واکنش انتقادی یک استاد دانشگاه به سخنان محسن رضایی: تداوم درازمدت جنگ روسیه و اوکراین ناممکن است

  • سیاسی
  • جمعه ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ ۱۴:۱۷
    کد خبر :898676

به تازگی محسن رضایی- معاون اقتصادی رئیس جمهور در گفت و گویی به رسانه ها پیش بینی کرده است که جنگ روسیه و اوکراین یک جنگ دراز مدت خواهد بود بود و بیش از 10 سال طول خواهد کشید. این سخنان با انتقاد و اعتراض بسیاری از کارشناسان همراه شده است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- معاون اقتصادی رئیس جمهور در سخنانی که مورد اشاره قرار گرفت روز یازدهم فروردین ماه در حاشیه حضور در مسجد جامع خرمشهر و گردهمایی استانی ائمه جمعه خوزستان اظهار کرد: در یک شرایط بسیار حساس بین المللی، منطقه ای و ملی قرار داریم.

وی با بیان اینکه جنگی که در اوکراین آغاز شده است حداقل ۱۰ سال به طول می انجامد، افزود: جنگ اوکراین ماجرای مهمی است و به این سادگی ها پایان نمی یابد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: در شرایط فعلی اطلس و جغرافیای فرصت ها و تهدیدهای کشور عوض شده است و از نظر بین المللی در موقعیت مهم و جدیدی قرار داریم‌ و باید خودمان با شرایط جدید تنظیم کنیم.

در واکنش به این پیش بینی و اظهار نظر، دکتر یدالله کریمی پور- استاد دانشگاه خوارزمی تهران و متخصص مسائل ژئوپلیتیک در فضای مجازی نوشت: «البته که آغاز و استمرار جنگ‌ به  سود اعضای آنگلوساکسونی ناتو (آمریکا، بریتانیا و کانادا) است. زنده کردن و تداوم رهبری بر جهان غرب ، رویارویی متحدانه در برابر چین ، به حاشیه راندن اتحادیه اروپایی به رهبری آلمان، بازگرداندن رونق به بازار تسلیحات و از دور خارج کردن روسیه به عنوان رقیبی دیرینه و بدین وسیله تضعیف چین، همگی اهداف جنگی است که پوتین به اوکراین تحمیل نمود.

ولی جناب سرلشگر، با همه این ها و با وجود تلقین دائمی رهبران آنگلوساکسون ، از جمله ایالات متحده و رسانه های جهانگیرشان و با وجود پیش بینی تحلیل گران و مفسران همراه غرب، این جنگ‌ نمی تواند چندان به درازا کشد. چرا؟

۱- ابرقدرت نظامی

چگونه ممکن است قدرتی فرامنطقه ای با داشتن بیش از ۶۵۰۰ انواع کلاهک هسته ای(رکورد دار) تحقیر تحریم و زندانی شدن ۱۰-۱۵ ساله را تحمل کند؟

۲- ابرقدرت انرژی

چگونه ممکن است فدراتیو روسیه به عنوان ابرقدرت انرژی(مجموعه گاز، نفت، ذغال، اورانیوم و…) بدون نتایج سخت برای جهان از گردونه بازار انرژی برای مدتی طولانی کنار باشد؟

۳- ابرقدرت سیاسی

چگونه ممکن است روسیه به عنوان یکی از ۵ عضو دائم شورای امنیت و نقش  تعیین کننده اش در تصمیمات جهانی، کنار گذاشته شود؟

۴- ابرقدرت جغرافیایی

فراموش نکنید که فدراتیو روسیه هنوز هم یک ابرقدرت جغرافیایی و تاثیر گذار در ژئوپولیتیک  قطب شمال، پاسیفیک، آتلانتیک و بالتیک ، دریای سیاه ، قفقاز و آسیای مرکزی، اروپای خاوری، خاورمیانه است.

 کمترین تردیدی ندارم که تداوم درازمدت این جنگ ناممکن است. در عین حال روسیه در اوکراین به اهدافش نخواهد رسید و توانایی وادار کردن اوکراینی ها به تسلیم را نخواهد داشت.  تکلیف این جنگ‌ در مسکو و در قالب گونه ای تسلیم حداکثر در میان مدت تعیین خواهد شد. با حذف پوتین ، تهدید هسته ای، فنلاندیزاسیون اوکراین، کودتا و…؛ البته نتایج این اشتباه برای روسیه دهشتناک و فراگیر بوده و برای چندین سال از همه جهات گریبانگیر روس ها خواهد بود.»

البته جدا از این استاد دانشگاه همانطور که اشاره شد بسیاری از کاربران و متخصصان در فضای مجازی همچنان به این اظهار نظر انتقاد کرده اند.

به هر صورت باید منتظر ماند و به این روند کنونی زمان داد و دید در آینده چه تحولاتی در رابطه با جنگ روسیه و اوکراین رخ خواهد داد. آیا به زودی این جنگ پایان خواهد یافت یا به درازا خواهد کشید؟

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. آشنا گفت:

    ایشان از بس لاف در غربت زده و کسی ازش بازخواست نکرده عادت کرده به زدن حرف بی پایه و اساس.
    اگر زمانی که قول پرداخت یارانه ۴۵۰ تومنی از دی ماه را داد و یا اظهار نظرهای آبدوغ خیاری گذشته چون کسی ازش حساب نکشیده ایشون هم دیگه رد داده

دیدگاهتان را بنویسید