همبرگر غیرممکن چیست؟

    کد خبر :509125
همبرگر

در مورد همبرگر غیر ممکن چه می دانید؟ آیا این همبرگرها واقعا بدون گوشت درست می شوند؟ همبرگر های غیر ممکن در تمامی کشور قابل رویت در تمامی منوی های رستوران ها و سیستم های رسانه ای حضور دارند و شباهت بسیار زیادی از قبیل شکل، عطر و طعم و ظاهر با همبرگر های مرسوم دارند با این تفاوت که پایه گیاهی و سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند.

ظهور تقریبا هر همبرگر غیر ممکن ، جنجالی در عرصه اعجاب و به نظر غیر ممکن بودن آن به پا می کند چرا که بسیار شبیه به گوشت واقعی می باشد و به همین علت این نام را به خود اختصاص داده است. در کنار تحویل طعم دلپذیر گوشت واقعی، هنگامی که در تغذیه قرار می گیرد به علت استفاده کمتر از آب، منابع و زمین به نسبت گوشت معمولی و به حداقل رسیدن ضررات وارده به محیط، محبوبیت خاصی پیدا کرده است.

به هرحال، محتویات اصلی و ترکیباتی که به این ماده، بافت و مزه به خصوص را می دهند، از زمان تولید آن عامل اصلی گفتگو و بحث قرار گرفته است. با این که شرکت ها و سازمان هایی مانند اداره کل غذا و دارو به طور کامل از مطمئن بودن و سالم بودن آن صحبت می کنند و آن را غذایی سالم می شناسند، برخی دیگر نگرانی هایی درباره ارگانیسم های تغییر یافته ژنتیکی و کمبود مطالعات طولانی مدت و دقیق درباره سالم بودن آن را گسترش می دهند. بنابراین همبرگر گیاهی چیست؟ آیا همبرگر غیر ممکن گیاهی است؟ و از همه مهم تر، آیا برای شما خوب است یا بد؟
همبرگر غیر ممکن (Impossible Burger) چیست؟

کمپانی همبرگر غیر ممکن در سیلیکون ولی (منطقه‌ای در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو) تاسیس شد که مسئولیت ترویج پایداری سیستم غذایی در جهان را بر عهده دارند. نخستین محصول آن ها، همبرگر غیر ممکن ، غذایی به جای گوشت بود که در تمامی رستوران های کشور شکوفا شد.

محققان پنج سال متوالی در مورد همبرگر غیر ممکن به مطالعه مولکولی گوشت اختصاص دادند تا بیابند که چه چیزی دقیقا به گوشت این عطر، طعم و بافت منحصر به فرد را می دهد. این امر باعث کشف leghemoglobin در سویا شد، ترکیبی با پایه گیاهی که حاوی heme )رنگیزه ی آهن دار به فرمول c34h32n4o4fe که بخشی از هموگلوبین می باشد( بوده و توانایی تقلید خیلی از خواص گوشت معمولی را دارد.

علاوه بر متفاوت بودن و قابل قیاس بودن آن با گوشت معمولی در مباحث طعم و بافت، همبرگر غیر ممکن ارزش غذایی مشابهی را دارد و دارای تطابق باور نکردنی با محیط زیست است. بنا به گفته کمپانی، همبرگر غیر ممکن تنها 5% زمین و 25% از آبی که برای پرورش گاوها اختصاص داده می شود را مصرف می کنند. نه تنها این، بلکه حدود یک هشتم گاز خانه سبز را منتشر می کنند که از آلودگی هوا جلوگیری کرده و محیط زیست را پاکیزه نگه می دارند.
محتویات این همبرگر

نگاهی به لیست محتویات و ترکیبات همبرگر غیر ممکن بیاندازید، بی شک برخی نام ها و مواد آشنایی را پیدا خواهید کرد به علاوه برخی مواد که ممکن است برای شما ناشناخته باشند. با این که همبرگری با پایه گیاهی می باشد ولی یک سری ترکیبات داخل آن مانند چربی، طعم دهنده ها و متصل کننده ها وجود دارند که تمامی آن ها به همبرگر مزه و بافت به خصوص را می دهند. همچنین دارای لژیموگلوبین سویا می باشد، ترکیبی که در ریشه بوته های دانه سویا یافت شد. همچنین این ترکیب حاوی heme می باشد، ترکیبی که در گوشت نیز یافت شده و باور بر این است که طعم لذیذ و خوبی را پدید می آورد.

در اینجا تمامی ترکیبات یافت شده در همبرگر غیر ممکن نوشته شده است.

آب
پروتئین گندم
روغن نارگیل
پروتئین سیب زمینی
طعم دهنده های طبیعی
لژیموگلوبین سویا
مخمر
نمک
پروتئین ایزوله شده سویا
آدامس کنجک
آدامس ژانتان
تیامین
زینک
نیاسین
ویتامین ب 6
ریبوفلاوین
ویتامین ب 12

از لحاظ تغذیه ای، همبرگر غیر ممکن دارای مقداری مناسب پروتئین و چربی است و همچنین دارای مقدار زیادی ذرات ریز مغذی مهم و کلیدی مانند تیامین، ویتامین ب 12، نیاسین و زینک می باشد.

یک تکه 3 اونسی همبرگر دقیقا حاوی مقادیر زیر می باشد:

220 کالری
5 گرم کربوهیدرات
20 گرم پروتئین
13 گرم چربی
3 میلی گرم تیامین (1360% مصرف روزانه)
2 میکرو گرم ویتامین ب 12 (90% مصرف روزانه)
5 میلی گرم نیاسین (30% مصرف روزانه)
3 میلی کرم زینک (25% مصرف روزانه)
430 میلی گرم سدیم (19% مصرف روزانه)
3 میلی گرم آهن (15% مصرف روزانه)
57 میکرو گرم فولات (15% مصرف روزانه)
2 میلی گرم ریبوفلاوین (15% مصرف روزانه)
2 میلی گرم ویتامین ب 6 (10% مصرف روزانه)

به علاوه موارد لیست شده در خطوط فوقانی، همبرگر غیر ممکن حاوی مقادیر متناسب کلسیم و پتاسیم نیز می باشد.
آیا همبرگر غیر ممکن برای شما خوب است یا بد؟

از هنگام تولید و عرضه آن، راجع به همبرگر غیر ممکن و رمز و راز ترکیبات آن که باعث رنگ و طعم آن می شود، بحث و گفت و گوهای متعددی وجود داشته است. لژموگلوبین سویا که از ریشه بوته سویا استخراج می شود، دارای heme می باشد که در غلظت گوشت نیز یافت می شود.

لژیموگلوبین سویا داخل شکلی تخمیری مهندسی شده و ژنتیکی تزریق می شود که پس از آن تخمیر می شود و به آن اجازه رشد و تکثیر می دهد. در مطالعات اولیه درباره لژیموگلوبین یافت شد که این ماده کاملا بی خطر بوده و بر اساس ارجاعی به اکتشافات تغذیه و غذای مولکولی، هیچ چیز غیر منتظره و حساسیت زا یا سمی برای مصرف کننده ها وجود ندارد.

همچنین مخفف جراس(GRAS) از سوی FDA به آن داده شد که به معنی “generally recognized as safe” (شناخته شده به عنوان کاملا ایمن جهت استفاده) می باشد. اما هنوز تحقیقات و مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا به صورت کامل احتمال اثرات طولانی مدت لژیموگلوبین را ارزیابی کرد.

با این حال، بسیاری از افراد هنوز نگرانی هایی راجع به ارگانیزم های تغییر یافته ژنتیکی و اثرات نهفته آن برای سلامتی دارند. به خصوص برخی از خودداری ها و دوری کردن افراد از ارگانیزم های تغییر یافته ژنتیکی به علت نگرانی هایی مانند حساسیت های غذایی، مقاومت های آنتی بیوتیکی، مسمومیت و دیگر موقعیت های نقص سلامت مانند سرطان می باشند.

به علاوه برخی افراد نگران این هستند که آیا همبرگر غیر ممکن بدون گلوتن است یا خیر؟ متاسفانه همبرگر غیر ممکن برای افرادی که دارای بیماری سلیاک و یا دارای حساسیت به گلوتن هستند به علت وجود پروتئین بافتی گندم مناسب نمی باشد. پروتئین بافتی گندم ترکیبی است که گاهی اوقات به غذاهای گیاهی اضافه می شود تا به داشتن بافتی مانند گوشت کمک کند که برای اکثر افراد به راحتی و بدون مشکل قابل هضم می باشد. در صورتی که به دنبال رژیمی خالی از گلوتن می باشید، بهترین راه این است که در عوض کم کردن مصرف گلوتن، غذاهای پروتئین دار گیاهی دیگری را انتخاب کنید.

در مقایسه با همبرگر های معمول، مشخصات غذایی همبرگرهای غیر ممکن از نظر مقدار و محتوای کالری، چربی و پروتئین بسیار شبیه به هم هستند. همچنین در بسیاری از ریز مغذی های کلیدی مانند ویتامین ب 12، تیامین، نیاسین و آهن غنی تر می باشند. بسیاری از این مواد مغذی در غذاهای گیاهی ناکافی هستند و از این نظر یک یا دوبار استفاده از این مواد غذایی می تواند کمبود های مواد مغذی رژیم های گیاهی را جبران کند و سلامت بیشتری را به ارمغان بیاورد.

به یاد داشته باشید که همبرگر های غیر ممکن دارای سدیم بالا نیز می باشند. کاهش مصرف سدیم برای کاهش و تنظیم فشار خون در افراد مبتلا به بیماری فشار خون توصیه می شود. افزایش مصرف سدیم همچنان به عنوان عامل خطر سرطان روده شناخته می شود به همهان مقدار که باعث دفع بیشتر کلسیم و ایجاد پوکی و یا نرمی استخوان شود.
کجا همبرگر های غیر ممکن را پیدا کنیم؟

پس چگونه می توانید یک همبرگر غیر ممکن را پیدا کنید و این غذای فوق العاده را خودتان امتحان کنید؟ در حال حاضر، ما قادر نخواهیم بود که در کنار غذاهای کامل و یا در قفسه فروشگاه های خواربار فروشی آن ها را مشاهده کنیم. این به دلیل آن است با این که به آن اصطلاح “جراس” داده شده است اما تا هنگام اخذ مدرک و اجازه FDA به صورت آزاد و خام قابل فروش نخواهد بود.

در عوض می توانید همبرگر غیر ممکن را در رستوران ها در کنار لیست دیگر همبرگر ها پیدا کنید و یا در منوی غذاهای گیاهی آن را بیابید.

به طور کلی، همبرگر های غیر ممکن تحولی در سهولت کار برای افرادی که به دنبال غذایی با پایه گیاهی می گردند جهت عدم استفاده از گوشت به علت مشکلات و نگرانی های سلامتی یا محیطی ایجاد کرده است. با این حال، باید با دیگر رژیم ها و مواد غذایی با پایه گیاهی و پروتئینی مانند تمپه، ناتو، عدس، لوبیا و دانه ها در تعادل باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید