هنگام نظافت چگونه از «شوینده» استفاده کنیم؟

  • آرشیو
  • چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ ۱۶:۰۲
    کد خبر :770018

یک فوق تخصص ریه گفت: اگر مجبور به استفاده از مواد شوینده هستید، حداقل از نوع مواد شوینده پودری استفاده کنید؛ ضمن اینکه در فضای بسته از مواد شوینده استفاده نشود و در صورت استفاده، سیستم تهویه را روشن کرده و حتماً از ماسک استفاده کنید.

علی امیری در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با اقدامات پیشگیرانه از بروز مسمومیت با مواد شوینده، اظهار کرد: مواد شوینده سه نوع هستند که شامل شوینده‌های مایع، پودر و اسپری می شود، خطرناک‌ترین مواد شوینده نوع اسپری آن است و به شدت ریه را آزار می‌دهد؛ به‌خصوص وقتی که در یک فضای بسته مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه افراد دچار بیماری قلبی و ریوی، آزار بیشتری از مواد شوینده می‌بینند، گفت: این آزار دو نوع است.

امیری عنوان کرد: اگر میزان مصرف مواد شوینده بالا باشد، به صورت حاد باعث بیماری می‌شود، اما اگر مقدار آن کمتر باشد و در برخورد مکرر قرار گیریم، باعث آسیب ریه و بروز آسم می‌شود.

این فوق تخصص ریه افزود: توصیه می‌کنیم مردم از مصرف مواد شوینده هنگام نظافت خانه پرهیز کنند، اما اگر مجبور به استفاده از آن هستند، حداقل از نوع مواد شوینده پودری استفاده کنند؛ ضمن اینکه در فضای بسته از مواد شوینده استفاده نشود و هنگام استفاده، سیستم تهویه را روشن کرده و حتماً از ماسک استفاده کنند.

وی با اشاره به این‌که این روزها شاهد استفاده حجم زیادی از مواد ضدعفونی‌کننده مانند الکل و وایتکس توسط مردم هستیم، عنوان کرد: الکل خیلی زود تبخیر می‌شود و آسیب ریوی زیادی نمی‌رساند اما ممکن است مردم به صورت استاندارد از وایتکس استفاده نکنند و بیشتر از غلظت‌های توصیه شده و همچنین زیادتر از حد معمول از مقادیر توصیه شده، استفاده کنند که حتی همان مقادیر وقتی استشناق شود باعث عوارض ماندگار در ریه می‌شود.

امیری عنوان کرد: بسیاری از بیمارانی را داشتیم که با وایتکس مسموم شدند و سال‌ها علائم شبیه آسم داشتند؛ به همین علت باید موقع استفاده از محلول‌هایی که وایتکس دارند با احتیاط عمل و غلظت بالا نداشته باشد، ماسک استفاده شود و حتماً در و پنجره باز باشد تا وایتکس در فضا نماند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید