همه روایت‌ها از تقاضاهای آمریکایی‌ها و ترامپ برای دیدار با روحانی / ۲۳ تمنای نافرجام

  • سیاسی
  • سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ ۸:۵۴
    کد خبر :734340

 حسن روحانی رئیس جمهوری در حالی دیروز به درخواست‌های متعدد از سوی ایالات متحده آمریکا و متحدانش برای ملاقات با مقامات ایرانی اشاره کرد که پیش ازاین هم خود روحانی و برخی دیگر از مقامات کشورمان به این درخواست ها اشاره کرده بودند.

درخواست هایی که در پی خروج ترامپ از برجام و بستن راه مذاکره در قالب برجام بارها تکرار شد و البته هیچگاه هم به نتیجه نرسید. در این میان حتی واسطه گری مکرون، رئیس جمهور فرانسه هم جواب نداد. چرا که ایران معتقد است میز مذاکره در برجام سرجایش است و آمریکا با لغو تحریم‌هایش علیه ایران و بازگشت به تعهدات خود در برجام می‌تواند به میز مذاکره هم بر گردد.

به گزارش همشهری آنلاین،به هر روی، ماجرای درخواست های آمریکا برای دیدار با حسن روحانی و مقامات ایرانی جالب توجه است.

آخرین روایت از حسن روحانی ؛ دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹

آخرین روایت این درخواست ها را دیروز رئیس جمهوری در در جمع مدیران صنایع پتروشیمی و فولاد کشور مطرح کرد و گفت: الان تقریبا ۲ سال و ۳ ماه است که آمریکا از برجام خارج شده و در شدیدترین فشارها هستیم؛ آنها فکر می کردند ما چندماه بیشتر نمی‌توانیم دوام بیاوریم و مجبور می شویم با آنها تماس بگیریم؛ در این مدت اگر بگویم ۲۳ مرتبه درخواست ملاقات با مقامات آمریکایی دریافت کردم، کم گفته ام؛ در یک سفر نیویورک در سال ۹۶، هشت مرتبه از من تقاضای ملاقات شد. سال ۹۷بیشتر از سال ۹۶ و سال گذشته تقریبا همه سران کشورهای غربی و اروپایی یکی یکی از ما خواستند تا با مقامات آمریکایی ملاقات کنیم.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه ما ابایی از مذاکره نداریم اما به دنبال نمایش نیستیم، بلکه بدنبال حل مسأله هستیم، گفت: امروز بر خلاف همه مقررات بین‌المللی تحریم بر ما تحمیل شده و باید این تحریم ها را بردارند. هرآنچه آنها می گویند بر مبنای این است که در ابتدا به کار خلاف را که آغاز کرده اند، خاتمه دهند؛ این یک واقیت است و پیش شرط نیست؛ چراکه آنها نه به دولت ایران بلکه به ملت ایران فشار آوردند و تحریم های آنها تروریسم اقتصادی بوده و امروز در شرایط کرونا یک تروریسم درمانی است.

روایت قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه؛ دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶

سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این در هشتم آبان ماه ۱۳۹۶ به اینگونه درخواست‌های آمریکایی‌ها اشاره کرده بود. او در آن زمان گفت: آقای روحانی، با درخواست آمریکا برای ملاقات با ترامپ در حاشیه نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد، موافقت نکرد.

بهرام‌ قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص یادداشت مندرج در یکی از خبرگزاری ها پیرامون ابراز تمایل رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا برای ملاقات با ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اظهار داشت: چنین تمایلی توسط طرف آمریکایی مطرح شد که مورد موافقت جناب آقای دکتر روحانی، رییس جمهور جمهوری اسلامی ایران قرار نگرفت.

قاسمی افزود: در خصوص سایر جزییات و حواشی پرداخته شده در یادداشت مذکور باید تاکید نمایم که مطالب مطرح شده و هر آنچه راجع به دیگران و به خصوص اقدامات آقای مکرون، رئیس جمهوری فرانسه بیان شده است نادرست بوده و قابل تائید نیست.

روایت واعظی؛ چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷

محمود واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت ۲۷ تیر ماه ۱۳۹۷ در جمع خبرنگاران از درخواست ترامپ برای ملاقات با روحانی خبر داد و گفت: در سفر قبلی روحانی به نیویورک برای مجمع عمومی سازمان ملل، ترامپ ۸ بار تماس گرفت و درخواست گفتگو و ملاقات با رئیس‌جمهور را از تیم ایرانی مطرح کرده بود.

وی ادامه داد: ما یک سیاست شفافی در رابطه با آمریکا داریم و موضع‌‍مان مشخص است. ویژگی این نظام و مردم در این است که زیربار فشار نمی روند و ترامپ باید بداند که ایران و مردمش با کره شمالی و مردم آن کشور متفاوت هستند.

 

روایت روحانی ؛ چهارشنبه ۴ مهر ۹۷

حسن روحانی پیش از این و در مهر ماه ۱۳۹۷ در نشست خبری خود در نیویورک درباره برقراری ارتباط ایران و آمریکا و ملاقات سران دو کشور تصریح کرد: این امر بستگی به آمریکا دارد. پیش از این وزیر خارجه ما با وزیر خارجه آمریکا در نیویورک صحبت داشته است. ما مشکلی در این زمینه نداریم.

 

در صورتی که آمریکا به تعهدات خود بازگردد شرایط دیگری خواهد بود. ما در برجام با هم بودیم، جلسات مشترک داشتیم و وزرای خارجه و کارشناسان دو کشور با هم صحبت می‌کردند. خود آمریکا از برجام خارج شد ما مقصر نیستیم آمریکا مقصر است.

روایت روحانی از واسطه شدن مکرون بریا دیداربا ترامپ ؛ جمعه ۵ مهر ۹۸

حسن روحانی ۵ مهر ماه ۱۳۹۸ طی سخنانی در ابتدای نشست خبری خود با رسانه‌های بین‌المللی در حاشیه هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل در پاسخ به پرسش خبرنگار آسوشیتدپرس درباره تلاش امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه برای ایجاد تماس میان رییس جمهوری آمریکا و ایران و اینکه تاکنون اقدامات وی در این زمینه چه نتیجه‌ای در بر داشته است اظهار کرد: آقای مکرون ماه‌هاست تلاش می‌کند تا برای این مشکل راه حلی پیدا کند. ما هم راه حل‌هایی را برای آن در نظر گرفته بودیم که یکی راه حل اروپایی بود که در این زمینه نیز به شرایطی دست یافتیم اما خود اروپایی‌ها گفتند که باید درخواست‌های آمریکا را هم برای به نتیجه رسیدن این راه حل در نظر بگیرند که البته این مشکل خود آنان است و به خودشان مربوط می‌شود.

رییس جمهوری ایران ادامه داد: آقای مکرون این کار را همچنان نیز دنبال می‌کند و مستقل از ما در پی این است که مشکل ایران و آمریکا را حل کند اما ما نیز گفته‌ایم که آمریکا باید پیش‌شرط‌هایش را بردارد تا شرایط جدیدی شکل گیرد و آن وقت بتوان به آن شرایط جدید فکر کرد.

روحانی ادامه داد: من نمی‌توانم از الان بگویم که این طرح‌ها و تلاش‌هایی که از سوی کشورهای مختلف انجام می‌شود هیچ وقت به نتیجه نمی‌رسد اما در این سفر نتیجه‌ تازه‌ای به دست نیامده است و البته باید یادآور شوم که مسیرهای دیگری غیر از فرانسه هم در این زمینه وجود دارد که دارند کار خود را دنبال می‌کنند.

۲۳ تمنای نافرجام | دیگر روایت‌ها

در همین زمنیه روزنامه شرق هم با اشاره به سخنان دیروز رئیس جمهوری نوشت: بیش از دو سال از خروج دونالد ترامپ از برجام گذشته و این پیمان از طرف آمریکا نقض شده است. اقدامی که باعث شد رابطه ایران و آمریکا باز هم تیره شود و راه بین دو کشور همچنان بسته بماند. بااین‌حال مقامات آمریکایی مخصوصا ترامپ بارها گفته است که حاضر است با مقامات ایرانی ملاقات کند؛ درخواستی که هیچ‌گاه به آن پاسخ مثبتی داده نشده است.

بر همین اساس، رئیس‌جمهوری روز گذشته در جمع مدیران صنایع پتروشیمی و فولاد به طرح درخواست‌های متعدد از سوی ایالات متحده آمریکا و متحدانش برای ملاقات با مقامات ایرانی اشاره کرد و گفت: «الان تقریبا دو سال و سه ماه است که آمریکا از برجام خارج شده و در شدیدترین فشارها هستیم؛ آنها فکر می‌کردند ما چند ماه بیشتر نمی‌توانیم دوام بیاوریم و مجبور می‌شویم با آنها تماس بگیریم؛ در این مدت اگر بگویم ۲۳ مرتبه درخواست ملاقات با مقامات آمریکایی دریافت کردم، کم گفته‌ام. در یک سفر نیویورک در سال ۹۶، هشت مرتبه از من تقاضای ملاقات شد. سال ۹۷ بیشتر از سال ۹۶ و سال گذشته تقریبا همه سران کشورهای غربی و اروپایی یکی‌یکی از ما خواستند تا با مقامات آمریکایی ملاقات کنیم». حسن روحانی همچنین گفته: «ما ابایی از مذاکره نداریم اما به دنبال نمایش نیستیم، بلکه به دنبال حل مسئله هستیم. امروز برخلاف همه مقررات بین‌المللی تحریم بر ما تحمیل شده و باید این تحریم‌ها را بردارند. هرآنچه آنها می‌گویند بر مبنای این است که در ابتدا کار خلافی را که آغاز کرده‌اند، خاتمه دهند. این یک واقعیت است و پیش‌شرط نیست؛ چراکه آنها نه به دولت ایران بلکه به ملت ایران فشار آوردند و تحریم‌های آنها تروریسم اقتصادی بوده و امروز در شرایط کرونا یک تروریسم درمانی است».

خبر تماس‌های مکرر و ناکام رئیس‌جمهور آمریکا با رئیس‌جمهور ایران را سال ۹۷، رئیس دفتر حسن روحانی اعلام کرد. محمود واعظی، تیرماه آن سال در جمع خبرنگاران گفت در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۹۶ رئیس‌جمهوری آمریکا هشت‌بار تلاش کرده تا با رئیس‌جمهوری ایران صحبت کند اما پاسخ حسن روحانی منفی بوده است.‌مهم‌ترین اتفاق اما سال گذشته و در سفر روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل رخ داد. آمریکایی‌ها برای دادن ویزا به مقامات ایرانی اخلال کردند و در آخرین لحظه اجازه سفر صادر شد، بااین‌حال تلاش بسیاری از سوی کشورهایی مانند فرانسه و انگلیس صورت گرفت که ترامپ و روحانی با هم دیدار داشته باشند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تا برقراری تماس تلفنی هم پیش رفت اما مکالمه‌ای میان ترامپ و روحانی شکل نگرفت. رابین رایت، نویسنده نشریه نیویورکر ماجرای این اتفاق را این‌گونه روایت کرده بود: «مأموریت مکرون در نیویورک این بود که از ترامپ و روحانی در رابطه با طرح چهاربندی فرانسه برای شروع دیپلماسی و اجتناب از یک جنگ دیگر در خاورمیانه یک توافق شفاهی را تضمین کند. در پایان روز سه‌شنبه روحانی در حالتی نبود که باور کند ترامپ اولین گام را برخواهد داشت و درباره برداشتن تحریم‌ها قولی بدهد. وقتی مکرون وارد هتل شد، روحانی پیش‌تر به اتاق خوابش رفته بود. وزیر خارجه ایران بعدا به من گفت: «این فقط یک بازی بود که ما را بدون ارائه تضمین‌هایی درباره اقدامات ترامپ، به یک دیدار بکشانند».

این روزنامه‌نگار آمریکایی مدعی شده بود: «به گفته منابع مطلع، تماس از طرف خط ترامپ ساعت ۹:۳۰ انجام شد. مکرون گوشی را برداشت اما روحانی هرگز از اتاقش بیرون نیامد».روحانی پیش از این سفر نیز آب پاکی را روی دست ترامپ ریخته بود و شرط را بر برداشتن کامل تحریم‌ها گذاشته و گفته بود: «اگر کسی تنها به دنبال عکس‌گرفتن با حسن روحانی باشد، این امکان‌پذیر نیست، مگر آنکه از تمام تحریم‌های ظالمانه دست بردارند و به حقوق ملت ایران احترام بگذارند که در این صورت شرایط عوض خواهد شد».

رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در سازمان ملل نیز به این موضوع اشاره کرده بود. روحانی در نشست خبری خود در نیویورک نیز به تلاش‌های مقامات آمریکا برای برقراری تماس اشاره کرده و گفته بود: «به‌صراحت گفتیم که کاملا آماده مذاکره‌ایم اما نه در فضای تحریم و فشار. حتی به سران اروپا که می‌گفتند چه وقت آماده جلسه ۱+۵ هستید، می‌گفتم حتی اگر یک ساعت دیگر شما این فضای مناسب را درست کنید و فضای مسموم و سم را بردارید، حاضرم در جلسه ۱+۵ شرکت کنم».

هرچند بعد از صحبت‌های روحانی، رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی مدعی شده بود: «ایران از من خواست تا برای ملاقات، تحریم‌های علیه‌شان را بردارم. من نیز پاسخ منفی دادم». هرچند تماس‌های تلفنی دونالد ترامپ بدون پاسخ مانده است اما باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در اولین حضور حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور در آمریکا، شانس خود را برای برقراری تماس تلفنی با روحانی امتحان کرد و اتفاقا نتیجه گرفت. این گفت‌وگو که در آخرین ساعات حضور حسن روحانی در نیویورک در سال ۹۲ انجام شد، به آغاز گفت‌وگوهای وزیران خارجه آمریکا و بعد از آن مذاکرات هسته‌ای در سطح وزیران خارجه ۱+۵ منجر شد. مرداد سال پیش روحانی در بازدید از وزارت خارجه به این تماس اشاره کرده و گفته بود که اگر در نیویورک وزیر امور خارجه ما با وزیر امور خارجه آمریکا دیدار نکرده بود و من به تلفن اوباما جواب نمی‌دادم، توافق با سختی و کندی انجام می‌شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید