همه چیز در بورس به ضرر سهامداران خرد در جریان است/ کاری از دست کسی بر نمی آید مردم خوشبین نباشند

    کد خبر :880931

بازار سرمایه که قرار بود به محلی برای حمایت از تولید و رونق اقتصادی و تمرکز سرمایه های خرد و کلان تبدیل شود، بیش از یک سال است که به کوره پول سوزی تبدیل شده و سرمایه های بسیار زیادی از سهامداران خرد در این بازار نابود شده است؛ اتفاق بسیار تلخی که علی رغم همه وعده ها در دولت جدید نیز استمرار داشته است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- فراز و نشیب ارزش مالی کالا در بازار یک اصل و قاعده کلی است و بر اساس این اصل آنچه این روزها و نیز ماه های گذشته در بورس ایران به جریان افتاده است، موضوع عجیب و قابل انتقادی نیست.

در واقع ما با نگاه کلی و قاعده مند ما با یک بازار مالی رو به رو هستیم که همواره و همانند بسیاری از بازارهای جهانی بالا و پایین هایی را تجربه کرده و بدون شک در آینده نیز این مهم ادامه خواهد داشت.

اما حالا به بر اساس آمار و اطلاعات رسمی شاخص کل بورس بار دیگر وارد کانال یک میلیون و 200 هزار شده و به نسبت شش ماهه گذشته در پایین ترین سطح خود قرار گرفته است.

این اتفاق در حالی رقم خورده است هم در دوران صعود بورس و هم در دوران سقوط آن، مردم و به ویژه سهامداران خرد به صورت خیلی خیلی رسمی بازیچه دو دولت قبلی و فعلی قرار گرفتند و درست همینجا محلی است که به واسطه آن باید به عملکرد مسولان در این بازار و در قبال مردم کشورمان انتقاد جدی وارد کنیم.

مسولان دولت قبل آشکارا و شفاف ترین حالت ممکن از طریق بازار سرمایه دست در جیب میلیون ها سهامدار ایرانی کردند و از این طریق ضمن جبران بسیاری از کسری های خود همچنین فضا را برای افزایش بسیار غیرمنطقی سهام مختلف در بورس و کسب سود بسیاری از نهادهای مالی بزرگ نظیر بانک ها و نیز سهامداران کلان فراهم کردند.

با اینکه تصور می شد این تخلف آشکار در دولت جدید و با کمک قوه قضائیه به برخوردهای شدید با متخلفان نیز رو به رو شود، اما چنین نشد و نه تنها سرمایه سهامداران خرد به ایشان بازگردانده نشد، بلکه بسیاری از مجموعه ها مثل بانک ها به واسطه همین کسب سودهای کلان ضمن جبران بسیاری از زیان های مالی خود به تنظیم و انتشار گزارش های سودآوری خود پرداختند!

تخلف ها در دولت قبل در این زمینه به ویژه آنجا که شخص رئیس جمهور وقت و رئیس بانک مرکزی مردم را به سرمایه گذاری در بورس تشویق کردند، آنقدر آشکار بود که تقریباً همه جز خواجه حافظ شیرازی به آن اذعان دارند ولی حالا چرا و چگونه است که با آن متخلفان برخورد نمی شود، نمی دانیم.

اما در دولت جدید نیز حال و احوال بورس نه تنها چنگی به دل نمی زند، بلکه خسارت های به مراتب بیشتری را متوجه سهامداران خرد کرده است.

در واقع سهامداران خردی که امید داشتند با روی کار آمدن دولت جدید و استقرار چند مدیر دلسوز مردم و انقلاب کمی از خسارت هایشان کاسته شود، باز اسیر شعار و وعده هایی شدند که عملیاتی نشد.

شعارهایی که برای احیای بورس داده شد ولی حالا و پس از گذشت شش ماه زمینه ساز اتفاق ارزشمند و قابل ذکری در این بازار پول سوزی نشده است.

بر اساس تجربه گذشته و حال به نظر می رسد باید امیدها را برای احیای سرمایه مالباختگان در این بازار تمام شده بدانیم و به عموم مردم به ویژه سهامداران بگوییم در رابطه با بحران بورس ایران و حل آن از هیچ کس کاری ساخته نیست.

آنهایی که در روند صعودی بورس سرمایه های هنگفتی به جیب زدید پول هایی بادآورده مفت چنگتان و آنهایی که در روند نزولی سرمایه خودتان را از دست دادید، خدا پشت و پناهتان.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. رییسی گفت:

    سه روزه بورس را درتس میکنم!

دیدگاهتان را بنویسید