وزیر خارجه ایران: روابط مستحکمی با چین داریم

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ۸:۱۶
    کد خبر :382133

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در گفت وگو با رسانه‌ای انگلیسی‌زبان چین، با تاکید بر تداوم مناسبات تجاری با این کشور بر محور برجام، از گرمی روابط تهران و پکن سخن گفت و فزود، روابط دو کشور مستحکم است.

به گزارش ایرنا، ظریف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی‌جی‌تی‌ان» که بخش‌هایی از آن شامگاه دوشنبه روی آنتن رفت، گفت: چین شریک تجاری نخست ایران است و معتقدیم که روابط میان دو کشور در سطح مستحکمی قرار دارد.
وزیر امورر خارجه ادامه داد: مطمئنم که روابط تجاری با چین ادامه خواهد یافت.
ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به ادبیات تهدیدآمیز مقام‌های آمریکایی تاخت و گفت: هیچ‌گاه نباید یک ایرانی را تهدید کنید؛ چرا که ایرانی‌ها از تهدید بیزارند. آمریکا باید مسیر احترام را پیش بگیرد.
به نوشته رسانه چینی، وزیر امورخارجه ایران در این مصاحبه همچنین درخصوص مسائل مختلفی از جمله برجام، فعالیت‌های مخرب آمریکا در منطقه و اتهام‌های اخیر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران سخن گفته است.
مشروح مصاحبه شامگاه سه شنبه منتشر خواهد شد.
ظریف از هفته گذشته برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیدارهای حاشیه آن به نیویورک سفر کرده است.
با وجود بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تهران و پکن طی ماه‌های گذشته در راستای تقویت روابط گام برداشته‌اند.
«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در دیدار هفته گذشته با همتای ایرانی خود، گفته بود که این کشور همچنان به تعهدات خود در برجام ادامه می‌دهد.
این کشور بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران است و بر مبنای ارزیابی‌های صورت گرفته، در ماه‌های ژانویه تا مه (دی 96 تا خرداد 97) به طور میانگین روزانه 718 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، نزدیک به 10 درصد افزایش داشته است.
اخیراً حتی پس از خروج شرکت فرانسوی توتال از کنسرسیوم بین المللی برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی، شرکت ملی نفت چین (سی‌اِن‌پی‌سی) سهم این شرکت را در اختیار گرفت و به کار ادامه داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید