واکنش منفی بازار به تغییر دامنه نوسان/ آقابزرگی: مشکل کنونی بورس، نبود تقاضاست، نه عرضه بیش از حد

    کد خبر :786053

چند روزی است که به واسطه تصمیم مسئولان سازمان بورس، دامنه نوسان معاملات بورس تغییر کرده و برای اکثر سهم ها دامنه منفی 2 تا مثبت 6 در نظر گرفته شده است. در حالی که قرار بود با تغییر دامنه نوسان، شاهد بهبود وضعیت بازار سرمایه باشیم اما نگاهی به عملکرد بازار طی روزهای گذشته نشان می دهد که شاخص کل بازار در هفته اخیر روندی نزولی داشته است.

«بازتاب»؛ زهره علامی- براساس تازه ترین تصمیم شورای عالی بورس، از شنبه هفته جاری دامنه نوسان خرید و فروش سهام به ترتیب منفی 2 درصد و مثبت 6 درصد شد تا پس از ماه ها ثبات و آرامش به بازار سرمایه بازگردد.

اما با وجود تغییر دامنه نوسان معاملات از نخستین روز هفته جاری، روند نزولی بازار ادامه پیدا کرد و شاخص بورس هم منفی شد، درواقع بازار سرمایه، هنوز واکنش مثبتی به این تصمیم شورای عالی بورس نشان نداده است.

مسوولان بازار سرمایه معتقدند که دامنه نوسان نامتقارن، ثبات در بازار را به همراه دارد و سرمایه‌گذار فرصت بیشتری برای تصمیم‌گیری در روند منفی بازار خواهد داشت اما فردین آقا بزرگی، تحلیلگر بازار سرمایه نظر دیگری دارد، او معتقد است که تغییر دامنه نوسان معاملات در شرایط کنونی نامناسب بوده و بهتر است که مسوولان شورای عالی بورس، در تصمیم خود بازنگری کنند.

آقا بزرگی به بازتاب می گوید: مشکل اصلی این روزهای بازار سرمایه، نبود تقاضاست و نه عرضه بیش از حد.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه، با اجرای تازه ترین تصمیم شورای عالی بورس یعنی محدودیت نوسان که به سمت مثبت نامتقارن است، تقاضای خریداران بالقوه محدودتر می شود و به تبع آن انگیزه خرید آنها هم کم تر می شود.

او ادامه می دهد: پس از افت انگیزه خریداران بالقوه، حجم معاملات کاهشی و نقدشوندگی سهام هم متقابلا نزولی می شود و با وجود جلوگیری از کاهش شدید شاخص، فقط شاهد کند شدن روند اصلاحی منفی، افت حجم معاملات و کاهش ضریب نقدشوندگی سهام می شویم.

آقا بزرگی اظهار می کند: دلیل این زنجیره، خنثی کردن عطش تقاضای خریداران بالقوه به واسطه محرومیت از نوسان معقولی است که تا پیش از این، از آن استفاده می کردند.

او عنوان می کند: در این شرایط انتظار می رود که تقاضا کاهش یابد و به تبع آن شاخص هم روند نزولی پیدا کند، البته نمی توان انتظار نزول پیاپی را داشت چون تهییج منابع حقوقی ها و نهادهای مالی تا حدودی مانع از آن می شود.

راهکارهای پیش رو

آقا بزرگی درباره روش های پیشنهادی برای بهبود وضعیت بازار سرمایه می گوید: اصلاح زیرساخت ها یکی از عواملی است که می تواند به بورس کمک کند اما زیرساخت در زمان ثبات بازار باید اصلاح شود و در شرایط کنونی که بورس ثبات ندارد، تصحیح زیرساخت پاسخگو نیست.

او ادامه می دهد: عواملی که می تواند اثرات مثبتی در فضای کسب و کار بازار سرمایه به همراه داشته باشد، عوامل بنیادین است، از جمله این عوامل عبارتند از هماهنگی در تصمیمات اقتصادی، بررسی لایحه بودجه 1400 که قیمت حامل های انرژی در آن نسبت به سال های گذشته تغییر محسوسی داشته است و … .

این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است: ارائه مشوق هایی برای فعالان بازار، بازارگردان ها و بازارسازها می تواند اثرگذار باشد، ضمن اینکه محدوده نوسان قیمت هم اگر بازتر شود بازار به تعادل می رسد.

آقا بزرگی اظهارمی کند: در مجموع عوامل بنیادین به همراه رها کردن و یا رفع محدودیت نوسان قیمت می تواند به بهبود بازارسرمایه کمک کند.

او تصریح می کند: با رفع محدودیت نوسان قیمت در عرض چند روز، بازار وضعیت تعادلی خود را به دست می آورد اما اگر روزی دو درصد شاهد نزول شاخص باشیم، حتی سهامدارانی که تمایل به فروش ندارند در صف فروش قرار می گیرند.

انتقاد به تداوم اجرای تصمیم جدید شورای عالی بورس تا عید

درحالی که به نظر می رسد تصمیم جدید شورای عالی بورس تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه نداشته، معاون سازمان بورس در اظهاراتی اعلام کرده که تغییر دامنه نوسان و اجرای آن ممکن است برای مدت یک ماه یا تا پایان امسال به طول بینجامد، اما آقا بزرگی معتقد است که تداوم اجرای این تصمیم اقدام نادرستی است، او اظهار می کند: اگر تا پایان سال این طرح اجرایی شود، اصلاح قیمتی با تاخیر انجام می شود و این موضوع می تواند به ضرر بازار سرمایه تمام شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کند: تغییر دامنه نوسان در شرایط کنونی، تصمیمی نامناسب بود و پیشنهاد می شود که شورای عالی بورس درباره اجرای این طرح بازنگری کند، مثل طرح ممنوعیت فروش سهام خریداری شده در همان روز که پس از گذشت مدتی، حذف شد و معاملات روزانه به روند سابق بازگشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید