وال استریت ژوزنال: سیگنال پنهان ریاض برای آتش‌بس با تهران

    کد خبر :659631

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژوزنال» روز جمعه در گزارشی نوشت که عربستان سعودی به دنبال کاهش تنش با ایران است.

 

عربستان سعودی تلاش می‌کند تا با ایران و دیگر مخالفان منطقه‌ای‌اش نظیر قطر ارتباط برقرار کند این در حالی است که ریاض برای حفظ پرستیژ ناچار به اتخاذ مواضع تهاجمی است.

 

به نوشته این روزنامه آمریکایی، مقام‌های سعودی نسبت به خطرهایی که درگیری و نزاع برای اقتصادشان به بار می‌آورد، بسیار نگران هستند.

 

این روزنامه به نقل از یکی از مقامات سعودی نوشته است: «حمله ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) بازی را تغییر داد». به نقل از همین مقام‌ سعودی آمده است که عربستان و ایران در ما‌ه‌های اخیر نه فقط از طریق واسطه‌هایی مانند عمان، کویت و پاکستان تلاش کرده‌اند با هم ارتباط بگیرند، بلکه مستقیما نیز پیام‌هایی با یکدیگر رد و بدل کرده‌اند. تمرکز اصلی این پیام‌ها نیز کاهش تنش میان دو کشور بوده است.

 

به دنبال حمله هوایی صورت گرفته به تاسیسات نفتی عربستان اگرچه گروه انصارالله یمن مسئولیت حملات ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) به آرامکو عربستان را بر عهده گرفته است، اما ریاض و واشنگتن بارها تهران را مسئول اصلی این حملات معرفی کرده‌اند. این درحالی است که بازرسان سازمان ملل متحد پس از بازگشت از عربستان در گزارشی اعلام کردند که هیچ دلیل و شواهد قانع کننده‌ای که ایران در حملات هوایی به تاسیسات نفتی عربستان نقش داشته است، بدست نیاورده‌اند. مقام سعودی افزوده است: امیدواریم دستکم با ایران به توافقی برسیم.

 

یک مقام غربی نیز به این روزنامه آمریکایی گفته است: خط تلفن مستقیم میان سعودی‌ها و حوثی‌ها (انصارالله) برای کاهش درگیری‌های احتمالی برقرار است.

 

در همین رابطه یک مقام آمریکایی نیز گفته است: سعودی‌ها فهمیدند که باید از چالش‌هایی که در چند محور با آنها مواجه هستند بکاهند.

 

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران پیش از این گفته‌اند تهران طرح صلحی که شامل معاهده دوجانبه عدم تجاوز و همکاری است را به ریاض ارائه کرده است.

 

مقام‌های کشورهای عربی و آمریکا گفته‌اند عربستان سعودی از سوی دیگر مذاکراتی محرمانه را هم با حوثی‌ها (انصارالله یمن) آغاز کرده است.

 

این تلاش‌ها در شرایطی انجام می‌شود که «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی قصد ایجاد تحولاتی در اقتصاد این کشور دارد.

 

عرضه اولیه سهام شرکت «آرامکو» روز چهارشنبه در حالی آغاز شد که نگرانی‌ها از ایمنی این شرکت بعد از حملات صورت گرفته علیه آن در ماه سپتامبر شدت گرفته است.

 

یک مقام عربستان سعودی گفته این کشور بعد از آماده شدن برای عرضه سهام آرامکو، مجاب به تعامل با ایران شده است.

 

یک مقام دیگر گفت: «عربستان سعودی به ایرانی‌ها اعتمادی ندارد، اما ریاض امیدوار است دست‌کم بتواند به توافقی برای جلوگیری از حملات احتمالی در آینده دست پیدا کند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید