ورود صنایع به حوزه تحقیق و توسعه به منظور تجاری سازی علم و فناوری

    کد خبر :328863

ورود صنایع به حوزه تحقیق و توسعه به منظور تجاری سازی علم و فناوری در کمیسیون نخبگان تاکید شد.

به گزارش بازتاب به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۸۴ کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه گزارشی پیرامون موضوع وضعیت ثبت اختراع در ایران و چند کشور دیگر ارائه شد.

در ابتدای جلسه مفهوم پتنت و تعاریف بین المللی انواع پتنت ارائه شد و سپس روند ثبت پتنت در ژاپن مورد بررسی قرار گرفت و الگوی فرایند ثبت اختراع در ایران و ژاپن مقایسه و بررسی شد.

بر اساس این گزارش در مجموع ۱۷ فرایند اصلی در ثبت پتنت در ژاپن وجود دارد که نیاز است تا این فرایندها در ثبت پتنت در کشورمان نیز مورد بررسی قرار گیرد و همچنین بررسی پرداخت‌های مالی درخواست کنندگان پتنت در ژاپن نیز از دیگر مواردی بود که در این گزارش ارائه شد.

در ادامه، تعداد پتنت‌های به ثبت رسیده در دانشگاه‌های مختلف جهان به تفکیک کشور مقایسه شد و همچنین تعداد پتنت‌های دانشگاه‌های مهم کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، کره جنوبی، ژاپن و چین مورد بررسی قرار گرفت.

نبود مجله اختصاصی جهت انتشار پتنت های به ثبت رسیده در ایران، پایین بودن نسبت سرانه تعداد ثبت پتنت به نسبت میزان تولید مقالات علمی در ایران و نیاز به ترسیم و ارائه مدلی کامل از فرآیند ثبت پتنت در ایران از مواردی بود که توسط اعضا مورد توجه قرار گرفت.

در ادامه جلسه نسرین سلطانخواه گفت: در کنار آمار موجود از میزان ثبت پتنت دانشگاه‌های مختلف جهان بایستی مقایسه ای هم از تعداد پتنت های به ثبت رسیده توسط شرکت‌های صنعتی کشورهای مختلف صورت گیرد تا بتوان به روند ارتباط صنعت و دانشگاه در کشورهای مختلف دست یافت و نیز قوت و ضعف سیاستگذاری کشور در زمینه تجاری سازی پتنت احصا شود.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) افزود: بسیاری از شرکت‌های عظیم صنعتی و تجاری در دنیا هم در تولید مقالات علمی، و هم در ثبت پتنت و هم تجاری سازی آن فعالیت دارند و در این زمینه تأثیرگذار هستند و لذا میزان تعداد مقالات یا تعداد ثبت پتنت در هر کشور به تنهایی نمی تواند جریان چرخه دانش به ثروت را توضیح دهد بلکه باید سهم دانشگاه‌ها و مراکز علمی و سهم پتنت‌های شرکت­‌های صنعتی و دانش بنیان و مراکز تحقیق و توسعه وابسته به این شرکت‌ها را جداگانه مشخص شود.

رئیس کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری ادامه داد: ورود واحدهای صنعتی کشور به حوزه تحقیق و توسعه می­تواند بخشی از روند تولید دانش و تبدیل آن به محصول را تحقق بخشد و تصور اینکه تمام مراحل تولید علم و دانش(اعم از تولید مقاله، ثبت پتنت و تبدیل آن به محصول و تجاری سازی و …) به ثروت باید توسط دانشگاه‌ها انجام شود، تصور درستی نیست

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید