هندزفری ابتلا به میگرن را تشدید می کند

    کد خبر :504225

یک متخصص مغز و اعصاب اعلام کرد: استفاده زیاد و طولانی مدت از هندزفری برای شنیدن موسیقی که این روزها در جامعه و بخصوص میان زنان ایرانی رواج زیادی پیدا کرده است، ابتلا به میگرن را تشدید می کند.

توران محمدی افزود: برخی عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض آفتاب بسیار شدید، استفاده از هندزفری و گوش دادن به موسیقی با صدای بسیار بلند؛ شروع کننده مهمی برای ابتلا به میگرن هستند.

وی اظهار داشت: ابتلا به میگرن میان زنان چهار برابر مردان است و عوامل مختلفی در بروز این بیماری تاثیر دارند.

این پزشک ادامه داد: تغییر شرایط زندگی و ایجاد آرامش برای کاهش حملات میگرن بسیار مهم است و باید از عواملی که باعث بروز این بیماری می شود، دوری کرد.

محمدی با بیان اینکه تغییر یا نوسان در میزان هورمون استروژن مهمترین عامل بروز میگرن در زنان است، اضافه کرد: میگرن معمولا بین سنین ۲۰ تا ۳۰ سال اتفاق می افتد که بعد از ۵۰ سالگی با بالا رفتن سن بهبود می یابد.

به گفته وی، در بیماران مبتلا به میگرن، افسردگی زیاد مشاهده می شود که در نتیجه تجربه مکرر سردردهای شدید است. ماهیت سردردهای میگرنی، مزمن بودن آنهاست و اینکه هر زمانی امکان وقوع مجدد حملات میگرن وجود دارد که این موارد می توانند به خودی خود منجر به ایجاد حالات غم و اندوه، ناامیدی و افسردگی شوند.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: افسردگی به عنوان یکی از اختلالات همراه با میگرن بروز می یابد، تغییرات شیمیایی در مغز که موجب بروز حملات میگرن می شوند، می توانند علائم و نشانه های افسردگی را نیز در افراد ایجاد کنند.

وی، استرس را از دیگر عوامل بروز میگرن دانست و گفت: استرس در محل کار یا در خانه یکی از علت های اصلی حملات میگرنی به شمار می رود. هنگامی که افراد در یک وضعیت استرس زا قرار گرفته یا در مدیریت استرس ناتوان باشند، دچار سردردهای شدید می شوند.

محمدی برخی محرک ها مانند نور چراغ، خیره شدن به خورشید، صداهای بلند و یا بوهای غیر معمول مانند عطر قوی و بوی سیگار را از مواردی دانست که باعث بروز سردرد میگرنی می شوند.

این پزشک به خواب نامنظم و خوابیدن بیش از حد و یا بیخوابی نیز اشاره کرد که می تواند از علل بروز میگرن باشد. همچنین فعالیت شدید فیزیکی از جمله ورزش، ساخت وسایل دست ساز یا فعالیت بدنی ممکن است باعث حمله میگرنی شود که معمولا ناشی از تنش عضلانی همراه با کمبود کلسیم و منیزیم در رژیم غذایی است.

کمبود اسید فولیک و ویتامین B۱۲ می تواند باعث کم خونی شود و اگر این وضعیت شدید باشد می تواند باعث میگرن، خستگی، از دست دادن حافظه و کج خلقی نیز شود.

وی در مورد نقش برخی موادغذایی در بروز میگرن نیز اظهار داشت: انواع نوشیدنی های مضر بخصوص نوشیدنی هایی که دارای کافئین بالا هستند نیز می توانند باعث حمله میگرنی شوند.

محمدی تصریح کرد: میوه‌ها و سبزیجات حاوی استروژن‌های گیاهی هستند که اثرات منفی استروژن‌های طبیعی تولید شده توسط بدن را کاهش می دهند.

به گفته وی، میزان چربی‌ میوه و سبزیجات کم است و زمانی که ما چربی کمتری می‌خوریم، بدنمان استروژن کمتری تولید می‌کند. به همین دلیل توصیه می شود روزانه ۷ الی ۹ واحد میوه و سبزیجات مصرف شود.

* ۷۰ درصد ناشنوایی ها نتیجه ازدواج فامیلی است

عباس قره داغی متخصص گوش، حلق و بینی اعلام کرد: هفتاد درصد متولدین ناشنوا منشاء ازدواج فامیلی و ژنتیکی دارند و در همین راستا به زوجین توصیه می شود آزمایش های ژنتیک ناشنوایی را انجام دهند.

وی در ادامه گفت: همچنین لازم است از ازدواج های فامیلی در خانواده های مبتلا به ناشنوایی جلوگیری شود و بعد از تولد نوزاد، تست غربالگری شنوایی انجام گیرد و در صورت بروز عفونت گوش با پزشک مشورت شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی اظهار داشت: ناشنوایی محدوده وسیع تری دارد و از کم شنوایی خفیف تا شدید گسترده است که با افزایش شدت کم شنوایی، نیاز به مداخله برای بهبود شنوایی ضروری خواهد بود.

قره داغی با بیان اینکه مصرف بعضی داروها، وزن کم نوزاد در بدو تولد و وجود برخی عفونت ها نیز منجر به ناشنوایی می شود، ادامه داد: وزوز گوش، افت تحصیلی، افسردگی و استرس، کم شدن توجه، تمرکز و مفهوم کلمات و کاهش ارتباط اجتماعی از عوارض کم شنوایی و ناشنوایی است.

این پزشک تصریح کرد: عوامل محیطی مانند استفاده از گوش پاک کن، مصرف خودسرانه قطره های گوشی، قرار گرفتن در سر و صداهای زیاد و استفاده مداوم از هندزفری نیز منجر به ناشنوایی می شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: ناشنوایی ممکن است جزیی باشد و به دلیل سردرد، سرماخوردگی مکرر، گلودرد و انسداد در قسمت هایی از راه بینی ایجاد شود که افراد وقتی متوجه مشکلات شنوایی شدند باید با یک پزشک مشورت کنند.

قره داغی اضافه کرد: توصیه می شود افراد از صداهای بسیار بلند دوری کنند زیرا ممکن است ناشنوایی زودرس در آنها رخ دهد.

وی اظهار داشت: برای جلوگیری از ایجاد اختلالات شنوایی نباید مواد خارجی را به داخل گوش فرو برد زیرا می تواند موم را به داخل گوش ببرد و به پرده گوش آسیب برساند، فقط بخش بیرونی گوش را با یک تکه دستمال تمیز کنند و مراقبت های ویژه در هنگام ورزش صورت گیرد، زیرا آنها می توانند به ناحیه گوش آسیب برسانند و باعث ایجاد مشکلاتی شوند.

قره داغی اضافه کرد: در صورت اثبات کم شنوایی عمیق یا ناشنوایی باید از سمعک استفاده شود و در صورتی که والدین متوجه عدم پیشرفت شنیداری و گفتاری فرزندشان شدند، با مراکز کاشت حلزون تماس بگیرند.

این متخصص گوش، تصریح کرد: کاشت حلزون می تواند شنوایی را تا ۹۸ درصد به بیماران برگرداند ولی باید فردی که کاشت حلزون در مورد او صورت گرفته است، تحت آموزش توانبخشی شنوایی و گفتاری قرار گیرد.

به گفته قره داغی، کودکانی که در سنین بالاتر این خدمات را دریافت کنند، دوره توانبخشی طولانی تر خواهند داشت.

بر اساس آمارهای کشوری، ۹۹ هزار ناشنوا و ۴۵۰ هزار کم شنوا در ایران زندگی می کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید