وزیر انرژی سعودی: تنگه هرمز برای نفتکش‌ها امن نیست

    کد خبر :579942

وزیر انرژی عربستان سعودی از واردکنندگان نفت خواست تا امنیت نفتکش‌های خود را به هنگام عبور از تنگه هرمز تأمین کنند.

به گزارش فارس، «خالد الفالح» وزیر انرژی سعودی با ادعای اینکه تنگه هرمز برای نفتکش‌ها امن نیست، مسئولیت تأمین امنیت نفتکش‌ها را بر عهده واردکنندگان و خریدارن نفت دانست.

او پس از دیدار با « دارمندرا برادان» وزیر نفت هند در دهلی نو، در گفت‌و‌گو با رویترز، مدعی شد که درخواست‌ها برای خرید نفت در حالت «معقولی» قرار دارد و جنگ تجاری میان آمریکا و چین تأثیری بر روی درخواست نفت نگذاشته است.

خالد الفالح همچنین گفت که دولت سعودی آماده است بنا به درخواست هند، نیازهای نفتی این کشور را تأمین کند و در این راستا ابراز امیداواری کرد که توافق میان شرکت سعودی «آرامکو» و «ریلاینس» هند امضاء شود.

او در خصوص ارائه سهام شرکت آرامکو در بورس نیز گفت که احتمال دارد از سال آتی اجرای فروش سهم در بورس آغاز شود.

وزیر انرژی سعودی همچنین گفت که امید دارد حجم انتقال نفت از طریق خط لوله شرق به غرب در طی دو سال گذشته به هفت میلیون بشکه در روز برسد. این همان خط لوله‌ای است که نیروهای یمنی در ۲۴ اردیبهشت گذشته با پهپاد آن را هدف قرار داده و انتقال نفت را متوقف کردند. سعودی‌ها تلاش دارند نفت خود را به جای انتقال از طریق تنگه هرمز با لوله‌های قطور به دریای سرخ رسانده و از آن‌جا صادر کنند.

هشدار وزیر انرژی سعودی به کشورها برای تأمین امنیت نفتکش‌های خود پس از آن صورت می‌گیرد که ایران در 28 تیرماه گذشته یک فروند نفتکش انگلیسی را به علت نقض قوانین دریانوردی توقیف کرد. وزیر انرژی سعودی در حالی از کشورها می‌خواهد امنیت نفتکش‌های خود را تأمین کنند که آمریکا از یک ماه پیش طرح ایجاد ائتلافی دریایی برای «حراست از آزادی تردد» در خلیج فارس و تنگه هرمز را مطرح کرده است هرچند به نظر می‌رسد بسیاری از کشورها این طرح را به مثابه رودر رو شدن با ایران دانسته و از پیوستن به آن خودداری می‌کنند.

در پاسخ به همین نگرانی‌ها بود که پنتاگون اعلام کرده است هدف از تشکیل این ائتلاف مقابله با ایران نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید