واکنش تند واشنگتن به دخالت ایران در تردد کشتی ها در تنگه هرمز

  • سیاسی
  • جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۲۲:۵۶
    کد خبر :993940
جان کربی
هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا درخصوص توقیف کشتی های مختلف در تنگه هرمز از سوی ایران مدعی شد: واشنگتن دخالت ایران در رفت و آمد کشتی ها را تحمل نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا، «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه به وقت محلی به خبرنگاران در واشنگتن گفت: آمریکا  دخالت ایران در رفت و آمد کشتی‌ها را تحمل نخواهد کرد و وزارت دفاع مجموعه‌ای از اقدامات را برای تقویت موضع خود در آب‌های منطقه‌ای خاورمیانه اعلام خواهد کرد.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد: ما به همراه همکاران و متحدان خود متعهد به پاسخ به اقدامات خصمانه ایران هستیم.

نیروی دریایی سپاه یک نفتکش خارجی متخلف را سوم می (۱۳ اردیبهشت) در آب‌های تنگه هرمز توقیف کرد. پیش از آن، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده بود که نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یک نفتکش به نام «نیووی» با پرچم پاناما را هنگام عبور از تنگه هرمز توقیف کرده اند. دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز اعلام کرد: کشتی نیووی در پی شکایت شاکی و دستور مقام قضایی توسط نیروی دریایی سپاه توقیف شده است.

نیروی دریایی آمریکا همچنین ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت) اعلام کرد ایران یک نفتکش به نام «ادونتیج سوییت»” را با پرچم جزایر مارشال در خلیج عمان توقیف کرده است و ادعا کرد: این نفتکش هنگام توقیف پیام کمک ارسال کرده است. اقدام های ایران مغایر با قوانین بین المللی و مخل امنیت و ثبات منطقه است و باید فورا نفتکش را آزاد کند.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد: یک فروند کشتی متخلف را که با پرچم مارشال در حال فرار بود، با حکم قضایی توقیف و به آب‌های ساحلی ایران در دریای عمان هدایت کرده است.

نیروی دریایی ارتش افزود: در اثر تصادم یک فروند کشتی ناشناس با یک شناور ایرانی در آب‌های خلیج فارس که منجر به مفقود شدن دو نفر و زخمی شدن چند تن دیگر از خدمه این شناور شد، کشتی ناشناس بر خلاف مقررات بین‌المللی مبنی بر کمک به شناور و مصدومان، اقدام به فرار از خلیج فارس کرد که بلافاصله پس از درخواست از سوی مرکز تجسس و نجات دریایی (MRCC)، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در قالب مرکز بین‌المللی امنیت دریایی مستقر در چابهار اقدام به رهگیری، شناسایی و توقیف کشتی ناشناس در دریای عمان کرد.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا همچنین از اظهار نظر در خصوص انتخابات ترکیه خودداری کرد و گفت: ترکیه دارای نهادهای دموکراتیک است  و ما تصمیم گیری درباره آینده را به مردم ترکیه واگذار می کنیم.”

این در حالی است که وزیر کشور ترکیه، گفته است:  آمریکا در انتخابات ترکیه دخالت می کند و همه این موضوع را می دانند و خود «جوبایدن» رئیس جمهوری این کشور هم آنرا علنی کرده است.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه همزمان با بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی این کشور روز یکشنبه (۱۴ ماه می ۲۰۲۳ / ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار می‌شود.

در تبلیغات این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان نامزد مورد حمایت ائتلاف «جمهور»، کمال قلیچدار اوغلو نامزد مورد حمایت ائتلاف «ملت»، محرم اینجه نامزد معرفی شده از سوی حزب «مملکت» (میهن) و سینان اوغان نامزد مورد حمایت ائتلاف «آتا» در حال رقابت بودند که با کناره گیری اینچه از جمع رقیبان، انتخابات با حضور سه نامزد دیگر برگزار خواهد شد.

از هر نقش معتبر کشوری ثالث برای جنگ اوکراین استقبال می کنیم

این مقام ارشد کاخ سفید در پاسخ به سوال دیگری  مبنی بر اینکه آیا کاخ سفید پذیرای نقش بالقوه چین در پایان دادن به جنگ در اوکراین است یا خیر گفت؛ چین می تواند نقش مفیدی داشته باشد. مهم این بود که  شی جین پینگ رئیس جمهور چین  با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین صحبت کرد. ما از هر نقش معتبر یک کشور ثالث استقبال می کنیم.

چین طرحی ۱۲ ماده‌ای برای صلح در اوکراین ارائه کرده که شامل آتش‌بس و پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه است.

چین در این طرح بر آغاز گفت‌وگوهای صلح میان مسکو و کی‌یف، آتش‌بس، پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه، اتخاذ تدابیری برای تضمین امنیت تاسیسات هسته‌ای، ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان و گام‌هایی در راستای تضمین صادرات غلات تاکید کرده است.

طرح صلح چین همچنین بر مواضع این کشور مبنی بر «تضمین موثر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی» همه کشورها تاکید و خواستار پایان «ذهنیت جنگ سرد» شده است.

ایرنا/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید