همکاری‌های ایران و چین می‌تواند در بازسازی سوریه ادامه یابد

    کد خبر :368075

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به توسعه بندر چابهار و اتصال آن به گوادر و از چابهار به غرب ایران گفت: این همکاری‌ها می‌تواند در روند بازسازی عراق و سوریه هم موثر باشد.

به گزارش مهر، سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در ادامه سفر خود به چین، با سانگ تائو، وزیر امور بین‌الملل حزب کمونیست چین دیدار و درباره زمینه‌های مختلف همکاری‌های دو کشور رایزنی کرد.

تائو با اشاره به سابقه تاریخی و تمدنی دو کشور ایران و چین اظهار داشت: جهان دستخوش تحولات بی‌سابقه‌ای است؛ با توجه به اینکه ایران و چین هر کدام در منطقه خود تاثیرگذارند، باید بررسی شود که چگونه این دو کشور می‌توانند با همکاری یکدیگر با چالش‌ها و مخاطرات موجود مقابله کنند.

وی گفت: لازم است در این باره طرحی شرقی داشته باشیم تا کشورهای فاقد سابقه تاریخی نتوانند نظام سیاسی خود را بر دیگران تحمیل کنند و مدعی مدیریت جهانی باشند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی نیز در گفتگوهای خود به همکاری‌های خوب دو کشور تاکنون اشاره کرد و با توجه به صحبت‌های تائو تصریح کرد: بستر توسعه همکاری‌های بیشتر دو کشور در منطقه وجود دارد.

وی با اشاره به توسعه بندر چابهار و اتصال آن به گوادر و از چابهار به غرب ایران بیان کرد: این همکاری‌ها می‌تواند در روند بازسازی عراق و سوریه موثر باشد و تا مدیترانه کشیده شود.

به گزارش مهر، دو طرف همچنین درباره مسئله انتقال انرژی چه به سمت شرق از طریق خط لوله صلح و چه به سمت غرب ایران از طریق عراق و سوریه تا مدیترانه نیز رایزنی کردند. همکاری‌های دو کشور درباره تداوم خرید نفت از ایران و همچنین حفظ برجام و ضرورت ایفای تعهدات ۱+۴ برای حفظ این توافق نیز دستور کار بعدی این گفتگوها بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید