وام ودیعه مسکن فقط به اجاره‌نامه‌های 4 مرداد به بعد

    کد خبر :738742

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران نحوه زمان بندی مراجعه مشمولان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن به بانکها و مدارک مورد نیاز را اعلام کرد.

خلیل محبت خواه در گفت و گو با مهر، درباره تسهیلات ودیعه مسکن گفت: پرداخت این وام از امروز چهارشنبه ۲۲ مرداد ماه آغاز شده است و سقف تسهیلات اعطایی در تهران ۵۰، کلانشهرها ۳۰ و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان است.

وی با تاکید بر اینکه پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن یا بر اساس آنچه شورای فقهی بانک مرکزی اعلام کرده «تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات»، مختص مستأجران است، افزود: زمان بندی ثبت نام متقاضیان از ۴ مرداد آغاز شد و تا ۹ مرداد امکان ارسال پیامک وجود داشت همچنین افرادی که پیامک ثبت نام ارسال کرده بودند تا ۲۰ مرداد فرصت داشتند با مراجعه به سامانه وزارت راه و شهرسازی مدارک خود را بارگذاری کنند؛ بنابراین در حال حاضر ثبت نام برای دریافت این تسهیلات به پایان رسیده و دیگر امکان ثبت نام وجود ندارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران یادآور شد: متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن باید شرایط مندرج در ماده یک آئین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید مسکن را داشته باشند که شامل سبز بودن فرم «ج» آنها، نداشتن سابقه مالکیت از سال ۸۴ به بعد و متأهل یا سرپرست خانوار بودن است ولی داشتن سابقه سکونت ۵ سال در شهر مورد تقاضا برای دریافت این تسهیلات حذف شده است.

وی اعتبار در نظر گرفته شده برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن را ۲۰ هزار میلیارد تومان از منابع مالی اختصاص یافته به ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان و اظهار کرد: ۵ گروه از مستأجران مشمول دریافت این وام هستند که شامل کارگران، حقوق بگیران ثابت با اولویت ازدواج‌های سال ۹۹ و خانوارهای ۵ نفره و بالاتر، خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و زنان سرپرست خانواده می‌شود.

چه مدارکی برای ضمانت وام لازم است؟

وی ضمانت بانکی لازم برای دریافت این تسهیلات را گواهی کسر حقوقی، گواهی استفاده از مستمری نهادهای حمایتی، سهام عدالت و در غیر این صورت چک و سفته اعلام کرد و ادامه داد: متقاضیان دریافت این تسهیلات باید حداقل یک فقره از این موارد ذکر شده را دارا باشند اما اگر هیچیک از موارد فوق شامل گواهی‌های کسر از حقوق، مستمری بگیری یا سهام عدالت نداشته باشند در خصوص تسهیلات ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی باید یک ضامن اعلام کنند و برای تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی نیازی به ضامن نیست و با چک و سفته می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند. بانک‌ها نیز موظف به مطالبه ضمانت این تسهیلات صرفاً بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا هستند و نباید بیش از آنچه این ستاد اعلام کرده مطالبه ضمانت کنند.

وی در خصوص چگونگی معرفی متقاضیان به بانک‌های عامل گفت: تعیین گروه‌های هدف بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و این وزارتخانه مسئولیت ثبت نام، کنترل، پالایش و نهایتاً معرفی متقاضیان به بانک‌های عامل را بر عهده دارد و متقاضیان باید منتظر اطلاعیه‌های بعدی وزارت راه و شهرسازی باشند.

محبت خواه یادآور شد: متقاضیان به تدریج به شبکه بانکی معرفی می‌شوند تا بدون ایجاد ازدحام در بانک و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فرآیندهای اداری مربوطه انجام شود.

کدام شهرها، کلان شهر محسوب می‌شوند؟

وی در پاسخ به این سوال که کدام شهرها کلانشهر محسوب می‌شوند، گفت: مستأجران تهرانی ۵۰ میلیون تومان، مستأجران ۷ کلانشهر کرج، شیراز، اصفهان، تبریز، قم، مشهد و همدان مشمول تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی و مستأجران در سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان وام دریافت می‌کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران درباره روش‌های بازپرداخت این تسهیلات گفت: در دو روش متقاضیان این تسهیلات می‌توانند وام دریافتی را به بانک بازگردانند که در روش نخست، بازپرداخت تسهیلات یک ساله با نرخ سود ۱۳ درصد و صرفاً بازپرداخت سود آن است که در ۱۲ قسط ۵۴۲ هزار تومانی برای وام ۵۰ میلیونی، ۳۲۵ هزار تومانی برای وام ۳۰ میلیونی و ۱۶۲ هزار تومانی برای وام ۱۵ میلیون تومانی است؛ در پایان سال اصل تسهیلات به صورت کامل به بانک برگردانده می‌شود.

محبت خواه یادآور شد: در روش دوم بازپرداخت سه ساله با نرخ سود ۱۲ درصد و اقساط ۳۶ ماهه است که برای وام ۵۰ میلیونی، متقاضی باید ماهانه یک میلیون و ۶۶۰ هزار تومان، وام ۳۰ میلیونی، ۹۹۶ هزار تومان و برای وام ۱۵ میلیون تومانی ۴۹۸ هزار تومان به بانک اقساط بدهد.

برای گروه اول از واجدین شرایط پیامک ارسال شد

محبت خواه درباره نحوه اطلاع رسانی به واجدان شرایط برای مراجعه به بانک گفت: ۱۶۰۰ نفری که امروز می‌توانستند به بانک مراجعه کنند، کسانی بوده‌اند که نتیجه پالایش آنها مثبت بوده است و وزارت راه و شهرسازی برای آنها پیامکی مبنی بر مراجعه به شعبه بانکی که در هنگام بارگذاری مدارک در سامانه مربوطه، اعلام کرده‌اند، ارسال می‌کند.

وی یادآور شد: آن دسته از متقاضیانی که نتیجه پالایش آنها منفی است، می‌توانند اعتراض کنند اما هنوز سازوکار اعتراض تدوین نشده که در اسرع وقت به اطلاع متقاضیان و ثبت نام کنندگان خواهد رسید.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: بر اساس اعلام بانک مرکزی، ۱۵ بانک و ۲ مؤسسه اعتباری وظیفه اعطای تسهیلات ودیعه مسکن را بر عهده دارند.

چه مدارکی باید به بانک ارائه شود؟

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران مدارک لازم برای ارائه به بانک را اصل کارت ملی، اصل شناسنامه، قرارداد اجاره نامه رسمی ۴ مرداد به بعد همراه با کد رهگیری، گواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت یا مستمری بگیری به همراه شماره حساب یارانه متقاضی اعلام کرد و گفت: در غیر این صورت مستأجر مشمول دریافت این تسهیلات باید سفته ارائه دهد.

به گفته محبت خواه متراژ واحدهای اجاره‌ای مشمول دریافت این تسهیلات در شهر تهران باید کمتر از ۷۵ متر و در سایر شهرها و کلانشهرها کمتر از ۹۰ متر مربع باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید