این وام فقط به حقوق بگیران بانک مورد نظر همچون (بازنشستگان، کارمندان و..) با سود 18 درصد اعطا می‌شود.

بنابراین اگر شعب بانکی درخواست وام بدون ضامن را ثبت می‌کردند آن را پرداخت نمی‌کردند ؛ فقط درخواست ثبت می‌شد. زیرا عمده شعب بانک حاضر به اجرای سیاست بانک مرکزی نبودند.

اگر هم در مقطعی بانکی این سیاست را اجرا می‌کرد، دستور العمل خود را نیز اعمال می‌کرد؛ برهمین اساس سود وام بدون ضامن در یکسری بانک‌ها به ۲۰ درصد می‌رسد.

با همه این تفاسیر سخنگوی دولت در گفتگوی تلویزیونی با اشاره به اینکه وام‌های خرد زیر ۱۰۰ میلیون نیاز به ضامن ندارد. توپ کوتاهی بانک مرکزی و بانک‌های عامل را برای اجرای این مصوبه به زمین متقاضیان انداخت و گفت: اگر برای چنین وام‌های بانک‌ها ضامن خواستند، مشکل را به معاونت نظارت بانک مرکزی گزارش دهید، اگر وام قانونا به شما تعلق می‌گیرد و در نحوه پرداخت سخت‌گیری می‌کنند حتماً باید به بانک مرکزی گزارش کنید.

اکوایران

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید