وضعیت اسفباری که سیل برای مناطق جنوبی کشور رقم زد/ بازهم سازمان هواشناسی خواب ماند و سیل دارایی مردم را برد

    کد خبر :876170

شهر‌های بندری چابهار و کُنارک در جنوب استان سیستان و بلوچستان و نیز استان هرمزگان طی روز‌های اخیر شاهد بارش های شدید باران بودند؛ بارش هایی که به زعم بسیاری از کارشناسان طی ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و خسارت های سنگینی را به شهروندان این مناطق وارد کرده است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- چابهار، رودان، کنارک و پارسیان و به طور کلی بخش های جنوب و جنوب شرقی کشورمان طی روزهای اخیر به واسطه ریزش های شدید جوی شاهد آشفتگی بی سابقه ای شده و این مسئله تقریباً در میان انبوه خبرهای جامعه گم شده است.

به طور مثال و تنها در شهرستان چابهار، بارش بیش از ۱۰۶ میلی‌متر باران طی مدت‌زمان ۱۲ ساعت باعث غافلگیری بسیاری از مردم این منطقه شد و منجر به تخریب بسیاری از خانه های روستایی و نیز آب گرفتگی معابر شهری و روستایی شد.

البته بر اساس اطلاعاتی که در رسانه ها منتشر شده است، شهرستان چابهار به دلیل شیبی که به سمت دریا دارد به نسبت کُنارک که تقریبا همسطح و خاک نفوذناپذیری دارد کمتر دچار آبگرفتگی شد، اما این حجم از بارندگی که با میانگین یک سال بارندگی این شهرستان برابری می‌کند و خسارت‌های زیادی به زیرساخت های شهرستان وارد کرد؛ خسارت هایی که هنوز هیچ ارزیابی مشخصی از میزان و حجم آنها وجود ندارد!

ثبت بیش از ۱۷۴ میلی‌متر بارندگی در کنارک و بیش از ۱۰۶ میلی‌متر در چابهار و نیز بارش های سیل آسا در شهرستان هایی چون رودان و پارسیان در نوع خود بی نظیر بوده و اهالی این مناطق را دچار  مشکلات شدیدی کرده است.

مشکلاتی که بخش عمده ای از آنها به واسطه غافلگیری و عدم اطلاع رسانی به موقع رخ  داد و در این بین بسیاری از کارشناسان و متخصصان انتقاداتی را به همین بهانه متوجه سازمان هایی چون هواشناسی و نیز سازمان های پیگیر بحران می کنند.

گزارش های محلی در مورد حجم بارش ها و نیز خسارت ها مبین این مسئله است که  اینکه در ساعات نخستین بارش‌ها مردم به سختی می‌توانستند نان مورد نیاز خود را تهیه کنند و رصد فضای مجازی و همچنین انتشار عکس‌های متعددی از تعطیلی نانوایی‌ها حاکی از این اتفاق است.

همچنین بسیاری از شهروندان در شبکه های اجتماعی نسبت به کمبود سیلندر گاز و برخی مایحتاج ضروری ابراز گلایه کنند و از سویی نیز آبگرفتگی معابر و نفوذ آب به املاک مسکونی و تجاری حجم خسارت ها را افزایش داده است.

همانطور که اشاره شد از جمله انتقادات و گلایه های مهمی که مردم محلی و نیز کارشناسان در جریان سیل و بحران اخیر در مناطق جنوبی و جنوب شرقی کشور به آن اشاره می کنند، چرایی عدم اطلاع رسانی به موقع توسط سازمان هواشناسی، انعکاس ضعیف  مشکل در سطح رسانه ها و نیز کم کاری نیروهای مسول برای حمایت از آسیب دیدگان و زیان دیدگان است.

یکی از کارشناسان حوزه هواشناسی که تمایل نداشت، نامش در این گزارش مورد اشاره قرار بگیرد در همین رابطه به خبرنگار ما گفت: به واسطه مسئله تغییر اقلیم و گرمایش زمین، ما شاهد نوعی آشفتگی در بارش های جوی چه به لحاظ زمانی و چه به لحاظ مکانی هستیم.

وی افزود: این مسئله سبب شده است تا رویدادهای حدی به صورت بیش از حد نرمال رخ دهد و در مناطقی شاهد خشکسالی شدید و در مناطقی شاهد ترسالی شدید باشیم.

این کارشناس حوزه هواشناسی همچنین با تأکید بر اینکه بحران مورد اشاره محدود به کشور ما نیست و در همین سال جاری برای آن نمونه هایی در اروپا و آمریکا نیز می توان مورد اشاره قرار داد، همچنین اضافه کرد: به صورت مشخص در مورد سیل چابهار و دیگر شهرستان های جنوبی کشور چیزی که برای بنده تعجب برانگیز بود چرایی تأخیر سازمان هواشناسی در اعلام هشدار قرمز بود؟!

او در همین باره تشریح کرد:  در سال 98 ما شاهد این بودیم که سازمان هواشناسی 48 ساعت قبل از سیل، هشدار قرمز را صادر کرد ولی در سیل اخیر چنین موضوعی رخ نداد و هشدار قرمز 24 ساعت قبل اعلام شد که همین تعلل در اعلام هشدار در تشدید خسارت ها بی تأثیر نبوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت اسفبار مناطق سیل زده گفت: در شهرستان رودان وضعیت به شدت بحرانی است و برای ساعات مدیدی به واسطه بارش شدید حتی پل های ارتباطی و مخابراتی منطقه نیز با مشکل و قطعی رو به رو شد.

این کارشناس همچنین در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه بر اساس گزارش های دریافتی سدهای بخش جنوبی کشور در حال حاضر پر شده است، اضافه کرد: لازم است در چنین شرایطی وزارت نیرو نسبت به مدیریت وضعیت آب سدها و تخلیه آنها به منظور جلوگیری از وقوع سیل های خسارت زا در روز و یا ماه های آتی اقدام کند.

مستند به آنچه مورد اشاره قرار گرفت، هم اینک شرایط در مناطق جنوبی کشور اصلاً مناسب نیست و شایسته است تا مقام های مسول و نیروهای امدادی در اسرع وقت به رفع و رجوع مشکلات موجود اقدام کنند.

5
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. ایرانی گفت:

    چه ربطی به هواشناسی دارد؟ اینکه هر سال مناطق معینی را سیل می برد و مردم در شهرها و روستاها خسارت جانی و مالی میدهند مسوولش هواشناسی است یا شهرداری و راهداری و چوب برها و تالاب خشک کن ها؟

  2. پیش بین گفت:

    در سال ۹۸ کی میگه ۴۸ ساعت قبل بوده یه دروغ بزرگ است. سر ظهر هشدار صادر شد مردم ۱۲ تا ۱۸ ساعت فرصت داشتند. اون زمان هم اهمال کاری مانند امروز بیداد می کرد. یکی بدترین اهمال کاریها با توجه به اینکه سیستم از نوع پیش بینی آنی نبوده است. جالب اینجاست که به خودشان اجازه می دهند هر دروغی را به خورد مردم بدون مدرک و مستندات بدهند.
    این کارشناس مجهول از مدیران نالایق سازمان می باشد. می توان حدس زد.

  3. پیش بین گفت:

    در سال ۹۸ هشدار سیل ۴۸ ساعت قبل صادر نشد بلکه ۱۲ تا ۱۸ ساعت قبل بود. در آن زمان هم مانند امروز اهمال کاری بیداد می کرد. سیستم بارشی در سال ۹۸ و حتی امروز از نوع سیستم های بارشی آنی نبوده است و براحتی پیش بینی می شد و در تمام سایت ها درباره این سیلاب اطلاع رسانی می شد.

  4. پیش بین گفت:

    پول می گیرید پیغامو حذف می کنید و اسم خودتونم رسانه گذاشتید و بخش ارسال پیام

  5. پیش بین گفت:

    دلتون برای مردم نسوخته نگران اون کارشناس مجهولید که می خواد از آب گل آلود برای خودش ماهی بگیره. دنبال پسته در سازمان

دیدگاهتان را بنویسید