واکسیناسیون رایگان علیه بیماری‌ تب‌مالت در بیجار آغاز شد

    کد خبر :808205
واکسیناسیون رایگان علیه بیماری‌ تب‌مالت

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان بیجار گفت: مایه‌کوبی واحدهای اپیدمیولوژیک شهرستان بیجار علیه بیماری بروسلوز(تب‌مالت) و طاعون‌نشخوارکنندگان آغاز شد.

دکتر هادی اسکندری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در راستای پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و بیماری‌های واگیر دامی و همچنین به منظور ایمن‌سازی جمعیت دامی شهرستان، شبکه دامپزشکی اقدام به واکسیناسیون گسترده جمعیت دامی علیه بیماری بروسلوز و طاعون‌ نشخوارکنندگان کوچک آغاز شده و تا ۳۱ خرداد امسال ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تب‌مالت یکی از مهمترین بیماری‌های زئونوز باکتریایی(مشترک بین انسان و دام) است که به عنوان یک تهدید بالقوه بهداشتی محسوب می‌شود افزود: این شبکه در طی چندین ساله گذشته با اجرای برنامه‌های مراقبتی و با پوشش گسترده کامل واکسیناسیون جمعیت دامی علیه بیماری تب‌مالت، شاهد کاهش چشمگیر موارد ابتلا به تب‌مالت انسانی در شهرستان بوده‌ایم.

اسکندری با تاکید بر اینکه یک کار جهادی و قابل توجه در کاهش آمار مبتلایان به بیماری تب مالت در بیجار به علت واکسیناسیون حداکثری توسط این شبکه مشاهده شده است گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده توسط دانشگاه علوم پزشکی کردستان میزان مبتلایان تب‌مالت انسانی در این شهرستان از ۴۲۵ نفر در سال ۱۳۹۶ با تلاش و همت شبکه دامپزشکی شهرستان به تعداد ۱۱۸ نفر در سال ۱۳۹۸ و با افزایش میزان تعداد واکسیناسیون به عدد ۷۵ نفر مبتلا در سال ۱۳۹۹ رسیده است که یک موفقیت بزرگ به شمار می رود.

اسکندری یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود در مدت انجام عملیات واکسیناسیون در شهرستان، بیش از ۳۰۵ هزار نوبت راس دام سبک علیه طاعون‌ نشخوارکنندگان و بیش از ۸۰ هزار نوبت راس بره و بزغاله ماده علیه تب‌مالت در شهرستان واکسینه شوند.
وی اضافه کرد: با توجه به افزایش طرح‌های واکسیناسیون رایگان علیه بیماری های واگیردار از دام به انسان، می‌توان با همکاری دامداران و فعالان این بخش، آمار مبتلایان به بیماری های تب مالت و طاعون نشخوارکنندگان را به صفر نزدیک کرد.

استان کردستان یکی از مناطق مستعد پرورش دام کشور محسوب می شود که سالانه نزدیک به ۲۲ هزار تن گوشت قرمز و ۱۸۱ هزار تن شیر در این استان تولید می شود. جمعیت دامی استان کردستان حدود ۲ میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

شهرستان بیجار با داشتن بیشترین گستردگی جغرافیایی و ۸۹ هزار نفر جمعیت در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان واقع است و بیشتر کشاورزی این منطقه به صورت دیم و کشت سنتی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید