واریز مرحله دوم سهام عدالت، شاید وقتی دیگر/ چرا کسی پیگیر واریز سود سهامداران سهام عدالت نیست؟

    کد خبر :817929
سهام عدالت

به روزهای پایانی بهار 1400 نزدیک می شویم اما هنوز زمان واریز سود مرحله دوم سهام عدالت سال 98 به طور دقیق مشخص نشده و همین تأخیر در پرداخت سود، نارضایتی سهامدارن را به همراه داشته است.

«بازتاب»؛ زهره علامی- چند روز پیش وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که قبل از عید قربان شاهد واریز سود مرحله دوم سهام عدالت خواهیم بود اما با توجه به تعویق چندین باره پرداخت سود این مرحله نمی توان به وعده وزیر اقتصاد امیدوار بود.

اوایل فروردین ماه بود که رئیس سازمان بورس اعلام کرد که 50 درصد دوم سود سهام عدالت قبل از آغاز ماه رمضان واریز می‌شود، در اردیبهشت ماه هم مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان سمنان از پرداخت این سود تا پایان اردیبهشت خبر داد اما مبلغی به حساب مشمولان واریز نشد.

نگاهی به پرونده واریز سود سهام عدالت 

بررسی پرونده پرداخت سود سهام عدالت طی سال‌های 95 تا 97 نشان می دهد که واریز سود به صورت یک مرحله‌ای به حساب مشمولان سهام عدالت انجام شده و این در حالی است که انتظار می رود سود سهام سال 98 در سه مرحله به سهامداران پرداخت می شود.

در مرحله اول واریزی سود سهام عدالت که شامل 50 درصد آن است، به سهام عدالت یک میلیون تومانی، حدود 180 هزار تومان، سهام عدالت 532 هزار تومانی, 98 هزار تومان، سهام عدالت 492 هزار تومانی, 91 هزار تومان و سهام عدالت 452 هزار تومانی, 84 هزار تومان سود تعلق گرفت.

در این مرحله، حدود 4 هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت واریز شد و درست همین مبلغ هم در مراحل بعدی به حساب مشمولان واریز می شود.

 50 درصد باقی مانده سود سهام عدالت هم در دو قسط واریز می شود، در نخستین گام 30 درصد از کل سود سهام عدالت و 20 درصد مابقی هم به پرداخت سود از سوی همه شرکت‌های سهام عدالت موکول شده است.

البته ناگفته نماند که مرحله اول با جار و جنجال های بسیاری همراه بود، بسیاری از مشمولان چند روز پس از پرداخت سود سهام عدالت اعلام کردند که مبلغی به حساب آنها واریز نشده اما سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که سود همه سهامداران واریز شده است مگر افرادی که شماره شبای خود را اعلام نکرده‌اند و این در شرایطی است که بسیاری از سهامداران که سود سهام عدالت آنها پرداخت نشده بود، گفتند که شماره شبا و اطلاعات آنها کامل بوده و حتی سال‌های گذشته سود سهام عدالت آنها واریز شده است.

واریز سود سهام عدالت وابسته به بازار یا شرکت های بورسی؟

در حالی که اواخر اسفند سال گذشته مرحله اول سود سهام عدالت سال 98 به حساب مشمولان واریز شد اما پرداخت سود مرحله دوم همچنان در هاله ای از ابهام است، در این شرایط فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی آزادسازی مابقی سهام عدالت را منوط به شرایط بازار کرده و دیگر مسوولان ذیربط هم عدم همراهی شرکت های بورسی در واریز سود سهام را دلیل اصلی این تاخیر عنوان می کنند.

دژپسند گفت: نمی‌خواهیم بر شرکت‌های سرمایه‌پذیر فشار وارد آوریم اگرچه دنبال آن هستیم که سریع‌تر این سود را به دست سهامداران برسانیم اما چون نمی‌خواهیم فشاری به شرکت‌ها وارد بیاوریم، تند پیش نمی‌رویم.

از سوی دیگر حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی، اظهار کرد: این شرکت هنوز در انتظار دریافت سود از طرف شرکت‌های سهام عدالت است و در همین راستا قرار است نام پنج شرکتی که تاکنون سود سهام عدالت را به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند، اعلام کند که این اتفاق رخ نداد.

در این میان برخی عدم واریز سود مرحله دوم سهام عدالت را مربوط به کم کاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی دانستند که حسین امینی خواه، بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت در این باره عنوان کرد: علت دقیق را نمی‌دانم، اما قطعا نباید ربطی به مجامع داشته باشد و این درحالی است که اردیبهشت ماه عسگر توکلی، رییس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت درباره برگزاری مجامع غیرقانونی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و خارج کردن سهام عدالت از دست مردم، هشدار داده بود.

با وجود موضع گیری های متفاوت مسوولان، به نظر می رسد مهمترین علتی که برای عدم پرداخت سود مرحله دوم سهام عدالت عنوان شده، واریز نشدن سود تقسیمی برخی شرکت‌های حاضر در سبد بورسی سهام عدالت است.

از 36 شرکت حاضر در سبد بورسی سهام عدالت 29 شرکت تقسیم سود کرده‌اند که در این میان 5 شرکت به دلیل اینکه سال مالی آنها منتهی به مهرماه است، سود سهام عدالت خود را واریز نکرده‌اند، چون شرکت‌های بورسی تا یک سال پس از پایان 12 ماهه سال مالی برای پرداخت سود تقسیمی خود مهلت دارند، بنابراین می توانند از پرداخت سود خودداری کنند.

بنابراین پیش بینی می شود اگر 30 درصد سود مرحله دوم هم در روزهای آتی(عید قربان) پرداخت شود، واریز 20 درصد باقی مانده سود سهام عدالت تا پایان تابستان سالجاری زمان ببرد، یعنی سهامداران باید تا پایان تابستان سال 1400 در انتظار پرداخت سود سهام عدالت سال 98 بمانند.

2
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. اعظم گفت:

    ب خدا خیلی خندهداره

  2. فرهادی گفت:

    ما ک سودی دریافت نکردیم
    درصورتی سالهای گدشته ب موقع برامون واریز شد
    سگ خورد

دیدگاهتان را بنویسید