در مذمت اعمال خرافی رایج در این ماه

واویلا، ماه صفر آمد!/ ماهی که از نحسی و شومی آن برخی به خرافه پناه می‌برند

    کد خبر :617925

ماه صفر، ماه پرحادثه‌ای برای مسلمانان است و شاید به همین خاطر آن را ماه نحس و شومی می‌دانند، اما برخی از هم‌وطنانمان از این ماه وحشت دارند و علاوه بر صدقه‌های بسیار سنگین، کارهای خرافی دیگری نیز انجام می‌دهند.

 

گروه اجتماعی بازتاب: «فردا اول ماه صفر است، خونریزی یا شکستن تخم‌مرغ و صدقه و دود کردن اسفند فراموش نشود.» این پیامی است که شاید ساعاتی قبل برای شما هم ارسال‌شده باشد؛ اما این موضوع چرا این‌قدر فراگیر شده؛ چرا ماه صفر از نگاه بسیاری از مسلمانان و هم‌وطنانمان، ماه نحس و شومی است؟

 

دلیل نام‌گذاری ماه صفر

صفر از ریشه «صفر» به معنی تهی و خالی است. دلیل نام‌گذاری آن این است که چون این ماه پس از ماه محرم است و مردم دوران جاهلیت در ماه محرم – به دلیل اینکه از ماه‌های حرام بود- از جنگ دست می‌کشیدند، با فرارسیدن ماه صفر به جنگ روی می‌آوردند و خانه‌ها خالی می‌ماند؛ ازاین‌رو به آن صفر گفته‌اند. در دوران جاهلیت آن را ناجز می‌نامیدند.

 

اتفاقات ناگوار تاریخی و ارتباط دادن آن به نحسی صفر

شهرت ماه صفر به نحوست در جامعه اسلامی و قاطبه مسلمین ریشه در حوادث اندوه‌بار، دردناک و سختی دارد که در این ماه به پیامبر (ص) و اهل‌بیت پیامبر (ص) واردشده است. به‌تصریح تاریخ اسلام در ماه صفر حوادث دردآور و اندوه‌باری رخ‌داده است که برای نحس و شوم دانستن آن کفایت می‌کند.

 

اول صفر: واردکردن سر مطهر امام حسین علیه‌السلام به شام، ورود اهل‌بیت علیهم‌السلام به شام.

پنجم صفر: شهادت حضرت رقیه (ع) در سال 61 هجری.

هفتم صفر: شهادت امام حسن مجتبی (ع) بنا بر نقل بحار؛ البته ولادت امام موسی کاظم (ع) نیز در این روز واقع‌شده است.

هشتم صفر: وفات حضرت سلمان فارسی در سال 35 هجری قمری

نهم صفر: شروع جنگ نهروان در سال 38 هجری قمری.

بیستم صفر: اربعین حسینی.

بیست و سوم صفر: پی کردن ناقه حضرت صالح نبی علیه‌السلام توسط قومش و گرفتار شدن حضرت یونس در شکم ماهی.

بیست و چهارم صفر: شدّت یافتن بیماری حضرت رسول (ص).

بیست و هشتم صفر: رحلت جان‌سوز رحمت للعالمین پیامبر اکرم (ص) در سال 11 هجری قمری و شهادت مظلومانه حسن (ع) در سال 50 قمری.

سی‌ام صفر: شهادت امام رضا (ع) در سال 203 هجری قمری.

 

سعد یا نحس دانستن روزها معمولاً از اتفاقاتی نشئت می‌گیرد که در طول زندگی برای آدمی افتاده است و همان روز ممکن است برای فردی نحس و شوم باشد و برای فردی با خاطراتی شیرین و میمون همراه باشد، پس این موضوع ارتباط مستقیم به نگاه افراد دارد؛ اما اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که ماه صفر را نحس، شوم یا به قول عامه مردم سنگین می‌دانید بهتر است به‌جای انجام اعمال خرافی، به فرمایشات معصومین علیهم‌السلام عمل کنید.

 

صدقه همیشه شایسته و سزاوار بوده و در ماه صفر نیز مورد سفارش و تأکید بیشتری قرارگرفته است؛ البته اخلاق حسنه، انجام مستحبات در کنار انجام واجبات و ترک مُحَرمات در کنار دادن صدقه باعث می‌شود که هرزمانی برای مسلمانان عید و سعد باشد.

 

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید