شب پرخبر همتی در کلاب هاوس/ بانک مرکزی و بنده در موضوع بورس مظلوم واقع شده ایم

    کد خبر :800262

پس از حضور چند مقام دولتی در نرم افزار تازه وارد کلاب هاوس و پرسش و پاسخ صوتی با مردم و کارشناسان، این بار عبدالناصر همتی، پنج شنبه شب در نشستی که بیش از 3 ساعت به طول انجامید، به پرسش های برخی کارشناسان، فعالان بخش خصوصی و خبرنگاران پاسخ داد.

مهم ترین نکات آن در ادامه آمده است:

اعتقادی به سرکوب نرخ ارز ندارم و بانک‌مرکزی برای ثبات در این بازار دخالت می‌کند. نرخ ارز در بازار ثانویه تعیین می‌شود که بازار ثانویه (نیما) به روز و در حال تغییر است و اقدامات بانک مرکزی صرفا برای ثبات و جلوگیری از نوسانات است.

در سال ۹۸ مشکل بازار ارز از افزایش نرخ بنزین شروع شد و افزایش قیمت بنزین به نرخ ارز شوک وارد کرد. اواخر همان سال نیز مباحث مرتبط با اف ای تی اف و ورود به لیست سیاه به عنوان شوک‌های سیاسی و روانی بر بازار ارز تاثیر گذار بود و من که توانستم نرخ ارز را برای یک سال ۱۱ تا ۱۳ هزار تومان حفظ کنم با نرخ ۱۵هزار تومان مواجه شدم.

تمام تلاشم را کردم و در اذهان از دلار ۴۵هزار تا۶۰ هزار تومانی صحبت می‌کردند و همه این‌ها به انتظارات تورمی دامن زد و هدف گذاری تورمی ما را با مشکل مواجه کرد.

کارگزاری بانک مرکزی توانست ۱۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق مالی به فروش برساند. اگر این اقدام انجام نمی‌شد به تنهایی می‌توانست ۳۲ واحد درصد به نقدینگی اضافه کند که از آن جلوگیری شد.

ما ۲۵۰ نفر داشتیم که صادر کننده واقعی نبودند و قانون هم گفته این‌ها را بررسی کنیم و ۶.۵ میلیارد دلار ارز را به کشور وارد نکردند. بعدا فهمیدیم نه نشانی درستی داشتند و نه کارت بازرگانی درستی و از بین این ۲۵۰ نفر، ۷۰ نفر را خود قوه قضاییه اعلام کرد که از افراد بسیار تهیدست کارت بازرگانی گرفته بودند و ۳۰ نفرشان هم الان دستگیر شدند.

اگر از من پرسیده بودند حتما FATF را تایید می‌کردم ولی من صاحب نظر نیستم و جای دیگر باید تصمیم بگیرند.اکنون نسبت به سال گذشته پنج برابر کنترل ما بر تراکنش ها بیشتر شده است. البته این تراکنش‌ها صرفا کار پولشویی انجام نمی‌دهند بلکه مالیات نمی‌پردازند؛ این در حالی است که مجوز دو میلیون پوز را باطل کردیم و اطلاعات هفت میلیون دیگر را به سازمان مالیاتی دادیم.

من هم مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودم به عنوان رئیس کل بانک مرکزی هم نمی‌توانم خارج از مجموعه تصمیمات اقتصادی کشور عمل کنم؛ اما به عنوان فردی، با این ارز مخالف هستم. نامه ای به رهبری نوشتم و ایشان هم به رئیس مجلس ارجاع دادند؛ در این نامه من خواستار حذف ارز ۴۲۰۰ تومان نشدم؛ بلکه نوشتم هر زمانی که می‌خواهید حذف ارز را انجام دهید، همان روز آن را انجام دهید؛ چراکه وقتی سه ماه قبل از سال جدید اعلام می‌کنید که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود در بازار اثر منفی خواهد داشت؛ پس از مصوبه کمیسیون تلفیق برای حذف ارز 4200 تومان، ۳۰ هزار تن تقاضای روغن بالا رفت.

بانک مرکزی و بنده در موضوع بورس مظلوم واقع شده.ایم، اما بنا نداریم خیلی مسائل را پاسخ دهیم.

سال ۹۹ به دلیل انتظارات تورمی که اوایل سال ایجاد شد همه انتظار رشد ۱۰۰ درصدی نقدینگی را داشتند. مجموعه این اتفاقات سبب شد که انتظارات در بازار سهام بالا رود و خیلی از تحلیل گران بازار سرمایه، سهام را با دلار ۶۰ هزار تومانی تحلیل کردند.

برخی از بانک‌های نیروهای مسلح مثل قوامین مشکلات جدی داشت و خلق نقدینگی با ادغام ایجاد نشد؛ اما پیش از ادغام خلق نقدینگی شد؛ البته نیروهای مسلح بانک‌های خیلی خوبی هم داشتند که از ادغام آن ها، بخشی از ناترازی کاهش یافته است ولی بعد از ادغام شرایط بهتر شده است.

اینستکس یک موضوع فیک بود که حتی کسانی هم که عضو اینستکس بودند به آن باور نداشتند.

خراسان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید