هوش مصنوعی به کمک پزشکان در تشخیص سریع سرطان می آید

    کد خبر :1012611

سرطان یک بیماری شایع است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان درگیر کرده است. با تشخیص زودهنگام این بیماری می‌توان کمک شایانی به بهبود بیماری کرد و حال دانشمندان با کمک هوش مصنوعی به موفقیتی مهم دست یافتند.

بازتاب- یک مطالعه جدید نشان داده که غربالگری ماموگرافی یک رادیولوژیست، موارد بیشتری از سرطان سینه را تشخیص داده  و با پشتیبانی از هوش مصنوعی کارآمدتر هم می‌شود. محققان می‌گویند رویکرد آنها جایگزین مطمئنی برای دو رادیولوژیست است که اسکن‌ها را “دوباره” بخوانند.

برای بسیاری از زنان، انجام ماموگرافی منظم بهترین راه برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه است، زمانی که درمان آن آسان‌تر است و قبل از اینکه به اندازه‌ای بزرگ باشد که علائم را احساس کند یا ایجاد نماید. استرالیا و بسیاری از کشورهای اروپایی از ماموگرافی “دوباره خواندن” استفاده می‌کنند، به این معنی که اسکن‌ها توسط دو رادیولوژیست بررسی می‌شود که هر کدام نظر مستقلی ارائه می‌دهند.

منطق این است که استفاده از دو مجموعه چشم، احتمال تشخیص سرطان را افزایش می‌دهد. در ایالات متحده، یک رادیولوژیست منفرد به همراه تشخیص با کمک کامپیوتر (CAD)، یک برنامه کامپیوتری که ماموگرافی را اسکن می‌کند و نواحی بالقوه غیرطبیعی را مشخص می‌کند، رایج‌تر است.

مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه لوند سوئد انجام شده، بررسی کرده است که آیا جایگزینی یکی از رادیولوژیست‌های غربالگری سینه با هوش مصنوعی در مقایسه با روش استاندارد خواندن مضاعف، ایمن و امکان‌پذیر است یا خیر.

کریستینا لانگ، محقق اصلی این مطالعه، گفت:

در کارآزمایی خود، ما از هوش مصنوعی برای شناسایی معاینات غربالگری با خطر بالای سرطان سینه استفاده کردیم که توسط رادیولوژیست‌ها دوبار مطالعه شد. معاینه باقی مانده به عنوان کم خطر طبقه‌بندی شد و تنها توسط یک رادیولوژیست خوانده شد. در خواندن صفحه، رادیولوژیست‌ها از هوش مصنوعی به عنوان پشتیبان تشخیص استفاده کردند که در آن یافته‌های مشکوک روی تصاویر را برجسته کرد.

محققان 80033 زن در این مطالعه به کار گرفتند که به دو گروه تقسیم شدند: گروهی که تحت غربالگری با هوش مصنوعی قرار گرفتند و گروه کنترلی که تحت مطالعه استاندارد دوگانه بدون پشتیبانی هوش مصنوعی قرار گرفتند.

هوش مصنوعی

لانگ گفت:

ما دریافتیم که استفاده از هوش مصنوعی منجر به تشخیص 20 درصد سرطان بیشتر در مقایسه با غربالگری استاندارد شد، بدون اینکه بر روی «مثبت کاذب» تأثیر بگذارد. مثبت کاذب در غربالگری زمانی رخ می‌دهد که یک زن به خاطر می‌آورد اما پس از انجام کار از مشکوک بودن منصرف می‌شود.

با توجه به اینکه مطالعه تنها در یک سایت انجام شده، محققان قصد دارند مطالعات بیشتری را انجام دهند تا ببینند آیا می‌توان نتایج را تکرار کرد یا خیر.

لانگ افزود:

 این مطالعه در یک سایت سوئدی انجام شد. ما باید ببینیم که آیا این نتایج امیدوارکننده در شرایط دیگر، به عنوان مثال، با سایر رادیولوژیست‌ها یا سایر الگوریتم‌های هوش مصنوعی، قابل اجرا هستند یا خیر. ممکن است راه‌های دیگری برای استفاده از هوش مصنوعی در غربالگری ماموگرافی وجود داشته باشد، اما ترجیحاً این موارد نیز باید در یک محیط آینده‌نگر بررسی شوند.

این مطالعه بخشی از کارآزمایی غربالگری ماموگرافی با هوش مصنوعی (MASAI)، اولین کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده است که تأثیر غربالگری مبتنی بر هوش مصنوعی را ارزیابی می‌کند.

در مجموع 100000 زن در این آزمایش ثبت نام کرده‌اند. گام بعدی بررسی این است که کدام نوع سرطان با و بدون پشتیبانی هوش مصنوعی شناسایی شده تا میزان سرطان فاصله‌ای تعیین شود. سرطان فاصله بین غربالگری‌ها تشخیص داده می‌شود و معمولاً پیش آگهی ضعیف‌تری نسبت به سرطان تشخیص داده شده با غربالگری دارد. پس از اینکه تمام زنان در کارآزمایی حداقل یک پیگیری دو ساله داشته باشند، میزان سرطان با فاصله ارزیابی خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید