هیات‌های بدوی تامین اجتماعی، محاکم شبه قضایی هستند

    کد خبر :174517

مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تامین اجتماعی در این کارگاه آموزشی گفت:در سال گذشته تعداد دو میلیون و ٤٠٠ هزار بیلان در شعب تامین اجتماعی کشور صادر شد.

به گزارش ایسنا، مهرداد قریب در کارگاه آموزشی هیات های بدوی تشخیص مطالبات شعب سازمان تامین اجتماعی در قم افزود: ٩٣ درصد بیلان های صادر شده در شعب تامین اجتماعی کشور در سال گذشته بدون اعتراض بوده و این امر نشان دهنده دقت کارشناسان این سازمان در بررسی پرونده های مطالباتی است.
وی اعتراض به بدهی اعلام شده به کارفرمایان را حق طبیعی و قانونی آنان دانست و اظهار کرد: قانونگذار اعتراض کارفرمایان به بدهی اعلام شده و همچنین رای های صادره توسط هیات های بدوی را به رسمیت شناخته و فرصت ٢٠ روزه ای نیز در نظر گرفته است.
قریب ارائه پاسخ مستدل و قانونی به اعتراض کارفرمایان را وظیفه کارشناسان شعب تامین اجتماعی عنوان و خاطرنشان کرد: رعایت اصل بی طرفی در رسیدگی به پرونده های کارفرمایان از سوی کارشناسان تامین اجتماعی ضروری است .
مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تامین اجتماعی در ادامه حفاظت و حراست از اطلاعات کارفرمایان را حیاتی دانست و گفت:رعایت شان و اعتبار کارفرمایان در محیط کار و سطح جامعه برای سازمان تامین اجتماعی اولویت دارد و همه باید در جهت رعایت این مهم گام برداریم.
وی خواستار نظارت مستمر بر رسیدگی به پرونده های مطالباتی کارفرمایان در شعب تامین اجتماعی شد و گفت: نظارت مستمر به شفافیت بیشتر، قاطعیت در اجرای قانون و پاسخگویی مطلوب می انجامد و ثمره آن پویایی سازمان تامین اجتماعی است.
قریب افزود: عملکرد هیات های بدوی تامین اجتماعی مستقل است و این سازمان، دخالتی در صدور رای آنان ندارد.
وی ابلاغ الکترونیک احکام مطالباتی کارفرمایان را از برنامه های سازمان تامین اجتماعی ذکر کرد و گفت:هم اکنون بیش از ٦٠ درصد احکام مطالباتی کارفرمایان در کشور بصورت غیر حضوری به آنان ابلاغ می شود.

هیات های بدوی تامین اجتماعی محاکم شبه قضایی هستند

محمد کریمی پاشاکی سرپرست دبیرخانه هیات های تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی نیز در این کارگاه آموزشی گفت:هیات های بدوی سازمان تامین اجتماعی محاکم شبه قضایی هستند.
وی افزود: بررسی اعتراض کارفرمایان در هیات های بدوی، توانسته بار بزرگی از روی دستگاه قضایی بردارد و اگر قرار بود به این پرونده ها در دادگاهها رسیدگی می شد کارفرما چندین ماه باید انتظار می کشید.
وی اظهار کرد: در هیات های بدوی شعب تامین اجتماعی مستندات کارفرما به همراه دفاعیات وی استماع می شود و اعضای هیات پس از بررسی مستندات ، بر اساس حق و انصاف داوری و رای صادر می کنند.
وی تصریح کرد: نخبگان کارگری و کارفرمایی، اعضای هیات های بدوی تامین اجتماعی را در هر استان تشکیل می دهند و با نگاه تخصصی و به دور از یک جانبه گرایی و در فضایی کاملا تخصصی و فنی اظهار نظر می کنند.
براساس گزارش روابط عمومی تامین اجتماعی، کریمی پاشاکی عدالت محوری در خاتمه افزایش اعتماد عمومی، تسریع در زمان رسیدگی، الکترونیکی کردن فرایند کار و ارزیابی عملکرد هیات های بدوی را از مهم ترین اهداف دبیرخانه مرکزی هیات های بدوی تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد.

فعالیت حدود 900 واحد بیمه ای و مرکز درمانی ملکی تامین اجتماعی در کشور

عادل علایی مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی بیمه شدگان و کارکنان سازمان تامین اجتماعی نیز در این کارگاه گفت: جلب اعتماد شرکای اجتماعی از سیاست های مهم معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان تامین اجتماعی است.

وی افزود: اعتماد سازی با شرکای اجتماعی باعث تقویت موقعیت سازمان تامین اجتماعی شده و تاثیر مثبتی در ارائه خدمات و تعهدات سازمان دارد.
وی با بیان این که برگزاری کارگاه های آموزشی هیات های بدوی یکی از برنامه های معاونت فرهنگی سازمان تامین اجتماعی است، در خصوص هدف از برگزاری این کارگاهها تصریح کرد: اطلاع از نظر شرکای اجتماعی، همراهی برای ایجاد وحدت رویه در اجرای قانون، مرور مسئولیت های قانونی و شرعی اعضای هیات ها و همچنین بازخوانی آخرین بخشنامه ها و آیین نامه های اجرایی از جمله اهداف برگزاری کارگاههای آموزشی هیات های بدوی شعب تامین اجتماعی در کشور است.
علایی گفت: ٥٤٧ واحد بیمه ای به همراه ٣٥٠ مرکز درمانی ملکی تامین اجتماعی در کشور به حدود ٤٢ میلیون نفر بیمه شده سازمان خدمات مختلف ارائه می کنند.
وی از هیات های بدوی به عنوان نماد واقعی سه جانبه گرایی در سازمان تامین اجتماعی نام برد و گفت: امانت داری ، بی طرفی ، اعتمادسازی و داوری عادلانه رسالت مهم اعضای هیات های بدوی سازمان تامین اجتماعی است.
علایی فرهنگ سازی بیمه ای، تعامل موثر با شرکای اجتماعی و تقویت اعتماد و افزایش رضایتمندی ذینفعان را از خط مشی های معاونت فرهنگی سازمان تامین اجتماعی ذکر کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید