وزیر خارجه انگلیس: حقوق مردم فلسطین در پی پیدایش اسرائیل پایمال شد

  • سیاسی
  • دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ ۱۴:۳۷
    کد خبر :134643

بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس امروز (دوشنبه) در آستانه صدمین سالگرد بیانیه بالفور، با اعتراف به رعایت نشدن کامل حقوق مردم فلسطین در پی پیدایش رژیم صهیونیستی، خواستار اجرای ‘راه‌ حل تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل’ شد.

جانسون در این یادداشت که در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شد نوشت: به نظر من بین دوستی با اسرائیل و نگرانی از مصائبی که فلسطینی‌ها در پی پیدایش این رژیم تحمل کرده‌اند، تعارضی وجود ندارد. بخش مهم بیانه بالفور (وزیر امور خارجه وقت انگلیس) بر لزوم حمایت از سایر اقلیت‌ها تأکید داشت که این مساله به‌طور کامل رعایت نشده است.
وی افزود: بنا براین تردیدی ندارم که تنها راه‌ حل بادوام برای حل این مناقشه همان‌طور که لرد پیل در گزارش کمیسیون سلطنتی در باره فلسطین در سال 1937 ارائه داد، تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل به شمار می‌رود.
جانسون ادامه داد: در پی ایجاد دولت فلسطین، اسرائیل می‌تواند آینده خود را به‌عنوان یک کشور یهودی تضمین کند، ضمن آنکه فلسطینی‌ها نیز قادر خواهند بود تا استقلال عمل خود را به دست آورند.
وی اجرایی شدن این راه‌ حل را دردناک و نیازمند امتیازدهی دو طرف به یکدیگر توصیف کرد، اما تصریح نمود: تنها راه پایان دادن به مناقشه جاری از طریق تشکیل دو دولت مستقل فلسطین و اسرائیل است.
وزیر امور خارجه انگلیس اضافه کرد: مرزهای فلسطین و اسرائیل باید به مرزهای تعریف‌شده در چهارم ژوئن 1967 بازگردد تا منافع ملی، مذهبی و امنیتی دو دولت بر اساس آنحاصل شود.
بوریس جانسون تصریح کرد که بر این اساس، حق حاکمیت فلسطین و آزادی تردد فلسطینیان به رسمیت شناخته‌ می شود و گواهی است بر اینکه دوره اشغالگری به پایان رسیده است.
وزیر امور خارجه انگلیس بیت‌المقدس را ‘پایتخت مشترک دو دولت فلسطین و اسرائیل در چارچوب طرح تشکیل دو دولت’ معرفی کرد و افزود، پیروان ادیان اسلام و یهودی باید بتوانند به این شهر مقدس دسترسی یابند.
وی در پایان یادداشت خود نوشت: انگلیس یک قرن پس از صدور بیانیه بالفور، آمادگی دارد تا کار ناتمام بالفور را به اتمام رساند.
سال جاری میلادی صدمین سالگرد صدور «اعلامیه بالفور» و مصادف با هفتادمین سالگرد تقسیم فلسطین و همچنین هم‌زمان با پنجاهمین سالگرد اشغال قدس است.
بیانیه بالفور (Balfour Declaration) عنوان نامه‌ای است که «آرتور جیمز بالفور» وزیر امور خارجه وقت انگلیس، که قیمومت فلسطین پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراطوری عثمانی به کشورش رسیده بود، در سال به «والتر روتشیلد»، سیاستمدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام انگلیس نوشت.
بالفور در این نامه به آنه «موضع مثبت» دولتش برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» خواند، اشاره کرد. بسیاری بیانیه بالفور را سرآغاز تلاش برای تأسیس رژیم صهیونیستی می‌دانند.
قرار است «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس پنجشنبه هفته جاری صدمین سالگرد بیانیه بالفور را در لندن با حضور مقامات صهیونیستی جشن بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید