بازتاب ایران

وال‌استریت‌ژورنال: قایق های ایرانی کشتی های آمریکایی را آزار دادند/ آروتزشوا: توافق هسته ای امنیت اسرائیل را تامین می کند/ دِ هیل: جان‌کَری ادعای ظریف را رد کرد/ اشرق الاوسط: عراقچی از لغو برخی تحریم ها خبر داد

    کد خبر :805437

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، کانال آروتزشوا، روزنامه دِ هیل و روزنامه اشرق الاوسط تأکید بر موضوعاتی چون قایق های ایرانی کشتی های آمریکایی را آزار دادند، توافق هسته ای امنیت اسرائیل را تامین می کند، جان‌کَری ادعای ظریف را رد کرد، عراقچی از لغو برخی تحریم ها خبر داد، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

وال‌استریت‌ژورنال: قایق های ایرانی کشتی های آمریکایی را آزار دادند

حضور نیروهای نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه، مخصوصاً حضور ناوگان پنجم دریایی این کشور در خلیج فارس با منافع جمهوری اسلامی ایران در تعارض بوده است، همواره تنش هایی بین نیروهای دریایی ایران و آمریکا در خلیج فارس وجود داشته است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در این باره نوشت: قایق های تندرو سپاه با مانورهای نامن و غیرحرفه ای در فاصله 70 متری کشتی های آمریکایی باعث مزاحمت و اجرای مانورهای دفاعی توسط این کشتی ها شده اند.

در ادامه آمده است: مقامات نیروی دریایی ارتش گفتند گروهی از قایق های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، اوایل ماه جاری دو کشتی گارد ساحلی ایالات متحده را در خلیج فارس مورد آزار و اذیت قرار دادند، این اولین مورد از این دست در سال جاری بوده است.

همچنین افزوده است: این حادثه همزمان با اعلام آغاز مذاکرات چندجانبه برای بازگشت به برجام صورت گرفته است.

قایق های ایران

در پایان این روزنامه اشاره می کند که این حادثه با مانورهای خطرناک نزدیک به ناو آمریکایی توسط قایق های سپاه صورت گرفته و به مدت سه ساعت کشتی آمریکایی مجبور به دادن اخطارهای مختلف شده است.

آروتزشوا: توافق هسته ای امنیت اسرائیل را تامین می کند

مسئله توافق هسته ای ایران برای بازیگران بین المللی زیادی دارای اهمیت است، در این میان اسرائیل دارای شرایط خاصی است، زیرا خود را اولین دشمن جمهوری اسلامی ایران می داند.

کانال آروتزشوا در همین باره نوشت: روسیه می گوید: توافق هسته ای ایران نیازهای امنتی اسرائیل را تامین می کند، رئیس هیئت روسی در مذاکرات معتقد است توافق هسته ای با منافع امنیتی همه کشورهای جهان و خاورمیانه مطابقت دارد.

همچنین نماینده روسیه مدعی است روسیه با اسرائیل روابط خوبی دارد و به دغدغه های آن اهمیت می دهد اما توافق هسته ای ایران را هوشمندانه و مفید می داند که باید برای حفظ آن تلاش کرد.

برجام

در پایان این کانال به بخش دیگری از گفته های این دیپلمات روس اشاره کرده است که گفته است: برجام راه مناسبی برای برنامه هسته ای ایران است، راه های دیگر کارایی ندارد برای نمونه نتایج سیاست فشار حداکثری ایالات متحده را ببینید.

دِ هیل: جان‌کَری ادعای ظریف را رد کرد

در روزهای اخیر یک فایل صوتی از وزیرامورخارجه منتشر شده است که در این فایل ایشان درباره شهید سلیمانی، اختیارات وزیرامورخارجه ایران و جنگ سوریه مطالبی را مطرح کرده اند.

روزنامه دِ هیل از جمله رسانه هایی است که به این موضوع پرداخت است و در مطلبی نوشت: کری ادعاهای فایل صوتی لورفته در ایران را رد کرد.

در ادامه از قول جان کری آمده است که ادعاهای مطرح شده در این نوار بی چون و چرا نادرست است و نه در دوران وزارت من و نه در سایر دوره ها هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است.

این رسانه مدعی است در فایل صوتی منتسب به آقای ظریف گفته می شود که جان کری به آقای ظریف اطلاع داده است که اسرائیل 200 بار به منافع ایران در سوریه حمله کرده است.

ظریف

در پایان این روزنامه اشاره می کند که در سال 2018 یک مقام اسرائیلی در گفتگو با خبرگزاری رویترز تایید کرده است که اسرائیل 200 حمله به منافع ایران در سوریه انجام داده است. همچنین تعدادی از جمهوری خواهان اکنون خواهان استعفای جان کری از سمت خود در دولت بایدن هستند.

اشرق الاوسط: عراقچی از لغو برخی تحریم ها خبر داد

گفتگوهای جاری در وین و دستاوردهای آن برای ایران و آمریکا یکی از خبرهای داغ این روزها در رسانه های بین المللی است.

روزنامه اشرق الاوسط در این باره نوشت: عراقچی از لغو بخشی از تحریم های آمریکا علیه ایران خبر داد.

این روزنامه ادامه می دهد: در آستانه دور سوم مذاکرات وین با هدف احیای توافق هسته ای ایران که دولت ترامپ در سال 1018 آن را ترک کرد، عراقچی روز یکشنبه از تفاهم در مورد حذف برخی تحریم های اعمال شده علیه تهران اطلاع داد.

این رسانه براساس صحبت های آقای عراقچی مدعی است: تحریم ها علیه ایران در دو گونه موضوعی یا جزئی صورت گرفته است که مذاکرات برای رفع هر دو گونه در جریان است، همچنین تحریم های افراد 1500 مورد ذکر شده است.

مذاکرات هسته ای

در پایان این روزنامه این طور نتیجه می گیرد که آقای عراقچی امیدوار است بخش از تحریم ها لغو شود، همچنین وی مدعی است در مذاکرات در مسیر درستی در حال پیش رفتن است. آقای عراقچی امیدوار است اختلاف نظرها با آژانس بین المللی انرژی هسته ای در یک فضای سازنده غیرسیاسی حل شود.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید