وزیر امور خارجه: مردم آثار عضویت دائم در سازمان شانگهای را مشاهده خواهند کرد

  • سیاسی
  • جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ ۲۲:۴۱
    کد خبر :846082

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: مردم آثار عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را در برنامه‌های اقتصادی دولت سیزدهم خواهند دید.

به گزارش شفقنا، حسین امیرعبداللهیان عصر امروز در گفتگویی در خصوص برگزاری اجلاس سران شانگهای، گفت: از روز گذشته تا الان که تقریباً ۲۸ ساعت است که رئیس‌جمهور و هیئت همراه در دوشنبه تاجیکستان حضور دارند، چند اتفاق رقم خورده است که شاید مهمترین آن شروع فرآیند عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای است.

وی افزود: این عضویت ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی، تجاری و گمرکی و زمینه های متعدد دیگر را شامل می‌شود.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: رئیس جمهور تاکید داشت، مسئله عضویت ایران در سازمان شانگهای در دوشنبه به نتیجه برسد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه اگرچه برای عضویت ایران موانع زیادی وجود داشت، اما با مجموعه تلاش‌هایی که در دولت انجام شد، خوشبختانه این اتفاق افتاد، گفت: سران کشورهایی مثل روسیه، چین، هند، پاکستان و تاجیکستان که میزبان اجلاس نیز بودند، کمک و همراهی کردند که این اتفاق مهم رقم بخورد.

وی تاکید کرد: فکر می کنم این را باید یک دستاورد خیلی مهمی به شمار آوریم و مردم آثار آن را در برنامه اقتصادی دولت سیزدهم خواهند دید.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: البته روند عضویت دائم به گونه‌ای است که مرحله به مرحله، گام‌هایی اتخاذ می‌شود که درواقع در هر مرحله یکی از حلقه ها فعال می‌شود و در نهایت در یک پروسه حداکثر یک ساله تا یک سال و نیم، تمام بخش‌های مربوط به عضویت دائم ما فعال می شود.

امیرعبداللهیان درباره وضعیت افغانستان نیز افزود: رئیس جمهور کشورمان در سخنرانی خود به صراحت تاکید کرد که صلح، ثبات و توسعه افغانستان در سایه تشکیل دولت فراگیر و با مشارکت همه اقوام خواهد بود.

وی همچنین از امضای یک موافقتنامه و ۷ یادداشت تفاهم در حوزه‌های مختلف بین روسای جمهور ایران و تاجیکستان خبر داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید