بازتاب ایران

وال استریت ژورنال: ایران پیامی برای بایدن ارسال کرد/ الجزیره: ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور بعدی ایران کیست؟ اسپوتنیک: آمریکا منصفانه بودن انتخابات ایران را زیر سوال برد/ نشنال اینترست: ایالات متحده و متفقین مشتاق توافق با ایران هستند

    کد خبر :820214

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل روزنامه وال استریت ژورنال، شبکه خبری الجزیره، خبرگزاری اسپوتنیک و نشریه نشنال اینترست با تأکید بر موضوعاتی چون ایران پیامی برای بایدن ارسال کرد، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور بعدی ایران کیست؟ آمریکا منصفانه بودن انتخابات ایران را زیر سوال برد، ایالات متحده و متفقین مشتاق توافق با ایران هستند، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

وال استریت ژورنال: ایران پیامی برای بایدن ارسال کرد

سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری در ایران برای کشورهای زیادی مهم بود، به همین جهت رسانه های بین المللی به این موضوع پرداخته اند، در این میان برخی نظرات تندی نسبت به انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور داشته اند.

از جمله وال استریت ژورنال که در این باره نوشت: رئیس جمهور جدید نشان می دهد گه کسی واقعاً جمهوری اسلامی را اداره می کند.

در ادامه مطلب مدعی می شود جمهوری اسلامی یک دموکراسی واقعی نیست، از انتخابات ایران یاد کرده است و آن را به مسئله هسته ای مرتبط کرده است.

افزوده است: ابراهیم رئیسی براساس نتایج اولیه منتشر شده با کسب 62% آرا به عنوان رئیس جمهور برگزیده شده است و مدعی شده است وی به عنوان جانشین احتمالی رهبر ایران نیز مطرح است.

ابراهیم رئیسی

در پایان این روزنامه به ردصلاحیت های گسترده توسط شورای نگهبان اشاره کرده است و پائین بودن سطح مشارکت در انتخابات را ناشی از این مسئله دانسته است.

الجزیره: ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور بعدی ایران کیست؟

بحث درباره شخص رئیس جمهور منتخب و دیدگاه های آن در کانون توجه رسانه های زیادی قرار گرفته است.

از جمله این رسانه ها شبکه خبری الجزیره است که در این باره نوشت: ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور بعدی ایران کیست؟

ادامه می دهد: ابراهیم رئیسی از زمان حضور در حوزه علمیه قم تا رئیس جمهور منتخب، مسیر طولانی را طی کرده است.

افروده است: ابراهیم رئیسی 60 ساله که از حمایت اردوگاه انقلابیون محافظه کار برخوردار است، رئیسی تا زمانی که دولت را از حسن روحانی تحویل بگیرد به عنوان رئیس قوه قضائیه باقی می ماند زیرا وی از سمت خود استعفا نداده است.

رئیس جمهور منتخب

در پایان این شبکه خبری به سید بودن آقای رئیسی اشاره کرده است و او را به عنوان جانشین احتمالی رهبری معرفی کرده است.

اسپوتنیک: آمریکا منصفانه بودن انتخابات ایران را زیر سوال برد

انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور آتی ایران برخی از دولت ها را خشمگین کرده است و واکنش هایی نشان داده اند که در رسانه بازتاب داشته است.

خبرگزاری اسپوتنیک از جمله این رسانه ها است که به اظهارنظر وزارت خارجه ایالات متحده پرداخته است و نوشت: وزارت خارجه آمریکا پس از پیروزی رئیسی، منصفانه بودن انتخابات ایران را زیر سوال برد.

ادامه داده است: سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا به اسپوتنیک گفته است که انتخابات در ایران عادلانه نبوده است، اما ایالات متحده به پیشبرد منافع خود در ایران ادامه می دهد.

همچنین به تعداد رای آقای رئیسی و میزان مشارکت اشاره شده است و آورده است که میزان مشارکت در کمترین حد خود از ابتدای جمهوری اسلامی بوده است.

ایالات متحده

در پایان این خبرگزاری به افرادی اشاره کرده است که انتخاب آقای رئیسی را تبریک گفته اند، این افراد شامل: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، بشار اسد رئیس جمهور سوریه و نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا هستند.

نشنال اینترست: ایالات متحده و متفقین مشتاق توافق با ایران هستند

اگرچه اخبار انتخابات ریاست جمهوری ایران در صدر خبرهای مربوط به ایران قرار گرفته است اما این از اهمیت توافق هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام کم نکرده است.

نشریه نشنال اینترست درباره مسئله هسته ای ایران و توافق با ایالات متحده نوشت: ایالات متحده و متفقین بیش از حد مشتاق از سرگیری توافق هسته ای با ایران هستند.

ادامه می دهد: تلاش های اخیر ایالات متحده برای دلجویی از تهران بسیار فراتر از مسائل هسته ای و سایر موارد نظامی است.

این نشریه مدعی است که ایران پیشرفت های چشمگیری در جبهه هسته ای داشته است و ایالات متحده و متحدان اروپایی آن به تلاش روزافزون و ناامیدکننده ای برای احیای توافق هسته ای 2015 مشغول هستند، این همان اشتیاقی است که به تولید توافقنامه مشکل ساز منجر می شود.

همچنین افزوده است توافق نامه نباید تنها خروج ترامپ را معکوس کند بلکه باید پیش ساز مذاکره درباره یک توافق طولانی مدت تر با ایران باشد که برنامه هسته ای، موشکی و سیاست های منطقه ای ایران را در خود جای دهد.

توافق هسته ای

در پایان این نشریه مدعی شده است که ایران در سال 2020 فعالیت های توسعه فناوری هسته ای خود را سرعت داده است و ایالات متحده و متحدانش باید در این باره چاره اندیشی کنند.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید