اواخر خرداد ماه طرح استیضاح وزیر صمت اعلام وصول شد، اما با وجود اینکه امضای طرح استیضاح وزیر صمت از حدنصاب نیفتاده بود، اما با وساطت قالیباف و برخی از بزرگان مجلس و گرفتن فرصت دو ماهه از خطر استیضاح دور شد تا اولین خروجی استیضاحی کابینه نباشد. حال فردا بار دیگر فاطمی امین به جمع مجلسی ها می رود و از برنامه های خود دفاع می کند و برای ماندن در کابینه دولت پاسخگوی نمایندگان خواهد بود. با این شرایط باید منتظر جلسه فردا بود تا مشخص شود آیا فاطمی امین در سمت خود ابقا می شود یا اولین خروجی استیضاحی کابینه لقب خواهد گرفت؟هرچند بسیاری از نمایندگان مجلس اقدامات وزیر صمت از زمان تصدی در این وزارتخانه را مثبت ارزیابی می کنند، اما در میان موافقان فاطمی امین مخالفان بسیاری هم دارد، مخالفانی که برای بار دوم پای او را برای استیضاح به مجلس باز کردند. با وجود اینکه نمایندگان به اقدامات وزیر صمت بسیار خرده می گیرند، اما فاطمی امین چند روز پیش با اعتماد به نفس از حضورش در جلسه استیضاح سخن گفت و اعلام کرد دستش برای قانع کردن نمایندگان پر است؛ با توجه به اظهار نظر وزیر صمت باید دید فردا بهارستان نشین ها چه واکنشی به اظهارات فاطمی امین نشان خواهند داد.

موافقان استیضاح  فاطمی‌امین وارد ایرادات بسیاری به وزیر صمت وارد می‌کنند، مشکلاتی که برخی از آنها به مدیریت صنعت خودرو،  تنظیم بازار ، احیای بخش معدن و… باز می گردد.   در میان این ایرادات یکی از مواری که بهارستان نشین ها به آن اشاره می کنند و برای تحقق آن وعده دو ماه به وزیر صمت داده بودند نیز به موضوع طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت باز می گردد.

تفکیک وزارت صنعت و معدن از بازرگانی یکی از موارد مورد تاکید نمایندگان مجلس بود و موردی که دولت برای فرار از استیضاح با آن موافقت کرد، اما با گذشت 4 ماه از مهلت نمایندگان برای احیای وزارات بازرگاتی دولت گامی در این راستا برنداشت که این امر موجب شد تا مجلسی ها مجدد طرح استیضاح وزیر را به میان آورند.

در مقابل مخالفان وزیر برخی نمایندگان نیز معتقدند که زفع مشکلات بخش صنعت خصوص خودرو زمان بر است و باید به فاطمی امین مهلت داده شود. برخی دیگر هم شرایط فعلی خصوصا بعد از اعتراضات را زمان مناسبی برای استیضاح نمی دانند.

نشست فراکسیون انقلاب با وزیر صمت

سخنگوی فراکسیون انقلاب مجلس اظهار داشت: در جلسه بررسی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت آقای فاطمی نیا ضمن تأکید بر اینکه وضع موجود برای دولت و مجلس قابل دفاع نیست و از آن رضایت ندارند به اقدامات اصلاحی صورت گرفته برای بهبود چالش‌های انباشته شده اشاره کرد.

با توجه جلسه فردای مجلس امروز صبح وزیر صمت در نشست فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی حاضر شد. ابوالفضل عموئی سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی در تشریح جلسه عصر امروز این فراکسیون، گفت: فراکسیون اکثریت مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای را با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و به منظور بررسی استیضاح آقای فاطمی امین برگزار کرد و ۵ نفر از موافقان استیضاح و ۵ نفر از مخالفان نظرات خود را در خصوص محورهای استیضاح وزیر مطرح کردند. عمده موارد انتقادی به وضعیت تولید و کیفیت خودروهای داخلی باز می گشت.

سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی در مجلس افزود: در این جلسه وزیر صمت نیز طی سخنانی به موضوعات مطرح شده از سوی نمایندگان و محورهای استیضاح از جمله موضوع بازار خودرو و مدیریت این صنعت پرداخت.

به گزاش خانه ملت، وی ادامه داد: نه دولت و نه مجلس مدافع وضع موجود و شرایط فعلی صنعت خودرو نیستند و از آن رضایت ندارند و   باید توجه کرد که مشکلات فعلی حاصل انباشت مشکلات قدیم و بی ثباتی مدیریتی سال‌های گذشته است. اما با توجه به عملکرد یک سال گذشته وزارت صمت روند خوبی برای اصلاح این صنعت آغاز شده و گام‌های موثری برداشته شده است که یکی از نشانه های آن ترخیص 170 هزار خودرو از پارکینگ‌های شرکت‌های اصلی خودروساز بود که این میزان به صفر رسیده و بخشی از نیاز بازار با رفع نواقص داخلی پاسخ داده شده است