وجود زباله‌ زیاد عامل ایجاد بحران پسماند در استان‌های شمالی کشور

    کد خبر :647690
وجود زباله‌ زیاد عامل ایجاد بحران پسماند در استان‌های شمالی کشور

رئیس گروه پسماند سازمان حفاظت محیط زیست به موضوع پسماندها در شمال کشور اشاره و اظهار کرد: وجود زباله‌های زیاد باعث ایجاد بحران پسماند در استان‌های شمالی کشور به‌ویژه رودخانه‌های آن‌ها شده است که نتیجه آن به خطر افتادن آبزیان دریایی و رودخانه‌ها است.

 

پیام جوهرچی در یک برنامه رادیویی ضمن تاکید بر ضرورت کاهش تولید پسماند گفت: معضل پسماند باید در سطح ملی مورد توجه قرار گیرد و نمی‌توان با نگاه بخشی و یا گروهی آن را مدیریت و ساماندهی کرد. بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته است، 22 نهاد، ارگان و وزارتخانه در امر مدیریت پسماند دخیل هستند.

 

وی با بیان اینکه در امر پسماند نیازمند ارائه الگوی مصرف هستیم، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان نظارتی و حاکمیتی است و نمی‌تواند یک الگوی مصرف جامع ارائه کند البته الگوهای مصرفی در کاهش میزان پلاستیک و میزان پسماند از کالاهای مخرب محیط زیست وجود دارد و این مسائل از طریق ادارات استانی محیط زیست در استان‌ها ابلاغ شده است.

 

رئیس گروه پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با اذعان به این موضوع که از نظر قانونی در امر پسماند زباله‌ها مشکلی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در زمینه تقنین، قانون مدیریت پسماند و آئین‌نامه اجرایی آن، قانون برنامه ششم توسعه همچنین قوانین زیاد دیگری در این زمینه وجود دارد اما مشکل اصلی اجرا نشدن این قوانین است.

 

وی به موضوع پسماندها در شمال کشور اشاره و تصریح کرد: وجود زباله‌های زیاد باعث ایجاد بحران پسماند در استان‌های شمالی کشور به‌ویژه رودخانه‌های آنها شده است که نتیجه آن به خطر افتادن آبزیان دریایی و رودخانه‌ها است. مدیریت پسماند بر عهده وزارت کشور، شهرداری‌ها و دهداری‌ها است و سازمان محیط زیست به عنوان یک سازمان ناظر در قانون مدیریت پسماند بر این کار نظارت می‌کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، جوهرچی در پایان گفت: به ‌زودی در موضوع پسماندهای شمال کشور با نظارت محیط زیست شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود و در این زمینه برنامه‌هایی تدوین شده است که می‌تواند سبب کاهش قابل توجه میزان پسماندهای تر و خشک در استان‌های شمالی کشور به‌ویژه در حوزه دریا و رودخانه شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید